Sångteknik och sångtermer

Stämmor

2011-06-07 23:04 #0 av: Mimmi

Har du sjungit i kör har du med största sannolikhet stött på ord som “sopran” och “alt”. Detta är exempel på olika rösttyper, eller stämmor som det också kallas. I den här artikeln förklaras det hela lite närmre.

En rösttyp eller stämma är en viss typ av sångröst som uppfattas ha vissa identifierbara egenskaper eller kännetecken, till exempel ett visst omfång eller en speciell klang. De olika rösttyperna ser olika ut bland män och kvinnor.

Kvinnostämmor

Kvinnostämmorna i en enkel kör brukar oftast bara delas upp i alt och sopran, men det finns egentligen fler.

Kontraalt

Kontralten är den allra mörkaste kvinnostämman. Uppdelningen mellan alt och kontraalt är något som vanligtvis bara görs inom klassisk musik och opera.

Alt

Inom vanlig körsång är alt den mörkaste kvinnostämman. Det är också en vanlig stämma inom popsång.

Mezzosopran

En mezzosopran har ett omfång som hamnar mitt emellan alten och sopranen. Mezzosopraner har oftast en något djupare, tyngre och mörkare ton är sopraner.

Sopran

Sopran är den näst ljusaste rösttypen. I en kör får sopranen ofta sjunga sångens melodi medan de andra stämmorna sjunger en variant.

Koloratursopran

Den ljusaste rösttypen hos kvinnor, som är ganska ovanlig. Motsvarar inte falsett, sjungs med full röst. Koloraturer har ofta stort register och når alt-läge så väl som e3 - c4.  Exempel på koloratursång är Nattens drottnings arior i Trollflöjten av Mozart.

Mansstämmor

Mansstämmorna i enklare körer brukar delas upp i bas och tenor. Även här finns det egentligen fler stämmor än så.

Kontrabas

Kontrabasen är den allra mörkaste mansstämman. Men precis som kvinnans kontraalt brukar inte denna stämma användas inom vanlig körsång.

Bas

Inom vanlig körsång är basen den lägsta mansstämman. Mannens basstämma kan liknas vid kvinnans alt.

Baryton

Baryton är en stämma mellan bas och tenor.

Tenor

Tenor är den ljusaste mansstämman i en vanlig kör.

Kontratenor

En kontratenor är en mansstämma som kan ta höga stämmor i stil med kvinnans alt, mezzosopran eller till och med sopran.

Vad är jag?

För att lista ut vilken stämma just du hör hemma i finns det inget annan väg än att testa dig fram. Om du redan är med i en kör är den enkla vägen att helt enkelt testa de olika stämmorna och känna efter vilken du känner dig mest bekväm med. Vill du testa själv hemma kan du ta hjälp av ett piano och känna efter inom vilka toner du känner dig bekvämast. De olika stämmornas "bekvämomfång" kan du se på bilden nedan (som tyvärr är på engelska).

Bilder
Bigbirdz
Singwise.com

Anmäl
2011-07-25 12:48 #1 av: MajaL

Spännande! Tänk om man kunde identifiera sin egen röst i dessa olika uppdelningar. :)

 

Anmäl
2011-07-25 12:53 #2 av: Mimmi

Det är bara att testa lite med ett piano och använda sig av bilden!

Jag skulle nog klassa mig själv som en mezzosopran, men det kan ju hända att jag är lite väl tuff mot mig själv och egentligen passar bättre som sopran. Men någonstans där, i alla fall!

Anmäl
2011-07-25 12:56 #3 av: MajaL

Kan ju inte spela piano, önskar dock högt att jag kunde...

Anmäl
2011-07-25 21:32 #4 av: Skogselva

Jag kom hit för jag har en fråga om just detta, så istället för att starta en helt ny tråd om exakt samma sak frågar jag här. Detta har gäckat mig i nästan tio år, nämligen.

Det var en musiklektion i sjuan och jag minns inte övningen, men jag tror vi skulle prova körsång eller något liknande.

Musikläraren, som egentligen inte var behörig lärare, sade att man kände när man gick över gränsen mellan skönsång och falsksång, i näsan.

Den ursprungliga frågan var om det låg något i detta, men jag vet att artikeln pratar om bekvämlighetszoner, så nu undrar jag istället om det kan vara samma sak som den här påstådda känslan i näsan?

(Tror att främsta anledningen till att jag inte kan släppa det, fast att det gått nästan tio år, är för att jag kommer från en lång rad av falsksjungade personer, men jag har aldrig känt känslan i näsan, vilket jag tycker att jag borde ha gjort för länge sedan. Jag kan känna i halsen att jag går över en gräns, men då går jag över till zonen där det är skönt att sjunga, jag lämnar den inte. Kanske tecken på jag sjunger falskt, vad vet jag? Flört Funderar gör jag i alla fall.)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Anmäl
2011-07-25 21:50 #5 av: Mimmi

Jag tror inte det handlar om en övergång mellan skönsång och falsksång, utan snarare en övergång mellan bröströst och huvudklang. Detta är olika register (det finns en artikel om det också, om du är intresserad), vilket är delar av rösten som låter och fungerar på olika sätt. Man känner nästan alltid övergången mellan dem, speciellt om man är nybörjare. Många är ovana vid att använda sin huvudklang eftersom det för de flesta är bröströsten som kommer mer naturligt när man sjunger (vilket beror på att det är den rösten man använder när man pratar). På grund av att man inte är van vid att använda sig huvudklang kan det i många fall låta lite sådär. Väldigt svagt och onaturligt ljust. Jag tror det kan vara detta din lärare pratade om, men att hen hade fått det lite om bakfoten.

Bekvämlighetszonerna jag nämner i den här artikeln handlar mer om var man känner sig trygg och var man känner att ens röst låter bäst. Man passerar ingen magisk linje till eller ur sin bekvämlighetszon, utan det handlar bara om att det kanske känns lite jobbigare att sjunga utanför den.

Jag har aldrig hört något om att man ska känna något i näsan när man sjunger falskt.

Hoppas det här gav dig lite klarhet i det hela!

Anmäl
2011-07-26 11:03 #6 av: Skogselva

#5 Ja, det kan nog ha varit så faktiskt, men att hon fick det att framstå som om man började sjunga falskt när man gick över till huvudklang, vilket jag har förstått inte alltid är fallet.

Jag förstod vad du menade med bekvämlighetszon, men musikläraren spökade i huvudet, jag fick känslan i halsen istället för i näsan, men det hörde ju inte till det viktiga i frågan. Flört

Tack, det redde ut saken tillräckligt i alla fall. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Anmäl
2011-07-26 15:01 #7 av: MajaL

Detta skulle nästan haft en egen tråd tycker jag. :)

Anmäl
2011-07-26 21:41 #8 av: Skogselva

#7 Ja så här i efterskott håller jag med, men i skrivande stund kändes det ut att höra hemma här. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Anmäl
2011-07-27 23:52 #9 av: [AnnikaOhlsson]

Jag har sjungit sopran i alla år, men när jag fått barn sjönk jag något. Till stor del berodde det nog på att jag under en tid lade sången på hyllan och när jag började i gen efter ett par år så var jag otränad och ovan.

Jagville dock tillbaka till sopranen eftersom det är där jag trivs bäst, så jag tränade som en tok och snart var jag där igen... och där är jag ännu!!

Anmäl
2011-07-28 10:57 #10 av: MajaL

#9 Du sjunger i kör? :)

Anmäl
2011-07-28 11:20 #11 av: [AnnikaOhlsson]

#10

Bland annat ja...

Anmäl
2011-07-28 12:22 #12 av: MajaL

#11 Undrar som en liten parentes lite hur det funkar. Men jag startar en ny tråd om det. Svara gärna i den. :)

Anmäl
2011-07-28 17:46 #13 av: Finaas

Jag sjunger från det andra Eb:et till 6:te C:et, Vad kallar man sig då? :)

Anmäl
2011-07-28 18:12 #14 av: Mimmi

Det handlar inte riktigt om hur stort ens register är - utan inom vilka toner man känner sig mest bekväm. Var i ditt spann känner du dig trygg och bekväm i din röst? Jämför det med bilden i slutet av artikeln så kan du lista ut vilken stämma du hör hemma i.

En sopran skulle till exempel kunna sjunga mörkare än mitten C:et, men känner sig mest bekväm ovanför det.

Anmäl
2011-07-28 18:16 #15 av: Finaas

#14 Okej, men jag känner mig mest bekväm i Bass till Tenor ^w^ Kan jag säga att jag är båda då? :)

Anmäl
2011-07-28 18:23 #16 av: Mimmi

Det var mörkt! Är du säker på att det stämmer? Visst kan du säga att du platsar i båda stämmorna. Hamnar du någonsin i en kör kommer du mest troligen att behöva placera dig i en "kvinnlig" stämma, och dit hör inte bas och tenor - du får då placera dig i kontraalt eller alt beroende på vad som finns (oftast finns bara alt) då det är det närmsta du kommer bas och tenor.

Anmäl
2011-07-28 18:28 #17 av: Finaas

#16 Jag anpassar mig oftast till låten, jag har sjungit i kör där fick jag ta höga och låga toner för att jag har ett brett register. Jag "tränar" på att få upp det och sånt, men jag kan inte ta de allra mörkaste starkt men jag kan ta dem. Tenor sjunger jag starkast på så det är kanske det som passar mig bäst? ^__^

Anmäl
2011-07-28 18:42 #18 av: Mimmi

Det låter som att du passar bra som tenor eller alt, ja!

Anmäl
2011-08-07 16:06 #19 av: emilia95

Jag undrar om inte jag är mezzo-sopran men jag tyckte det var ganske svår att försöka med pianot... :-/

Anmäl
2011-08-07 16:48 #20 av: MajaL

#19 Knepigt. Man kan kanske hitta något klipp på youtobe och jämföra med annars.

Anmäl
2011-08-07 19:57 #21 av: Köpingsljusen

Jag är Baryton om vi ska gå efter ovanstående bild - men när jag sjöng i kör så var jag förstås tenor, men jag trivs bättre med baryton om jag ska sjunga solo vilket är det vanligaste jag gör.

Och så är jag man förstås... Flört

Jag testade mitt omfång på gitarren eftersom jag inte har ett piano (men väl en synt) och det gick alldeles utmärkt - och på gitarren var min lägsta ton just E på 6:e strängen (den tjockaste).

Hej förresten! Glad

\Rickard

Anmäl
2012-10-20 20:45 #22 av: [Juliaammouri]

Jag kan ta höööga toner vilken är jag då xd :)

Anmäl
2012-10-20 20:53 #23 av: Mimmi

#22 Då är du nog någon slags sopran. Glad

Anmäl
2012-10-20 22:16 #24 av: Leramani

Du har glömt en sort på kvinnosidan. Koloratur.

Anmäl
2012-10-20 22:47 #25 av: Mimmi

Tack för det, Lera! Lägger till det när jag har tid!

Anmäl
2012-10-21 12:07 #26 av: Leramani

Just ja, jag kan ju göra det.

Anmäl
2012-10-21 16:09 #27 av: Mimmi

Toppen!

Anmäl
2012-10-22 17:02 #28 av: aspiecb

 

Hej alla ! Jag heter Christer, och är bas ( troligen bas1 nu lr basbaryton, därom tvistar de lärde :)).

 

 

Jag sjunger gärna visor och psalmer mm.

 

 

 

 

Anmäl
2012-10-22 19:52 #29 av: Mimmi

#28 Kul att du hittat hit, välkommen!

Anmäl
2012-10-23 12:54 #30 av: aspiecb

#28 Tack och bock ...

Anmäl
2012-10-23 13:30 #31 av: JazzBass

Intressant ny information, hade aldrig hört talas om koloratur. Men jag undrar om det är inte är fråga om så kallade flöjttoner á la bl.a. Mariah Carey? Det är inte många som kan framställa såna toner och jag tror inte det är fråga om en falsett heller fast det kanske närmast påminner om det klangmässigt.

Förresten, jag trodde mitt register gick från lägst C#-1 (d.v.s. en liten ters under låga E-strängen på en gitarr) med min mörkaste morgonröst till C#3 (högsta falsetten jag kan producera). Men för nån vecka sen när vi hade kul i studion med ett band jag är med i behövde vi ett skrik i en låt, och när jag tog i så mycket jag bara kunde blev det ett F3 med hård distorsion och som efter en stund, när tonhöjden började sjunka, ändrades till en trasig "dubbelton". Lät lite myskot, men en ny upplevelse var det. I mixen lät det som en hög distgitarrton som sjönk sakta. :-) Rösten tog ingen skada av det, att skrika är en högst naturlig försvarsfunktion hos människan och skadar inte om man gör det skapligt och inte försöker dämpa det eller nåt.

Annars skulle jag väl säga att mitt användbara register enligt figurerna i artikeln ligger mitt emellan baryton och tenor, kanske närmare baryton. Är det "klassisk" mörk klang som behövs har jag svårt för toner över G1, men med poppigare klang kommer jag upp till C2 ungefär för enskilda kortare toner.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2012-10-23 14:06 #32 av: aspiecb

Har hört att det är skillnad på en "operabas" och "vanliga basar", operabasarna når inte så högt, stämmer d ? Ett högt E är mkt högt för dom ? Här tror jag oxå det kanske är individuellt... ( om jag tänker rätt )

Tittar man i musiklexikon

 

 

Källa Musiklexikon "En rik källa till musikaliskt vetande" så ligger Bas F-f1 ( Boken tryckt 1982 )

 

Mvh

C

Anmäl
2012-10-23 14:08 #33 av: Leramani

Koloratur används väl mest i klassisk musik,  eftersom det bara är där man skriver låtar för koloratur. Men det finns, jag vet eftersom jag är en koloratur.

Anmäl
2012-10-23 15:25 #34 av: JazzBass

#33 - Ok. Men det är då inte fråga om liknande höga toner som de som hörs vid t.ex. 2:45-2:52 i den här låten?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2012-10-23 21:47 #35 av: Leramani

Det där är inte så högt, men väldigt smalt och falsettigt (även om kvinnor inte eg har falsett).  Koloratur sjunger med samma teknik hela vägen upp till c4.

Anmäl
2012-10-23 22:01 #36 av: aspiecb

-Sjung för mig....lalala...Rigoletto...OoohOoohOhhhohh :)

 

 

#31 Jag når högre med "klassisk klang" än just poprösten, ser mig som mer klassiskt skolad än just popbiten :D

 

 

 

Anmäl
2012-10-26 14:04 #37 av: aspiecb

Härligt att vara bas, och "gräva" där nere...Skulle sakna det om jag inte var det, skulle jag nog.

Anmäl
2013-04-09 22:03 #38 av: NeonNea

Enligt pianobilderna är jag tenor… och jag är tjej o.O

/NeonNea

Medarbetare på Wicca iFokus

Anmäl
2013-04-28 12:26 #39 av: Inkanyezi

Jag hamnar nog i baryton, för inte klarar jag några riktigt höga toner, som exempelvis min vän Kiko i Palma Soriano. En sak som jag tycker är intressant är att han faktiskt sjunger de riktigt höga tonerna också som såväl brösttoner, huvudklang och i vad jag uppfattar som falsett, och att övergången är sömlös. Enligt den här uppdelningen är han nog närmast kontratenor:
http://web.comhem.se/~u77479609/03-Natali.mp3

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.