Annons:
Etikettsångteknik-och-sångtermer
Läst 31888 ggr
JazzBass
2011-12-24 14:29

Complete Vocal Technique - En introduktion

Är du intresserad av en sångteknik som ger dig en karta över hur din röst fungerar och kan hjälpa dig lära dig framkalla alla möjliga olika sångljud - svaga som starka, ljusa som mörka, rena som distade - på ett säkert och hälsosamt vis? Då kan Complete Vocal Technique (CVT) vara nåt för dig.

Vad är Complete Vocal Technique?

Complete Vocal Technique (CVT), eller Komplett Sångteknik på svenska, är en metod som utvecklats av den danska sångerskan, sångcoachen och röstforskaren Cathrine Sadolin. Hon började forska i den mänskliga rösten redan på 80-talet, och år 2000 släppte hon boken Complete Vocal Technique. Metoden spreds snabbt och är idag rätt välkänd internationellt, och boken har släppts i några olika upplagor samt översatts till många språk. Complete Vocal Institute (CVI) i Danmark, som utbildar sångare och CVT-coacher, är också Europas största skola för sångare idag, och lockar allt från yngre förmågor till erfarna proffs som ser CVT som ett utmärkt verktyg att utöka sin vokabulär med.

Kontroversiell metod

CVT är på många vis en kontroversiell metod. Man påstår till exempel att metoden täcker alla sångljud en människa kan åstadkomma, och att alla dessa ljud kan skapas på ett helt ofarligt sätt, som till exempel att sjunga med distorsion i stil med Brian Johnson (AC/DC) eller Janis Joplin, eller med ett konstant "growl" á la Louis Armstrong. Vidare vill CVT slå död på många myter som cirkulerar i sångvärlden, t.ex. att det är nödvändigt att sjunga upp och att alltid använda vibrato och mörk klang för att det ska vara ofarligt för rösten. CVT är också speciellt i det hänseendet att man inte vill begränsa den konstnärliga friheten genom att ha åsikter om vad som låter vackert och vad som låter fult. Det är upp till den enskilda sångaren att avgöra. CVT hävdar också att alla kan lära sig sjunga bara man får rätt träning.

Huvudprinciper

Det finns egentligen bara en huvudregel i CVT: Känns nånting fel när man sjunger så ÄR det fel. Att sjunga ska alltid kännas bra. Men hur gör man då? Ja, för det finns det tre huvudprinciper som måste följas:

  • Korrekt stöd
  • Nödvändigt "twang"
  • Att undvika skjuta ut käken eller spänna läpparna

Stödet är helt enkelt det att man släpper ut luften sakta och behärskat när man sjunger, för att få luften att räcka till och undvika överbelastning av stämbanden. Det är väldigt svårt att sjunga speciellt höga och/eller långa stadiga toner om man inte kan hantera stödet rätt. Den andra punkten handlar om att man formar om en del i svalget för att få ett lite mer ”fokuserat” och klarare ljud. Det behövs dock sällan så mycket twang att det märks tydligt, som t.ex. i första ordet ”was” i refrängen på Procol Harums låt ”A Whiter Shade of Pale”.

Den sista punkten handlar om att ha en avslappnad käke, helt enkelt. Spänner man sig kan man också spänna muskler kring stämbanden som kan skada rösten.

Fyra olika funktioner

CVT delar in rösten i fyra olika funktioner, eller grundklanger som jag fördrar att kalla dem. De är Neutral, Curbing, Overdrive och Edge.

Neutral

Neutral är det svagaste tonläget och kännetecknas av en mjuk, icke-metallisk klang. Volymen är huvudsakligen svag till medelstark, men i de högsta lägena kan den också bli mycket stark. Alla vokaler funkar väl i neutral i alla tonlägen, och Neutral är också det enda läget i vilket man kan lägga till extra luft i ljudet utan att det skadar rösten. Några sångare som huvudsakligen eller alltid använde/använder neutral är Astrud Gilberto, Chet Baker och Curtis Mayfield, men rent allmänt använder speciellt kvinnor detta röstläge mycket. En som ofta gör det är Nina Persson, och dessutom används neutral av så gott som alla klassiska sångerskor. Män använder neutral i mindre utsträckning än kvinnor.

Curbing

Curbing är ett mellanstarkt tonläge med halvstark metallisk klang. Det går varken att sjunga svagt eller jättestarkt i Curbing, men en kvinna som är van att alltid sjunga i neutral kan tycka att curbing ger ett jättestarkt ljud. Curbing kännetecknas av ett ”hold”, som om man håller tillbaka lite grann när man sjunger. Curbing funkar i alla tonlägen från de lägsta till de högsta tonerna, men i de högsta tonlägena är det bara tre vokaler som fungerar bra; O som i ”woman”, I som i ”sit” och UH som i ”hungry”. När man vill hitta curbingläget hos sig själv är det också bra att testa på just dessa vokaler. Både kvinnliga och manliga sångare använder Curbing relativt mycket i pop/rock, t.ex. Stevie Wonder och Whitney Houston, och män använder det till viss del i klassisk musik.

Overdrive

Den som spelat elgitarr kan först tro det här handlar om distorsion på ljudet, men det är det inte fråga om även om Cathrine fick inspiration till namnet på den här grundklangen just därifrån. Overdrive är ett mycket starkt och helmetalliskt tonläge, men begränsas i tonhöjd till max C2 för män och C#2-D2 för kvinnor. Dessa gränser gäller för alla, d.v.s. alla kan sjunga precis så högt i Overdrive med träning. Dock så måste man sjunga exakt rätt vokaler för att nå de högsta tonerna. De rätta vokalerna är EE som i ”stay” och OH som i ”so”. Tänk Ronja Rövardotter så hamnar du rätt! Både kvinnor och män använder Overdrive, ofta mer än Curbing. I klassisk musik är Overdrive troligtvis den mest använda grundklangen.

Edge

Edge, som tidigare kallades Belting, är ett helmetalliskt ljud som ofta låter skrikigt och vasst. Det är lika starkt som Overdrive men funkar på lite andra vokaler, och är inte begränsat i tonhöjd. Det framkallas lite på motsvarande sätt som Overdrive, men kräver mycket mer twang. Klassiska manliga tenorer som drar sitt höga C gör det oftast i Edge men de maskerar det vassa i ljudet med en något mörkare klang, vilket dock kräver mycket övning då det är mycket krävande tekniskt. Själv är jag dålig på Edge, men det är däremot inte sångare som Chaka Khan, Bob Dylan eller Chris Cornell, som alla använder tonläget rätt så frekvent. Kvinnor som vill sjunga högt och starkt, som Chaka Khan, använder Edge mycket.

Klangfärg

Man kan ändra klangen på sångljudet från ljud till mörk genom att bla. höja och sänka struphuvudet, forma tungan och munnen olika, stänga och öppna den nasala passagen, och ändra mängden twang. Ju högre man sjunger, desto mer krävande är det dock att sjunga med mörk klang, och vice versa.

Effekter

När man har allt det ovannämnda under kontroll kan man välja att lägga på nån effekt på ljudet om man vill. Här är några (använder engelska termer):

  • Vibrato
  • Distortion
  • Creak and creaking
  • Rattle
  • Growl
  • Grunt
  • Intentional vocal breaks
  • Air added to the voice (endast Neutral)
  • Ornamentation technique (snabba tonändringar)
  • Emphasizing of certain overtones (mitt egna tillägg)

Dessa effekter kunde man berätta mer om, men i denna artikel nöjer jag mig med att endast nämna dem, då jag inte heller själv är tillräckligt insatt för att förklara dem alla djupare. För mer information om dessa samt CVT i allmänhet, kolla igenom länkarna nedan och skaffa gärna boken Komplett Sångteknik om du är intresserad av att fördjupa dig i ämnet. (Obs. Jag har inget ekonomiskt intresse i varken CVT eller CVI).

Referenser och länkar:

http://www.completevocalinstitute.com

http://forum.completevocalinstitute.com/

http://www.vocalsoul.se/vocalsoul.html

Boken ”Komplett sångteknik” av Cathrine Sadolin: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8799243636

Videopresentationer av Cathrine själv:

http://www.youtube.com/watch?v=NUCQ00VIeiY

http://www.youtube.com/watch?v=lu6aPXoN3k0

CVI's youtubekanal:

http://www.youtube.com/user/videosfromCVI

---

Artikelbilden är fri att använda (creative commons) och är tagen av Emily Tan. Originalbilden är här: http://www.flickr.com/photos/cessemi/2456456552/)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2011-12-25 15:56
#1

Fritt fram att fråga om olika saker i artikeln om det är nåt som ni undrar över. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Porklash
2011-12-27 12:31
#2

Tackar! Ska till en CVT pedagog i Mars så det blir spännande!  Då får hon först berätta vad det är jag redan gör…

pEr

JazzBass
2011-12-27 13:30
#3

Låter bra! Glad Har du nåt ljudklipp så kanske jag kan hjälpa till att berätta vad du gör redan innan dess.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Porklash
2012-01-05 21:16
#4

Nja är nog för feg!Glad

pEr

Leramani
2012-05-04 12:21
#5

Oerhört intressant.

De Lapsus Resurgam

MissInAction
2012-05-04 13:58
#6

Ja det här var intressant! Spontant skulle jag gissa att jag använder Neutral när jag sjunger då, men när jag tänker efter så har jag ingen aning. Tycker att det förändras beroende på vilken låt jag sjunger.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Porklash
2012-05-04 14:46
#7

Jag tog två lektioner i CVT och fick då veta att jag hoppade omkring bland curbing och edge mest… Fick lite tips om vart jag kanske skulle prova med overdrive.

Det hela är enkelt att förstå och man märker en skillnad direkt.

Sen så hade jag ett felaktigt stöd suprise, suprise, så att få hjälp med det hjälpte en hel del mot trötthet i halsen!

Har även köpt boken som är riktigt bra!

pEr

evahill
2012-05-06 16:46
#8

Jag är utbildad inom denna metod. Tycker den är väldigt bra, men  ibland finns en risk att man fastnar i enbart teknik.

Uttrycket är precis lika viktigt som tekniken samt oftast behöver människor också hjälp med att tro på sin förmåga, hur man ska  komma över sin nervositet.

Singing Songwriting Studios sångteknik bygger därför på tre ben:

sångteknik - Uttryck och Mental tränning:

http://www.singingsongwritingstudio.se

JazzBass
2012-05-06 17:35
#9

Det stämmer absolut det du säger! Tekniken är bara ett hjälpmedel, det artistiska är långt viktigare. CVT ser jag endast som en karta över hur rösten fungerar, och berättar hur man ska göra för att få fram olika ljud utan att skada rösten. Det kan också hälpa en att utöka sin vokabulär. Men det säger som sagt inget om hur man ska göra det snyggt så att det blir musik av det. Det är bra att påpeka det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Porklash
2012-05-08 12:29
#10

#8

Ja för mig är det självklart så jag glömmer ibland att poängtera det.

Tro mig jag är ingen "duktig" kille alls. Snarast en "vildhjärna" som gör vad som faller mig in.

Men som sagt att rösten nu håller hur mycket jag än skriker och distar är väldigt bekvämt!

Teknik där den behövs!

Därför tycker jag att din coach jag hade var bra. Hopn coachade mig där jag hade nytta av det!

Det "andra" får väl komma sen eller inte?

I'm only in it for the fun…

pEr

MissInAction
2012-05-08 17:32
#11

Är det möjligt att lägga in exempel på de olika grundklangerna här? Länkar till youtube kanske? Så man kan höra hur de olika låter Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

JazzBass
2012-05-08 21:33
#12

Se gärna på de två youtube-klippen med cathrine själv, som jag länkar till i slutet av artikeln. Jag vet inte om det finns så mycket annat enkelt till hands, det kommer dock en cd med en massa ljudklipp om man köper (eller lånar?) boken. Sitter nu på ett flygfält med bara iphonen till hands men jag kan se om jag vid nåt senare skede kan hitta lite mer exempel.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MissInAction
2012-05-08 21:56
#13

#12
Ber om ursäkt, det är min hjärna som har sållat bort länkarna.. jag tittade inte ens på dem då jag läste artikeln SkämsFoten i munnen


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Upp till toppen
Annons: