Konsert, studio och uppträdande

Mikrofoner och mikrofonteknik i livebruk

2012-01-12 23:47 #0 av: JazzBass

Det finns en hel del saker om mikrofoner som är bra att känna till och att tänka på. I denna artikel går jag igenom de två vanligaste typerna av mikrofoner för sång, lite riktlinjer för att välja mikrofon samt hanteringen av dessa på scen.

Mikrofontyper

Det finns flera olika typer av mikrofoner. Här presenterar jag de två som är vanligast som sångmikrofoner både på scen och i studio.

Dynamiska mikrofoner

Dynamiska mikrofoner är den överlägset vanligaste mikrofontypen sångare använder för livebruk. De är relativt okänsliga för rundgång och klarar högt ljudtryck. Förutom till sång så används dynamiska mikar för närmikning av bl.a. gitarrförstärkare, trummor (utom cymbaler) och bas. Dynamiska mikrofoner är vanligtvis relativt förmånliga, en riktigt hyfsad mikrofon får man för ca 500-1000kr och proffsmodeller kostar vanligtvis inte mer än 1500-2500kr. Ett exempel på en vanlig bra dynamisk sångmikrofon som inte är så dyr är Shure SM58.

Kondensatormikrofoner

Kondensatormikrofoner kännetecknas av att de har ett klarare och jämnare ljud än de dynamiska. De tar lätt upp ljud från ljudkällor som är några decimeter eller nån meter bort från mikrofonen, men klarar ofta också närmikning, speciellt de som är anpassade för sång. Nackdelen i livesammanhang är att de är mer känsliga för rundgång än de dynamiska. Kondensatormikrofoner för sång tänkta att användas i livebruk är vanligtvis rätt dyra, ca 2500-5000kr, men håller sen också riktigt hög kvalitet och kan även ge bra resultat i studio. En av de kändaste proffsmodellerna som finns på marknade heter Neumann KMS 105.

Nedan är en bild på mina två sångmikrofoner. Till vänster en dynamisk Shure Beta 58, storebror till den ovannämnda SM58, och till höger en Röde S1 som är en kondensatormik för livebruk.

Mikrofoner Beta58 och S1

Att välja mikrofon

Är man på jakt efter en sångmikrofon så lönar det sig naturligtvis att skaffa en "riktig" sångmikrofon från en musikaffär, och inte någon obalanserad leksak från Biltema eller motsvarande för karaokebruk. Priset på en hyfsad mikrofon för seriöst bruk ligger på ca 500kr och uppåt. Dessa lite dyrare mikrofoner låter bättre, är bättre byggda och är balanserade, vilket bl.a. innebär att man kan använda långa kablar utan att få brus eller signalförluster på vägen. Det alltså så länge som kabeln är balanserad och det man kopplar miken till också kan hantera en balanserad ljudsignal. Läs mer om det här om du vill, avsnitt 2.2.

Vilken typ av mikrofon man bör välja beror på ett antal faktorer:

  • Användningsområde (live eller studio)
  • Musikstil och den egna rösten
  • Budget

För små rockscener är dynamiska mikrofoner oftast att föredra till sång, då man behöver ett högt ljudtryck för att höras över trummor och gitarrer, och det inte är lika viktigt med ett kristallklart ljud. För mer finkänslig musik där man vill ta vara på varje liten nyans i rösten kan det vara motiverat med en bra kondensatormik istället. Det ställer dock oftast högre krav på monitoreringen. I studior är det oftast kondensatormikar som gäller.

Om man vill skaffa en kondensatormikrofon så gör man gott i att först kolla att ens ljudkort och/eller mixer kan mata ut s.k. phantom-ström på 48V som behövs för att kondensatormikrofoner ska fungera, och att de kan ta emot en balanserad mikrofonsignal.

Det är ovanligt att samma mikrofon fungerar optimalt till sång både live och i studio. De bästa studiomikrofonerna med stora membran är för rundgångskänsliga för att fungera på en scen. Bandar man seriöst hemma så gör man säkert klokt i att skaffa en stormembransmikrofon, men för hemmainbandningar kan man få helt acceptabelt ljud också med en lite bättre dynamisk mik också. Det är dessutom mycket annat än mikens kvalitet som avgör den slutliga ljudkvaliteten.

Den egna rösten påverkar valet av mik en hel del. Man kan ju sjunga på så många olika sätt (se t.ex. artikeln om CVT), och beroende på hur man sjunger låter vissa mikrofoner bättre än andra. Har man en väldigt kraftig och diskantrik röst är det kanske smart att välja en mik med hyfsat jämn frekvensåtergivning för att det inte ska låta skärande vasst, medan en med en dovare röst kanske hellre bör välja en som ger litet kraftigare högt mellanregister och diskant . Man får testa och se vad som passar en själv, och gärna ha nåt tränat öra bredvid som hjälp. Det är ju inte så lätt att höra själv vad som låter bra då man sjunger samtidigt.

Angående budgeten, så köp gärna en så dyr mik som du har råd med, men endast om du tycker att den dyrare känns och låter klart bättre än den billigare, och om du har övrig ljudutrustning som förmår ta vara på den högre kvaliteten. När du väljer mikrofon, kolla också hur mycket ljud från hanteringen som miken fångar upp, och testa sångljudet med samma ljudstyrka som du använder live, inte bara ett svagt "ett, två...hallå". Är du osäker är det ofta ett säkert val att satsa på en känd modell, t.ex. en Shure SM58 som jag redan nämnde.

Att sjunga i mikrofon på scen

Hantering av mikrofonen

När det gäller livemikrofoner måste man sjunga rätt nära dem för bästa ljudåtergivning, helst ungefär 2-5cm från munnen. Går man mycket närmare får man en kraftigt förstärkt bas (p.g.a. en så kallad proximity-effekt) som gör ljudet grötigare, och sjunger man för långt bort från miken måste man förstärka ljudet för mycket vilket lätt leder till problem med rundgång.

Vidare bör man alltid hålla i miken i ”handtaget” och inte uppe vid grillen, då det både försämrar ljudet och ökar rundgångskänsligheten. Vill man ändå prompt hålla i miken där, ta endast ett grepp om grillen med tummen och pekfingret och håll ut resten av fingrarna så funkar och låter mikrofonen som den ska.

Då man sjunger svagt är det bra att vara nära mikrofonen, men för riktigt starka toner kan man gott backa någon decimeter. Gör man det inte men ändå sjunger med mycket varierande styrka, så är det bra om man har en kompressor på sångljudet som drar ner lite på de kraftigaste ljuden så det blir jämnare.

Sist men inte minst så måste man vara försiktig med att inte rikta mikrofonen mot nån högtalare i misstag, då det ger rundgång extremt lätt. Drabbas man av rundgång ska man så snabbt som möjligt stänga av miken eller åtminstone sänka volymen, och absolut inte hålla för miken med nån hand då det kan förvärra rundgången.

Monitorering

Det är viktigt att man hör sig själv tillräckligt bra när man står på scen och sjunger. Därför använder man monitorer, högtalare som oftast står på golvet och är riktade mot en själv. Det finns också in-ear monitorer som fungerar som små hörlurar. Golvmonitorer är dock vanligast. Dessa ska helst placeras i ca 30-60 graders vinkel mot sångmikrofonen, inte rakt bakifrån, för bästa skydd mot rundgång. Det gäller för mikrofoner med ett polärt mönster (polar pattern) som kallas njure (cardioid), supernjure (super cardioid) eller hypernjure (hyper cardioid), alltså de allra flesta sångmikar för livebruk. Nedan är en bild från länken ovan, som visar hur en mikrofon med den vanliga supernjure-konfigurationen plockar upp ljud som kommer från olika riktningar. Upp är rakt fram.

Super cardioid

Med tanke på rundgång är det också bra att inte förstärka diskanten för mycket – det är främst mellanregistret som gör att man hör sig själv och hörs utåt – och absolut inte använda någon större mängd reverb (eko) i monitorljudet! Reverb i monitorerna gör ljudet väldigt mycket mer känsligt för rundgång vilket skapar problem för ljudteknikern.

En annan viktig grej är att inte ha gain-skruven för kanalen för högt uppskruvad då det gör miken känsligare för rundgång.

Ljudet utåt

Ljudet utåt mot publiken då? Jo, ett bra utgångsläge är helt enkelt att ha en helt rak EQ på mixerbordet, alltså utan förstärkning av bas, mellanregister eller diskant. Vid soundchecken kan man sen se om man kanske behöver höja diskanten lite, eller kanske sänka basen. Det här är de vanligaste ändringarna. Nånting som sällan låter bra, men som många ändå gör, är att höja på basen. Proximity-effekten då man sjunger nära mikrofonen gör att basen redan är ganska förstärkt, och det blir bara ett enda mummel av sången om man höjer basen ytterligare. Därför är det oftast bättre att sänka den något, det ger ett tydligare och jämnare ljud som gör att man hör orden bättre. Det sista man ska göra är att höja både bas och diskant, då drunknar mellanregistret som ger tydlighet åt ljudet. Mellanregistret kan man justera om det är nånting som låter ”fel” och som man kan korrigera med det, men för mycket mellanregister gör dock ljudet lätt lite ”burkigt”. Lagom är bäst.

Effekter som reverb och delay är ofta snyggt att använda på sång, men lagom är bäst också här: Hör man tydligt att man har reverb på sången när man sjunger med hela bandet igång så har man troligtvis skruvat upp det lite för mycket, om man inte uttryckligen vill göra det till en effekt. Lite reverb är dock ofta bra att ha på eftersom det simulerar det naturliga rumsekot som går förlorat då man sjunger jättenära en mikrofon. Men ju större lokal med mer naturligt eko, desto mindre reverb behövs.

Slutligen

Jag som skrivit den här artikeln vill betona att den här artikeln är skriven utifrån mina egna erfarenheter och samlade kunskaper under de hittills ca 15 åren jag sysslat aktivt med musik som bl.a. sångare och självlärd sporadisk ljudtekniker, men allting är inte sanningar skrivna i sten.

Artikelbilden har jag tagit själv och på den syns bandet Jerry Lindqvist and The Grace.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2012-02-02 11:08 #8 av: Mimmi

Superbra artikel! Lärde mig definitivt något nytt!

Anmäl
2012-02-02 18:10 #9 av: JazzBass

Tack! Hoppas också fler får ut nånting av den. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2012-05-04 13:40 #10 av: MissInAction

Det var intressant! Det mesta var nytt för mig men nu sitter det, hehe Oskyldig


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Anmäl
2012-05-10 18:32 #11 av: EvoSandberg

Mycket bra artikel, mickteknik är en ack så viktig del i live-musiken som det tyvärr ges allt för lite tid till övning för inom många utbildningar. Om man dessutom inte läst någon ljudtekniks-kurs är det inte helt självklart hur det hela fungerar heller.

Tycker att du tog upp det viktigaste på ett bra och lättförståeligt sätt som var grundligt utan att man tappar bort sig.

Kul :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.