2012-05-22 10:22 #0 av: Leramani

Det är inte bara halsen, det vill säga stämbanden, som jobbar när vi sjunger. Hela kroppen måste vara med. Därför är det viktigt att man innan man börjar sjunga ställer in och förbereder kroppen för sång. I den här artikeln får du en genomgång av en grundinställning du kan använda dig av när du ska ta ton!

Stämbanden - källan till ljud

De muskler vi använder för att sjunga, stämbanden, är ytterst små. De kan inte utföra något styrkearbete, utan de vibrerar i utandningsluften som passerar genom luftrören och skapar på det sättet ljud. Detta sker utan vår medverkan, bara genom att vi önskar oss ljud, via det autonoma, det icke viljestyrda, nervsystemet.

Stämbanden är direkt kopplade till vår tanke och allt vi tänker överförs direkt i hur vi låter när vi talar och sjunger. På samma sätt kan vi också påverka stämbandens jobb negativt om vi spänner muskler som sitter runt om stämbanden, så att de också blir spända. Vi kan spänna bukmuskulaturen och andningsmuskulaturen så att andningen blir stel, spänd, ryckig eller otillräcklig och på så sätt också påverka rösten negativt.

Därför är det bra att ha en bra kroppshållning och en "grundinställning" för sång som gör att stämbanden kan få jobba ostört.

Dels behöver kroppen vara avslappnad och ha en bra hållning, för att inte hindra fri passage av luft i luftrören och en bra andning. Dels behöver man hitta en naturlig, skön och avslappnad andning som inte stör sången, som inte hörs och som förser stämbanden med ett jämnt tillflöde av luft, utan för lite eller för mycket lufttryck.

Kroppshållning och grundinställning

Följande grundinställning har jag lärt mig från mina sånglärare och den har jag använt med bra resultat. Den bör inte ses som huggen i sten, utan som ett verktyg som kan förbättras.

Sekunden innan man börjar sjunga ställer man in hela kroppen så att allt är förberett.

Man står bekvämt, helst ganska brett med fötterna så att man har bra markkontakt, en "ingen kan putta omkull mig"-ställning. Tänk här på hållningen. Titta gärna i en spegel så du ser vad du gör. Man börjar slappna av uppifrån huvudet, låter alla muskler slappna av:

  • Käken och hakan
    Låt den ramla ner, ha näsa och mun öppna för luft.
  • Halsen och svalget
    Inuti ska halsen kännas som ett grovt stuprör där luften kan passera fritt och skönt.
  • Axlarna
    Släpp ner axlarna!
  • Armarna,
    I den mån det låter sig göras,  om man håller i en mic kan man ju inte släppa dem osv.
  • Bröstet, magen, diafragman (mellangärdesmuskeln)
    Diafragman ska "falla ner". Samtidigt släpps även luften ner, man andas in utan att "dra in andan" när diafragman "faller ner" *
  • Rygg och höft
    Slappna av i ryggmusklerna, ner till höfterna.

Detta tar med vana inte ens en sekund att göra.

Sedan aktiverar man magstödet, dvs spänner diafragman (mellangärdesmuskeln) liiite liite så att man känner att var man har den (som att krysta lite, med musklerna på framsidan buken, direkt under revbensbågen) och ställer in munnen för texten och tonen - och sedan sjunger man!

När det är slut på frasen och man ska andas, gör man om hela avslappningen igen! Jodå, man hinner!

*detta är en motsägelse, diafragmans rörelse neråt känns som att den faller ner men det är egentligen ett muskelarbete och diafragman är i avslappnat läge faktiskt platt och sammandragen under lungorna, något som möjliggör att vi andas när vi sover. Men det känns som om den faller ner.

Arikelbild: Foyer Voice