Annons:
Etikettsångteknik-och-sångtermer
Läst 43845 ggr
Leramani
7/23/12, 6:52 PM

Tät röst, hur får man det?

Många har problem med att få till en tät röst och låter istället luftiga och svaga. Att sjunga en tät ton, eller för den delen en otät ton, kallas tonbildning. Här får du lära dig mer om tonbildning och hur du får en tät röst!

Observera att tonbildning är olika för alla, eftersom vi alla har lite olika munform. Därför kan man inte ge en exakt instruktion som funkar för alla.

Tonbildningens förutsättning

Tonbildningens förutsättning är luft. Att du får lite tryck på luften från dina lungor och kontrollerar hur snabbt och hur mycket luft du släpper ut när du sjunger. Det är tonbildningens första steg. Den kontrollen sitter i mellangärdet, kroppshållningen och avspänningen i kroppen.

Luften ska kontrolleras i mellangärdet, sedan tillåtas passera genom halsen och stämbanden utan att du försöker lägga dig i vad som händer där eller spänner dig där (stämbanden gör sitt jobb bäst när vi inte försöker kontrollera dem, de är styrda av autonoma nervsystemet).

Leta en tät ton

Nästa steg är det knepiga. När luften når munhålan har du mycket  möjligheter att påverka hur rösten låter, men det kräver avslappning och ett lugn i kroppen.

Formen på munhålan ger stora variationer i röstkvaliteten. Experimentera! Titta på olika sångare när de sjunger, hur håller de munnen? Vidöppen eller halvt stängd, och hur låter det? Testa att kopiera ett rörelsemönster i käken, läpparna och munnen och se om du kan härma sångaren och låta likadant. Att få rösten tät betyder att man använder all luft som vibrerar av stämbandens rörelser, och att ingen luft "läcker" förbi.

Att sjunga tätt ger en fin ton och är arbetsbesparande, det känns lätt och enkelt, utan ansträngning och man får tid att tänka på framställningen, hur man gestaltar texten.

Förstärka tonen och välja klangfärg

Den luft som kommer från stämbanden vibrerar i den ton du bestämt att du ska sjunga, men den är ganska svag och behöver förstärkning. Förstärkningen sitter i munformen, hur du lägger tungan i munnen, hur du slappnar av i svalget, om du släpper upp luft i näsan så den kan vibrera där och förstärka ytterligare.

(Att låta luften vibrera även i näskaviteten kallas att täcka rösten, det gör man för att få mer och bättre huvudklang, dvs för att få avslappning i svalget även vid högt tryck mot stämbanden så att man kan sjunga starkt vid högre toner och ändå inte spänna sig. Används av t.ex. av alla som sjunger soul - eller opera eller death metal! Man slappnar av i mjuka gommen, som när man fnyser eller som när man säger ng, så att gommen öppnar mot näskaviteten, luften som är där vibrerar med tonen och man får en förstärkt ton och en mycket fylligare ton)

Längden, bredden och spänningen i musklerna på det "rör" som svalget, munhålan, läpparna och näsan bildar avgör ljudets kvalitet. Ju smalare och längre, desto mer ljud.

Prova dig fram!

Välj en vokal du gillar att sjunga på - A sjungs ganska öppet, E sjungs med ganska tät klang, I kan lätt bli pipigt och O blir lätt slutet.

1. Testa att sjunga med helt öppen mun, gapa stort, dra tillbaka tungan mot svalget. Gör sedan tvärtom.

2. Forma läpparna till ett sugrör med en liten öppning, sträck fram tungan mot läpparna och jämför ljudet och känslan i munnen.

3. Gör vokalen så långt fram i munnen som du kan, låt vokalen "följa med luften framåt ut ur munnen". Prova att "bita i tonen" med tänderna. Variera hur mycket avstånd det är mellan dina tänder när du sjunger vokalerna. Kan du sticka in ett finger mellan tänderna eller ryms det en två fingrar på höjden?

4. Sjung E med tungan liggande med spetsen mot tänderna i nedre käken, som ett platt mjukt avslappnat golv i munnen, utan att öppna munnen mer än till hälften;  sjung sedan Y på samma sätt, sjung sedan A på samma sätt, utan att flytta tungan, sjung sedan O på samma sätt. Lyssna på hur ljudet ändras eller inte ändras. Försök att få A och O att klinga likadant som E och Y och få klangen i O att ligga lika långt fram i munnen som klangen i  E gör.

Detta låter flummigt, men det är för att du ska hitta lite olika varianter på hur man håller munnen och hur resultatet låter, likaså att man har en ställning för alla vokaler och hur det blir då.

Hur känns en tät ton?

Testa dig fram tills du hittar en munform där luften vibrerar så att du känner trycket av luften mot taket i munnen, just bakom och ovanför tänderna. Kom ihåg att inte spänna halsen, svalget, axlarna eller käkarna så att det blir obekvämt. Prova olika vokaler, de blir lite olika i ljudet när man är otränad på tonbildning. De flesta hittar en
vibration, en pirrning i övre gommen när tonen blir riktigt tät.

(För att höra skillnaderna i ljudet tydligt kan du sätta en hand som en skål mellan örat och munnen, så att ljudet studsar in mot örat och du hör dig själv tydligare)

Om luften bara far ut ur munnen utan motstånd blir tonen luftig och utan substans. Om man spänner sig eller sluter munnen för mycket blir tonen skarp och obehaglig eller suddig och dämpad.

Testa utan att bry dig om det "blir bra", se det som en upptäcksfärd. Då slappnar du av bättre. Skaffa dig ett bibliotek av olika ljudkvaliteter, du behöver ju bara använda de du gillar. Lycka till!

Artikelbild: Andreanne Germain

De Lapsus Resurgam

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
NeedfulThings
10/23/12, 12:09 PM
#7

Vilken bra artikel. Måste testa så slipper jag kanske att låta som en tioåring iblandFlört

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

annfah
9/20/14, 10:53 PM
#8

Vad menas med en tät ton egentligen? Skall den innehålla resonans? Jag sjunger väldigt mycket genom mina bihålor… Är det dåligt eller är det så kallat tätt?

Leramani
9/21/14, 1:39 AM
#9

En tät ton låter rund och mjuk och väser inte,  den klingar och hörs långt även om man sjunger mjukt.  
Att sjunga mycket genom bihålorna, du menar att du har resonans i näskaviteten, eller huvudklang, som det också kallas.  Huvudklang är bra. Det hjälper till med förstärkning av ljudet och avlastar stämbanden.

De Lapsus Resurgam

DaniPoo
10/26/14, 2:49 PM
#10

Tänk er en EQ där du kan ställa in low mid och high.
I en tät ton så har din röst ganska mycket av både high och mid (och lite low).
en luftig ton saknar kanske en del low och mid plus en avsaknad av dynamik (punch).

Munnen kan fungera som en högtalarlåda. En stor högtalarlåda kan vara bra för low/mid för att dem frekvenserna ringer ut längre i en stor låda.
mid/high fungerar bättre i en mindre låda för att den framhäver mer diskanta frekvenser som annars hade blivit lite "burkiga" i en stor låda.

På samma sätt kan du justera munnen för att så fram olika "Sound" som kan passa i olika tillfällen. En luftig ton kan vara väldigt användbar i många situationer :)

Så ser jag på saken i alla fall :)

Upp till toppen
Annons: