Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 2369 ggr
sara22
2013-11-09 14:05

Kommer inget ljud när jag sjunger

Har insett att jag har sjungit med halsen hela tiden och försöker nu sjunga från magen.

Men det kommer inget ljud när jag försöker. enda sättet för att få ut ljud är att sjunga med halsen.

vad gör jag för fel?

Annons:
Leramani
2013-11-10 23:24
#1

Omöjligt att veta utan att se/höra dig.

De Lapsus Resurgam

JazzBass
2013-11-11 14:43
#2

Håller med #1.

Formuleringen "sjunga med magen" är ganska olycklig egentligen. Man sjunger ju alltid med stämbanden, som sitter i halsen. Ljudet alstras inte i magen eller så, utan i stämbanden. Vad man avser med det nämnda uttrycket är att man ska sjunga med bra magstöd, alltså släppa ut luften behärskat, aldrig mer än vad som behövs för den klang och ton man vill uppnå. Det gör man genom att kontrollera diafragman i magen, under lungorna.

Känns det som du sjunger med halsen och att lungorna inte är speciellt involverade är det stödet du ska jobba på. Du kan prova ta ett ordentligt andetag, göra ett sss-ljud och se hur länge du kan hålla det innan luften tar slut. Över 20s borde man orka, tar det slut mycket tidigare än det hushåller man inte tillräckligt bra med luften i lungorna och jobbar således inte tillräckligt med stödet. Själv klarar jag oftast ca en minut, men jag är man och har relativt stora lungor, 5 liter ungefär tror jag. Testa lite vettja. I övrigt så kan jag bara säga på nytt att jag håller med #1, så sök gärna upp en sångpedagog om du har problem eller funderar över nånting. Det går inte att hjälpa så mycket över nätet, speciellt utan att höra nåt exempel på när du sjunger.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

sara22
2013-11-14 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Förstår att det är svårt att föklara över nätet, men tack ändå. Jag känner magstödet när jag sjunger högt och kraftigt, men jag sjunger fortfarande från halsen. Jag vet hur det ska kännas för jag klarade det en gång, då kände jag att det kom från diafragman och ingenting i halsen, det lät mycket bättre oxå. Problemet är att jag inte hittar musklerna som gör att man "sjunger från diafragman". Känns precis som bilden säger

Leramani
2013-11-14 21:09
#4

Han menar inte att du inte ska göra ljud med halsen,  han menar att man behöver ha styrka från magen för att förstärka ljudet, så att man inte behöver anstränga stämbanden, utan kan sjunga med avslappnad hals.
Om du bor nära göteborg, kan du komma förbi en sväng så ska jag

visa dig vilka muskler du ska jobba med och ge dig en lämplig övning för att stärka dem.

De Lapsus Resurgam

sara22
2013-11-15 09:14
#5

Jag vet, men för att få ut något ljud måste jag "pressa" med halsen o jag vet att jag gör fel då. Gången det funkade behövde jag bara ta luft o sen spänna några muskler så kom ljudet ut jätte enkelt, halsen var helt avslappnad då. Det känns som jag måste hitta dessa muskler igen och vänja mig vid känslan. Jag vet bara inte hur jag ska träna för att hitta dom. Hade gärna kommit förbi men bor inte i närheten

Upp till toppen
Annons: