Annons:
Etikettövrigt-sångrelaterat
Läst 3453 ggr
Gerro
2013-11-12 00:20

Måste skriva av mig..

Herregud förlåt för det långa inlägget! Hoppas att någon orkar att läsa!

Jag är 15 år och har två stora intressen, djur och musik. Jag har alltid älskat musik och när jag började 2an så bytte jag skola, och min lärare var väldigt intresserad av musik. Vi hade musik flera gånger i veckan, nästan varje dag. Och vi var en väldigt musikalisk klass (men även skola) och vi uppträdde ofta.
Jag har alltid varit nervös på scenen, men det brukade släppa efter ett kort tag.

Jag fick ofta komplimanger av både vuxna och barn att jag sjönga bra och jag tyckte alltid att det var lika roligt när någon gav mig komplimanger.

Tjejerna sjöng alltid, och fick sällan spela instrument, som killarna fick göra. I 5an började vi att bli lite trötta på att vi aldrig fick spela instrument (dom ända instrumenten vi hade testat var Ukulele och sånadär små boxar som man slår på så plingar dom, haha). Och i 6an så sa vi att vi ville ha lite bild också då vi inte hade haft det på väldigt länge. Då blev läraren skitsur och hotade med att sluta som lärare, vilket gjorde att det inte blev lika roligt att ha musik.

Så när jag väl skulle börja 7an inne i stan så var jag så "trött" på musik, att jag vägrade att välja musik som elevensval. Även om både min mamma och min lärare försökte övertala mig.

Dock så ångrade jag mig i 7an att jag inte valde det, jag kunde byta så att jag kunde ha det i 8an men då så var jag tvungen att lära ikapp och det ville jag inte göra själv. Och även nu i 9an kunde jag ha valt det, men då alla sa att det inte var bra så slutade det med att jag valde något annat.

Jag har vart så säker sedan 5-6 att jag ska gå på ett naturbruksgymnasium. Men nu är vill jag inte det..
Jag började att fundera på det i slutet av 8an, att jag kanske vill ha musik.

Jag verkligen ÄLSKAR att sjunga och jag gör det varje dag, gärna när jag är ensam. Jag har bestämt mig för att söka in på Sinclair i Uddevalla. Men jag tvekar fortfarande.. Jag är så rädd att misslyckas och göra bort mig..
Då jag har blivit mobbad i 7an & 8an så är jag extra osäker.. Det är först nu som jag vågar att säga till att jag är trött på hur folk har behandlat mig. 

Jag är verkligen jätte osäker på mig själv. Jag är somsagt jätte rädd att jag väljer fel gymnasium och att jag kommer att misslyckas helt i livet.. Men en sak är jag helt säker på, Jag vill bli någon. Jag vill inte ha ett vanlig jobb i någon tråkig affär, jag vill turnera, jag vill sjunga, jag vill bli känd. Jag vill kunna visa andra att jag också kan lyckas. Jag vill ha pengar som andra kändisar, så att jag kan skämma bort min familj, och speciellt min mamma som har kämpat för att få allt i våra liv att fungera.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget..
Jag kände bara att jag behöver skriva av mig..

Dom vänner jag har nu (gamla klasskamrater) är väldigt stöttande. Dom ger mig komplimanger och är väldigt stöttande. Dock har jag lite svårt att lita fullt på dom då dom i 8an retade mig, vilket fick mig att gå ensam. Jag har väldigt svårt att lita på folk då alla som har sagt till mig att alltid finnas där, har lämnat mig..

Jag skulle vilja ha kritik på min röst, men jag vill inte lägga ut det så att alla kan se. Så eftersom att man inte kan vara anonym så undrar jag om det kanske finns någon kunnig som skulle vilja ge kritik på min röst, om jag nu bara kan kicka mig själv i baken och faktiskt våga göra det?

Hur som helst är jag är väldigt tacksam för svar och tips på hur jag ska komma över min rädsla att misslyckas!
(Ps. förlåt om jag satte inlägget i fel grupp!)


Annons:
Cordata
2013-11-12 20:47
#1

Hej Ronja! Det är alltid roligt att ha intressen och veta vad man vill. Det är inte alla som vet det i din ålder men det verkar som att du har funderat mycket på det här med en musikkarriär. Jag vet ju inte hur du sjunger, men jag utgår ifrån att du sjunger bra eftersom du har fått många komplimanger för din sångröst :). Mitt första tips till dig är att börja ta sånglektioner. Genom att ha en privatlärare får du råd och övningar som är direkt riktade till dig och din röst, vilket gör att man går fortare framåt i sin utveckling. Du måste inte gå på Estet eller så för att få en bra grund för musiken, estetare läser ändå de flesta kurser som en "vanlig" klass, bara att de har lagt till några kurser musik/teater/dans/bild. Det finns många bra musikutbildningar efter gymnasiet och om du tar sånglektioner och/eller spelar instrument vid sidan av skolan så får du ungefär lika mycket träning som de.

Vad gäller osäkerheten är det bara något som du får försöka utsätta dig för. Kanske kan det kännas som en mjukstart att sjunga en låt inför släkten när ni har släktmiddag eller be några nära vänner att lyssna på dig. Annars finns det knep som jag tar till för att inte bli nervös när jag uppträder; jag fokuserar helt på de ord jag sjunger och försöker leva mig in i rollen av den person som skrev låten/ den som ursprungligen sjunger den. På så vis kan man "kliva ut från sig själv" när man står på scenen och gå in i en annan roll. Då behöver negativ kritik inte heller bli lika svår att ta för den blir inte personlig på samma vis utan mer riktad mot rollen.

Jag tycker att någon som är lite mer utbildad en jag ska lyssna på din sång, men jag hoppas att jag kunde hjälpa till något med den här kommentaren :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Gerro
2013-11-12 21:02
#2

#1
Tack så jätte mycket för ditt svar! Jag uppskattar det verkligen!

Ett problem är att det typ inte går att ta privata sånglektioner här i Strömstad :/
Plus att det är jätte dyrt, gämfört med hur mycket det kostade förr.
Minns inte hur mycket det kostar nu men en av mina vänner som går på sånglektion (i grupp då) säger att det har blivit dyrt.
Och det är något jag inte har råd med tyvärr :/

Ännu en gång, tack så jätte mycket för dina tips!<3
Jag och min lilla syster funderar på om vi kanske ska sjunga någon julsång till jul, då vi brukar ha släkten här :)


Gerro
2013-11-12 21:05
#3

#1
Och föresten så har en annan här på sajten meddelat mig och har erbjudit sig att lyssna och ge kritik på min röst! :)
Dock ska jag vänta ett tag tills min förkylning har lugnat ned sig.

Och kom på ännu en sak angående gymnasium.
Jag ska på öppet hus nu den 23 och se hur Sinclair är. Så jag får se om jag trivs med lärarna.
Jag vill ju troligen söka dit, då jag inte vet vad jag ska söka till annars, mer än typ Dingle :/


Kostlig
2015-09-04 11:06
#4

Hej Gerro! Läste ditt inlägg som är långt tillbaka i tiden och vill bara säga en sak: lev din dröm! Ta vara på din chans nu när du är ung! Alla kan sjunga, det handlar om att lyssna, härma och lära sig och framförallt ha en stor passion för sången, vilket du verkar ha! Hur blev det med utbildning? Vad har hänt i ditt liv? Själv har jag tagit tag i min dröm sedan 25 år tillbaka! Jag tar nu sedan en tid tillbaka sånglektioner både privat och på nätet. Knyter kontakter och har varit på audition! Har äntligen förstått vilken janger jag ska hålla mig till, något som säkert hållit mig tillbaka genom åren. Jag ska bli dansbandssångerska! Om jag så ska kämpa på tills jag blir pensionär! Kämpa på! Kram <3

Gerro
2015-09-04 19:46
#5

#4

Hejsan!
Jag går nu mitt andra år på Sinclair och har instrumenten gitarr och sång :)
Jag har pendlat fram och tillbaka om jag ska stanna kvar, då jag fortfarande oroar mig för min framtid. Men jag kämpar på och njuter verkligen av varje minut jag får spendera på scenen. Jag har blivit säkrare på min röst och mig själv i övrigt och får ofta komplimanger av min sånglärare. 

I början tyckte jag att det var jätte jobbigt eftersom att jag inte kände någon och alla var så fruktansvärt begåvade! Men jag kämpar vidare och ser till att plugga ordentligt för att få så bra betyg som jag bara kan, så att om jag bestämmer mig för att jobba med något annat än musik i framtiden så har jag möjlighet till att göra det.

Vad roligt att du hittat en genre som passar dig! Lycka till med dina drömmar!

Kram


Upp till toppen
Annons: