Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 1511 ggr
AmandaU
2013-11-14 20:15

Nervööös

Hej! Jag ska sjunga för första gången framför publik på lördag, på min systerdotters dop. Jag är så hiimla nervös! Har övat hemma och sjunger mycket annars och spelar gitarr. Men ja, har alltid haft svårt att sjunga för människor. Det känns som stämbanden knyter sig typ och jag blir helt skakig! 

Är det någon som har något tips på hur man kan göra för att tygla nerverna lite? (jag ska sjunga och min bror spela gitarr till) 

ca 60 pers! AAAAAAAH!

Annons:
Aleya
2013-11-14 20:20
#1

Jag sjöng för en nästan full kyrka. Jag stod och fokuserade på min mamma och då gick allt bara prima. Har ju sjungit för henne hela livet så. 🙂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sjöstjärna
2013-11-14 20:28
#2

Fokusera på låtens budskap och den känsla du vill förmedla och tänk inte på tekniken eller på att sången ska vara perfekt. Sjung som om du har något viktigt att berätta och som om du verkligen menar varje ord. Det viktiga är att buskapet kommer fram och inte att rösten låter bra, du kan till och med ta dig friheten att tala eller viska vissa ord för att skapa dynamik. När du inte längre behöver oroa dig för att rösten ska hålla så kommer du att bli mindre nervös. Har du problem att komma ihåg texten så använd notställ så du har tryggheten av att ha texten framför dig, förmodligen behöver du den ändå inte när du väl är där. Lycka till! 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

AmandaU
2013-11-14 20:31
#3

Tack så mycket för tipsen! :)

JazzBass
2013-11-15 15:11
#4

Bra tips redan, men här kommer lite till: Öva mycket på låten så ni kan den perfekt. Öva inte tills det går felfritt en gång utan tills det varje gång går bra när ni spelar den tillsammans. 😉

Det är viktigt att gå upp på scenen rakryggad och med inställningen att man inte bara kommer att klara av det, utan att man kommer att göra ett bra framträdande. Ha hellre inställningen att "nu ska jag minsann överraska er med hur bra jag är på att sjunga!" än "ursäkta nu för att lilla jag ska försöka sjunga en sång. Det kanske inte låter så bra men jag ska försöka i alla fall". Jag vet att det här är lättare sagt än gjort, men som princip bör man sträva åt att vara självsäker i sitt framförande, det blir alltid bäst då.

Men om det skulle höras lite att du är nervös är det inte heller hela världen. Du är omgiven av nära och kära som helt garanterat stöttar dig oberoende hur det går. 🙂 Är det förresten nån som kommer att filma uppträdandet så kan du kanske tala med personen i förväg så han inte kommer för nära och distraherar dig när du sjunger. Det är irriterande med för närgångna videokameror.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: