Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 2473 ggr
Its'me!
2013-12-28 16:06

SCENSKRÄCK *_*

Det är talangjakt snart på skolan och jag vill verkligen vara med och sjunga! Men nu är det så att jag har scenskräck… Hur blir man av det det? Jag blir skakig, jag svettas och rösten blir darrig, ah hjälp någon!

Annons:
Inkanyezi
2013-12-30 07:05
#1

Den "någon" som kan hjälpa dig måste vara nära. Måste finnas där när du står på scen, när du uppträder, och stötta dig, så att du kan fokusera, fokusera på det du älskar mest av allt - jag hoppas att det är sången.

Sök inspiration bland andra som du beundrar, och gå in helt för att sjunga. Strunta i resten, för det kommer av sig själv när du är helt fokuserad på det du ska göra. Du behöver peppas, och det som kan hjälpa dig är att du har någon eller några där, som stöttar dig och som hjälper dig igenom det som är svårt.

http://thetalentcode.com/

DaniPoo
2014-01-07 14:05
#2

Jag hade scenskräck när jag började sjunga det är något som tränas bort. Och även om du tränar bort räddslan så är det bra att vara lite nervös innan man går upp på en scen. Jag älskar adrenalin kicken man kan få av att stå inför en publik.

Det är bra om du har chans att umgås med lugna människor som stöttar dig innan du gå upp på scenen.

Varför vill du sjunga inför en publik?
Är det för att du vill att publiken ska se dig och tycka att du är duktig?
Om det är själet så kommer du förmodligen lägga mycket press på dig själv och du kan bli nervös och osäker på dig själv. Prestations ångest.

lyckas du ändra det tänket innan du går upp på scenen till något i stil med "Jag vill bjuda in publiken till fest" så är chansen rätt stor att du släppnar av mer och tycker det är roligare. Det funkade för mig i alla fall. Försök att släppa tanken på att det är en tävling.

Som musiker är det bra att vara självkritisk, men inte precis innan man går upp på scenen och inte när man står där. Det ända man kan göra är sitt bästa.
Va istället självkritisk efteråt, se tillbaka och reflektera över vad du kunde ha gjort bättre och vad du gjorde bra så att du kan bli ännu bättre till nästa gång. Alla musiker kan bli bättre och alla har varit nervösa, alla har saker att jobba på. även dem bästa med mest erfarenhet.

Leramani
2014-01-07 22:54
#3

En bra sak att tänka på,  är att publiken inte vet hur du vill låta,  de vet bara vad de faktiskt hör,  och de har gått till platsen för att de vill höra sång och de är positivt inställda till allt du gör.  Faktum är att man inte behöver vara nervös, publiken är alltid beredd att älska dig.

De Lapsus Resurgam

Josse5233
2014-02-01 23:51
#4

Jag har precis samma problem! :/ Jag älskar att sjunga men har en fruktansvärd scenskräck :/

Ha en trevlig dag! 

Upp till toppen
Annons: