Annons:
Etikettkonsert-och-uppträdande
Läst 8666 ggr
menokej
4/3/14, 8:35 PM

Superhes, hjälp?

Jag har blivit sjuk och min röst är helt förstörd och hostar supermycket:( på lördag ska jag vara med i en föreställning (skolföreställning)som jag längtat efter så länge. Jag gör allt jag kan för att bli frisk men om jag inte blir det så undrar jag om någon här har ett tips eller flera? Jag ska vara med på två låtar och på en av de låtarna är det en del som är tillräckligt svår enligt mig när jag är frisk och det blir väldigt tråkigt om det inte fungerar:( Är det tex bra eller förstör jag bara extra om man sjunger upp? Ju mer jag sjunger desto sämre låter det… Och vet någon något som är speciellt bra att äta? Jag är absolut absolut inget proffs inom sång och skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig lite.

Annons:
OlgaMaria
4/3/14, 8:46 PM
#1

Koka upp vatten och lägg i en skivad gul lök. Andas in ångorna. Gör det varje dag om det behövs så kommer nog rösten att repa sig. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Leramani
4/4/14, 2:12 AM
#2

Jag rekommenderar dig inte att sjunga - försöka att sjunga - när du är hes. Du blir mer hes och det tar längre tid för dig att bli bra.  Tyvärr är det inte mycket att göra. Du kan hålla halsen fuktig,  med dryck,  ta halstabletter mot smärtan, sova mycket.  Men att bli frisk så att du kan sjunga inom några dagar,  det kan ingen lova dig.  Heshet beror oftast på beläggningar på och uttorkning av stämbanden vid förkylning,  och det förvärras förstås av halsinfektion.

De Lapsus Resurgam

molam
4/6/14, 6:10 PM
#3

Gröna äpplen (riktigt sura) samt buljong

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Anna Andersson
4/6/14, 7:54 PM
#4

Det finns nu en nytt medel mot heshet som jag köpte på Apotek Hjärtat. GeloRevoice, jag tyckte det fungerade bra. Personalen sa att det var helt nytt.

JazzBass
4/7/14, 11:45 AM
#5

Sjung inte alls och undvik också att tala (också att viska) så långt det bara går. Rösten behöver det för att repa sig.

Jag minns en gång för ca 10 år sedan då jag en helg övade väldigt intensivt, många timmar per dag under fredag-söndag, inför en spelning följande fredag med ett nytt bandprojekt. Rösten var illa däran redan på söndagen men blev klart värre efter den dagens övning. Anade oråd på måndag och tisdag då rösten inte kom tillbaka som den brukade. Drack nån speciell saltlösning från apoteket, inhalerade vattenånga och gjorde gud-vet-vad för att få rösten tillbaka, men ännu på fredag morgon kändes den inte återställd. Försökte vara tyst också så mycket som möjligt hela veckan.

På fredag kväll visste jag inte hur det skulle gå då jag ställde mig upp på scenen med bandet, men min förvåning var stor då rösten verkade funka bättre än nånsin.

Antar att jag hade tur, och inte hade drabbats av nånting värre som t.ex. knutar/noder på stämbanden. (De tycks för övrigt vara vanligare för flickor än pojkar, och kräver alltid ganska lång röstvila för att återställas. I allvarliga fall kan kirurgiska ingrepp krävas). Det är i första hand nånting i ens sångteknik som är fel om man blir hes av att sjunga, så om man sjunger med bra teknik ska man inte bli hes överhuvudtaget ens efter långa övningar eller konserter.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

menokej
4/7/14, 11:04 PM
#6

Tack så mycket för era tips! Det hann som tur var vända lite innan det var dags att sjunga och nu går det nästan som det brukar gå :)
anledningen till att jag var hes var bara en vanlig förkylning (med massa hosta:(…) och den är nästan borta nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: