Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 2718 ggr
Agnez94
4/6/14, 5:54 PM

Sopranröst

Hej!

Jag är en stor beundrare av gossopraner och gosskörer, tycker de har en väldigt vacker klang i det högre registret. Jag själv går hos sångpedagog just nu och vi håller på att öva upp mitt sopranregister. Det har blivit en del sakral (?) musik - Pie Jesu (A.L Weber) och nu Ave Maria (Bach). Det jag undrar över är det här med olika klangfärger i det övre registret, jag gillar ju hur små grabbarna låter - går det att efterlikna det? Förstår att det inte går att sjunga exakt så men något liknande? Tips på övningar eller vad man ska tänkt på rent allmänt?

Annons:
Leramani
4/7/14, 7:50 AM
#1

Du har inte frågat din sångpedagog om det?

Jag skulle säga, om du var min elev,  att du ska sjunga med din röst och acceptera den, inte försöka låta som någon annan.

De Lapsus Resurgam

Agnez94
4/7/14, 10:53 AM
#2

Nej, sant. Riskerar man att förstöra rösten eller kommer man kanske låta konstigt att forcera rösten till något som inte ligger naturligt?

JazzBass
4/7/14, 11:31 AM
#3

Man kan forma rösten på väldigt många vis, men vi är alla unika varelser med olika fysisk uppbyggnad och därmed unika röster. Det går i viss mån att imitera andras röster, men det är inte lätt för en kvinna att imitera en man, vare sig en pre- eller postpubertal, och förstås vice versa. Beroende på stämbandens längd, svalgets utformning osv så är det dessutom olika svårt att sjunga olika toner. T.ex. så kan en viss person klara riktigt ljusa och höga toner med lätthet, medan en annan kanske kan nå samma toner men på grund av fysiska skillnader kan h*n behöva använda mycket mer stöd och kraft, vilket ger en helt annan klang. Våra röster är formbara, men inte hur mycket som helst.

Det är bäst att som Leramani säger jobba på att utveckla sin alldeles egna röst istället för att imitera. Man kan förstås jobba med klangfärger och sånt, vilket man t.ex. gör mycket i operasång för att få en mjuk klang, men man måste också alltid acceptera att det finns individuella gränser för vad var och en klarar av.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Agnez94
4/7/14, 12:54 PM
#4

Hmm, tack för input. Min sånglärare säger att med lite arbete (mycket arbete?) så kommer jag få en ganska fin sopranröst men kanske ska fråga henne hur det låter och vad jag borde satsa på. 

Tack för svaren!

PaulinaB
4/7/14, 8:16 PM
#5

Utan att kunna stilen/klassiskt så vill jag från det jag ändå hört svara såhär:

Jag tror också, som JazzBass, att mycket kan åstadkommas med klangfärg och att fånga stilen.

Ofta (men långt ifrån alltid) så håller gossopranerna relativt ljus klangfärg, inte sällan faktiskt med en liten touch av luft på tonen, till skillnad från vuxna klassiskt skolade sopraner så verkar detta vara "okej" (?).
Säg gärna emot mig om detta är felaktigt, det är bara något jag reflekterat över i de sammanhang där jag hört just unga pojkar sjunga i sopranlägen.

Jag tycker också ofta jag upplever toner som inte innehåller så mycket vibrato som en vuxen sopran skulle leverera.

Kanske är detta något att fundera på?
Prata självklart med din sånglärare. Det är det hen finns till för.

Lycka till och ha roligt på vägen! :)

Leramani
4/7/14, 11:25 PM
#6

Paulina

I bel canto kan man välja att sjunga med eller utan vibrato. Utan vibrato passar bättre i vissa musikstilar, t ex elisabetansk musik sjungs oftast  utan vibrato. 

Luft i rösten är inte alls acceptabelt för något röstläge, och med de stora ansträngningar som klassisk sång innebär,  kan luftläckage ge heshet och stämbandsknutor,  precis som det kan hos andra sångstilar. Läckage går att ha som effekt, men som effekter i allmänhet är det bättre om det används sparsmakat.

TS bör ta ett snack med pedagogen och försöka lära sig att gilla sitt eget röstmaterial,  kanske satsa på elisabetanskt?

Ha roligt är det allra viktigaste!

De Lapsus Resurgam

Annons:
Agnez94
4/8/14, 6:24 AM
#7

Får jag fråga vad elisabetanskt är för musikstil? 😛

Leramani
4/8/14, 8:04 AM
#8

Sånger ifrån den engelska elisabetanska eran,  tänk Shakespeare.  Ett vidare begrepp är renässansmusik.

De Lapsus Resurgam

Agnez94
4/8/14, 12:39 PM
#9

Jaha, okej, tack! Håller på med Ave Maria nu (Bach) men ska definitivt titta på det!

Upp till toppen
Annons: