Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 3353 ggr
Grebestam
2014-04-24 00:00

Min röst

Hoppas ni kan ge mig lite tips på hur jag kan utveckla min röst, och hör gärna om det finns fler som upplever sin röst på liknande sätt som jag! Jag har alltid älskat att sjunga men började göra det på ett mer strukturerat sätt på gymnasiet då jag gick estet med inriktning sång. Då insåg jag att det inte bara handlar om att vissa sjunger "ljust" och andra "mörkt", utan det är otroligt mycket mer teknik kring det hela. Jag upplevde mycket starkt att jag fick kämpa med just tekniken. Jag är övertygad om att jag har en ganska så vacker röst, jag har inte scenskräck och jag har lätt att leva mig in i de sånger jag känner. När jag sjunger så upplever hela mitt väsen sången. Men min teknik håller mig tillbaka i sången. Jag upplever att jag har tre sorts "röster". Dels har jag min bröstklang; jag kan bälta relativt högt men jag upplever den som liksom hackig, jag har svårt att få mjuka avslut på fraserna. Jag har mycket styrka i denna röst. Jag kan definitivt inte waila. Sedan har jag min "mellanröst"; har ganska brett register med den (har generellt väldigt brett register, kan inte mellan vilka toner men har sångpedagog som bekräftat detta). Problemet med min mellanröst är att den är svag, och då främst emellan det höga och låga. Den blir lätt falsk, svajig. Passar bra när jag sjunger jazz dock. Sedan har jag min "klassiska röst". Den är som den ovan nämnda men med rundare klang. Med den kan jag komma väldigt högt (jag är 1a sopran i körsammanhang) och få till en väldigt rund klang. Med den rösten har jag nog mest potential (som läget är nu trivs jag bäst där). Det jag upplever som ett problem är en generell "svajighet", jag känner att jag inte har full kontroll över min röst. Jag upplever att min röst också är mer som en mans röst, alltså med bröstklang och falsett. Den ena är hård och den andra mjuk och jag kan inte hitta ett sätt att sammanföra dessa. Jag har en god vän som sjunger väldigt bra, hon har dock som en samlad röst, den är sig lik oavsett låt-stil. Är mitt läge ovanligt? Och sedan upplever jag att min röst varierar från dag till dag, vissa dagar kan jag sjunga en låt bra, andra inte (oavsett uppsjugning). När jag är i ett gött ekonomiskt läge så ska jag börja gå till en sångpedagog, och jag älskar att sjunga opera (så gott jag kan) och skulle gärna skola min röst. Samtidigt har jag alltid drömt om att kunna sjunga rnb pop och soul och jag tror att jag har den rösten men får bara inte fram den. Har ni tips på hur man får bröstklangen att bli mjukare? Jag uppskattar tips som är tekniska, vart tungan, gommen, hakan ska (eller liknande). Och har ni tips på hur jag får "mellanrösten" starkare, i både decibel och känsla? Hoppas ni förstår vad jag menar! Lägger upp ett klipp om någon vill det.

Annons:
Leramani
2014-04-24 14:01
#1

Det du letar efter är en egaliserad röst,  dvs en röst som låter lika över hela registret och går att använda till allt.  Det går att ordna,  men tyvärr inte över nätet.  Om du bor nära Göteborg kan jag hjälpa dig, annars får du söka dig till en sångpedagog. Ett sätt kan vara att sjunga upp för en pedagog och få tips på övningar, och  istället för att gå varje vecka,  ta en lektion var 3:e månad och jobba själv däremellan.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: