Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 1950 ggr
LunarRain
8/29/14, 9:45 AM

Svajar i tonerna trots bra gehör!

Hej! Jag har ett väldigt skärpt gehör, och är väldigt tonsäker när det gäller min falsett-/huvudklangsröst, men jag har ofta rent tekniskt svårt för att träffa rätt toner i bröströst. Det blir inte fel toner, men ofta inte rena. Märker det inte alltid när jag sjunger, utan mest på inspelningar.

Har någon tips på hur jag kan öva detta?

Annons:
Leramani
8/29/14, 4:07 PM
#1

Det låter som om något inte stämmer med tekniken. Vad är det svårt att uttala sig om utan att ha hört dig. Sorry.

De Lapsus Resurgam

DaniPoo
9/1/14, 7:45 PM
#2

Om du själv hör att tonerna kommer ut fel så skulle jag försöka lokalisera vilka intervall och/eller toner du har svårt med. Ett bra sätt att göra det är att göra vanliga sångövningar och sjunga skalor. Börja sjunga där du känner dig mest bekväm och sedan långsamt vandra upp eller ner tills du märker att det börjar bli falskt. Det hälper om du har ett piano eller något annat instrument att luta dig mot.

När du vet mer exakt vart i ditt register du har svårigheter att pricka tonerna så blir det lättare att öva bort det.

Men som Leramani säger så har det förmodligen med din teknik att göra (vilket i för övrigt inte gör mitt utalande falskt)

Du måste öva på det du har svårt med för att bli bättre på det. Och med övning så hittar du ofta tekniken per automatik. Att du skrev denna tråd bevisar att du redan lyssnar på din egen röst och det är det viktigaste och ibland svåraste med att vara sångare.

Dock rekomenderar jag att du besöker en sånglärare om du inte redan har en sådan.
Att sjunga med fel teknik kan vara direkt skadligt för rösten.

JazzBass
9/2/14, 2:24 PM
#3

Det är bra att du blivit uppmärksam på problemet, det är alltid första steget mot förbättring. Öva gärna på skalor i riktigt snigeltempo så du hinner höra efter noga för varje ton, och eventuellt korrigera. Tror det handlar rätt mycket om att omprogrammera muskelminnet, som lärt sig fel av nån orsak.

Inspelningar kräver ofta större noggrannhet än liveframträdanden när det gäller renhet, så jag tycker inte det är så konstigt att du märker problemet först när du lyssnar på dig själv efteråt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

LunarRain
9/3/14, 8:57 PM
#4

Tack för tipsen! <3 Ja det är ju något med tekniken. Jag tror att det delvis beror på att det är jag inte är så öppen i halsen, och det blir trängre ju högre toner jag försöker ta (svajar dock här och var över hela registret). Hur kan jag öva för att öppna upp halsen mer?

Jag lägger dock medvetet på en viss heshet i sången och dämpar därmed trycket/flödet, och jag tänker att jag kan fortsätta göra det så länge det är kontrollerat och inte påverkar tonen. Det gör också att jag sparar luft. Men bör jag öva på att sjunga en låt "normalt" först och lägga på uttrycket (hesheten) sen?

Upp till toppen
Annons: