Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 3603 ggr
Jesperlinden97
2014-09-08 10:42

Förkyld, hjälp!

Jag är förkyld, femte dagen nu.
I förrgår var jag lite hes, och eftersom jag är med i en musikal som har premiär på lördag är det ganska viktigt att jag sparar på rösten, så jag valde att inte prata på hela kvällen. Jag var inte mycket hes, bara lite.
Dagen därpå var det katastrof… jag prövade prata lite, och ibland kom det inget ljud. Bara luft.
Idag, är jag inte hes. Jag låter väldigt täppt när jag pratar, men så fort jag försöker sjunga. Så går det bra, men om jag ska sjunga i falsett så kommer det inget ljud…
Jag har aldrig tappat rösten förr, inte på detta viset i alla fall…
Är det normalt? Kommer det bli bättre?
Tacksam för snabbt svar!

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Annons:
HenryssonC
2014-09-08 16:13
#1

Har inte en blekaste aning själv^^ Men hoppas du kryar på dig och lycka till med premiären!

Leramani
2014-09-09 00:31
#2

Förkylningar är något man får leva med.  De tar sin lilla tid, och om du använder stämbanden, dsv sjunger/pratar,  är det större risk för långvarig heshet.

Om du ändå måste,  drick då varm vätska, typ te eller kaffe,  te med honung är välgörande, det löser upp och sköljer.  Äta äpplen/päron strax före man ska sjunga är bra för att få återfuktning av stämbanden.  Ta en bra halstablett, typ strepsils mot halsont /klåda i halsen/svalget.

Ta nässpray från apoteket för nästäppan, en täppt näsa gör att man andas med munnen när man sover, torkar ut stämbanden som då lättare blir infekterade.  Sov mycket och håll dig varm så går infektionen fortare över.

Att du inte fixar falsett beror på att stämbanden är lite påverkade, antagligen svullna och då sluter de inte tätt i änden, där man gör höga toner,  och du förlorar en stor del av ditt register. Inget att göra, mer än ovanstående, och hoppas på tur.

Slipp förkylningar i fortsättningen genom att undvika att andas in nära folk som just nyst,  tvätta händerna ofta och låt bli att ta i ansiktet.  Håll händerna borta från näsa, mun och ögon.

Leramani

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: