Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 3679 ggr
Sånggfågelnn
2014-12-18 21:14

Vågar inte sjunga inför andra

Hej hej Jag är en tjej på 11 år och älskar att sjunga. Men jag vågar inte sjunga inför andra, inte ens någon.. Min största dröm är att stå på en stor scen men jag vill bara ha det klart för mig att jag sjunger bra, enligt mig sjunger jag ok men jag vet inte hur det låter i andras öron.. Har ni något tips på hur man kan få bättre självkänsla eller bättre sångröst?

Annons:
VildaVittra
2014-12-18 21:19
#1

Varför inte spela in en video där du sjunger och lägg upp på tuben? Där kan du ju vara hur anonym som du vill.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Leramani
2014-12-22 04:52
#2

När man är 11 år är det för tidigt för att hålla på med röstteknik,  eftersom alla de delar man sjunger med i halsen, inte har växt färdigt förrän i 17-18 års åldern.

Men du kan lära dig många låtar,  du kan lära dig notläsning, du kan lära dig om takter och tonarter och bli en musikaliskt kunnig sångare,  en sådan har lättare att komma fram och få sångjobb.

Du kan tänka på att du ska höra dig själv bra när du sjunger, så lär du dig att sty ra din röst bättre. Om du ofta sjunger med i en låt och har musiken på så att du inte hör dig själv ordentligt så kan du av misstag lära in att sjunga lite falskt och inte använda rösten fullt ut. Det har blivit ganska vanligt sedan folk börjat lyssna på musik i headsets eller med hörlurar i öronen.

Det märks att de aldrig hört sig själva sjunga ordentligt,  när jag som gammal sånglärare ser på Idol. Så det är ett bra tips.

De Lapsus Resurgam

[Lollo 97]
2015-01-27 19:33
#3

Har ungefär samma problem som dig. Jag älskar att sjunga men vågar inte göra det inför andra. Men tog mig modet att iaf lägga ut en video på instagram.  Fick en massa fina kommentarer. Att jag hade en fantastisk röst. Stärkte mitt självförtroende lite. Så jag ska bara fortsätta att kämpa. Är också ungefär lika gammal med dig. Blir 13 i augusti 2015

Aicha yusuf
2015-02-21 09:59
#4

hej jag är e 14 år tjej som älskar musik men vågar inte berätta för min pappa vad jag vill eller skulle kunna bli hur säger  man till dem utan problem och så har jag ett annat problem många tycker att jag sjunger jätte bra men jag har dåligt samvete hur ska jag göra

[Lollo 97]
2015-02-21 21:50
#5

#4 Tror inte det är någon fara med att berätta för sina föräldrar att du älskar musik. :) Gå bara fram till din pappa och berätta för honom. Tror inte han blir arg.

Tror du mena dåligt självförtroende va? Det har jag med isåfall. Andra säger att jag sjunger jätte bra men jag tycker att jag sjunger typ sämst i världen. Men tror det är något man kommer att få öva bort. ;) Man måste tänka att alla gör vi misstag och alla är inte bäst på allt.  Men alla är bra på något :)

Jag vill helst bli en framgångsrik sångerska eller skådespelerska. (eller både och) men för att bli det måste jag kämpa :)

lillakia
2015-11-13 19:10
#6

Hej du lilla sångfågel! Jag är 43 år och har sjungit i hela mitt liv, men bara hemma. I din ålder hade jag en klasskompis som alltid ville att jag skulle sjunga "flickan och kråkan" för henne på rasterna…. Mitt tips är att du ska tro på dig själv, något som jag aldrig gjorde och nu är jag "för gammal"… Jag ångrar att jag inte tog mod till mig och försökte… Förra året la jag ut klipp på youtube och fick en del gilla-markeringar… Ååå om det ändå var för 25 år sen… Det klart som korvspad att inte sångtekniken sitter när man e 11 år, men ju mer man sjunger desto mer lär man sig! Och faktum är att även tjejer har ett visst målbrott vad beträffar sång…. Ta chansen medans du kan!!! Bara ett tips från coachen!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: