Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 3350 ggr
molam
2015-01-13 17:46

Hjälp och Tips? kan jag få några sånna?

Jag har fått i uppdrag att sjunga med en kompis i skolan, jag går på folkhögskola och det är 1 Snubbe som Trummar, 3 gitarrer, 1 akustisk, 1 elgitarr samt 1 mitt emellan, sedan ska det såklart vara 1 bas och 1 piano med. Jag och en till tjej ska sjunga
Alla dessa instrumenten (särskillt trummorna) Dränker ju rätt då mycket, och min röst är fjompig och ljus och allmänt pinsam (den andra tjejen är alt och jag är andre sopran eller nått sånt) så jag skulle vilja veta hur man "screamar" lite grann iaf, bara så jag hört lite bättre och för att jag inte ska behöva skämmas över min röst :p

Tacksm för hjälp och tips

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
JazzBass
2015-01-14 08:44
#1

I ett högljutt band i en träningslokal är det svårt att få en ljus och svag sångröst att höras, det behövs ofta en bra sångprocessor (eller kompressor + feedback eliminator eller bra equalizer) och ett hyfsat PA, liksom att man försöker dämpa de andra instrumenten och sjunga väldigt nära miken. Det händer lätt i ett band med många medlemmar att nån inte tycker h*n hör sig själv och höjer volymen på sin förstärkare. Plötsligt hör inte de andra sig själva och höjer sig själva. Trummisen kanske spelar med hörselskydd (bra förstås) men det brukar innebära att de slår hårdare än annars. Allt blir lätt en ond spiral där man höjer volymen stegvis, och sången drunknar då den inte går att höja mer utan en massa rundgång. Det här har jag erfarit hur många gånger som helst även fast jag har en förhållandevis stark sångröst. Det här kräver förstås att man har bättre disciplin med volymerna så att sången - ofta bandets viktigaste ansikte utåt inte minst under spelningarna - släpps fram tillräckligt.

Men till rösten. Alla har förmåga att sjunga både svagt och kraftigt. De flesta brukar säga att det är lättast att sjunga kraftigt, och jag håller med. Man får bättre kontroll över tonerna, och det är lättare att höras i bandet. Jag har skrivit en artikel här om Complete Vocal Technique (CVT), som i mitt tycker ger en bra översikt över vad gemene man och kvinna kan göra med sin röst. Det är bra att bekanta sig med teknikerna som CVT presenterar och se vad man kan göra med också sin egna röst. Ta helst kontakt med en sångpedagog också, för att undvika lära in felaktig teknik i muskelminnet. Det man bör minnas med CVT är att tekniken ger inte någon som helst artistisk vägledning, nåt som jag ser som väldigt viktigt för att också sjunga snyggt. Också av den orsaken är det bra med en sångpedagog. Kanske det finns nån sådan på er skola?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

molam
2015-01-14 09:05
#2

Nej tror inte vi har nån sång pedagog på vår skola tyvärr, Problemet är inte att jag inte hörs direkt, problemet är att till den här låten låter min röst Skrattretande, trots att jag träffar alla tonerna perfekt och hörs någorlunda (läraren tycker att det låter bra) så är problemet att jag tycket att min röst låter Fjompig till en sång som denna, och därför skäms jag lite xD för den andra tjejen låter så otroligt bra, hennes röst passar PERFEKT till låten.

Om min röst kunde "tuffas på" lite grand tror jag  tt det också skulle låte bra för tar som sagt dom rätt tonerna jag har tekniken där men problemet är ljusheten på rösten, så jag tänkte om man kan "screama" lite så låter ju även rösten lite mer "utfylld"

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
JazzBass
2015-01-14 09:46
#4

Okej. Men varför måste du sjunga låten ifråga om den andra sångerskan gör den bäst? Det finns helt säkert låtar som din röst passar bättre till än hennes. Att ha två leadsångare som sjunger unisont låter dessutom i min erfarenhet sällan bra. Det är bättre att ena sjunger bakgrundsstämmor istället. Man kan ju turas om mellan låtarna så att inte ena sjunger lead hela tiden.

En sak jag själv kunnat konstatera är att min röst och sångstil absolut inte passar till vilken låt eller musikstil som helst. Har länge sen accepterat det som ett faktum, man är ju bara sig själv. Därmed inte sagt att man inte kan utöka sitt register och allmänna "sångvokabulär" genom att lära sig nya sätt att använda sin röst på. Som jag sade i förra inlägget, bekanta dig gärna med CVT och de fyra "grundsounden" (modes), och ta helst även några sånglektioner (finns väl nån sångpedagog i närheten?). Jag misstänker att du sjunger mycket i neutral (traditionell huvudklang), medan du säkert skulle vinna på att i den här låten sjunga i curbing, overdrive eller t.o.m. edge. CVT ger även metoder för att sjunga med distortion (typ Bonnie Tyler, Tina Turner). Värt att bekanta sig med tekniken tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

molam
2015-01-14 11:01
#5

Jag måste sjunga för att tjejen vill inte Sjunga dom högre tonerna då hon inte tycker hon kommer upp bra, samt att mina kompisar valde att spela bas, trummor och Piano som är de instrumenten jag kan, sedan sa min lärare att han tyckte jag skulle sjunga den här gången, för att underlätta för den andra tjejen, då jag kan ta dessa höga toner hon inte kan ta.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Leramani
2015-01-14 18:43
#6

Dum lärare. Då kan du ju få sjunga den ensam. Hon kan väl sjunga nåt annat då.

De Lapsus Resurgam

Annons:
molam
2015-01-14 18:49
#7

Jag tycker min röst låter fel för låten #6

Och jag tänkte att jag kanske ska visa låten här så ni förstår mitt dilemma, jag är Sopran, andre sopran

https://www.youtube.com/watch?v=1bWpxKxv4yk

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: