Annons:
Etikettsångkritik-lätt
Läst 2520 ggr
Siffran2
2015-01-22 21:04

kritik önskas

Hej allihopa! 

Jag har väll sjungit lite hela livet men börjat sjunga mer "på riktigt" de senaste 2 åren. Och på riktigt menar jag med, när jag är ensam hemma och börja ta höga toner bland annat. X) 😛

Jag har alltså aldrig sjungit för någon och har aldrig varit hos en sångpedagog eller liknande. Aldrig fått någon kritik för min sång. Så jag vet ju inte om jag gör rätt liksom! X)

Testade Soundcloud. Första försöket och har nog aldrig spelat in en cover. sjunger bara hemma. Så har ingen aning hur det här fungerar eller om jag har någon slags röst? Skulle vilja ha lite kritik. är helt ny kan man väll säga. 

Ska försöka att göra en ny, vet inte ens om jag sjöng rätt, har ingen text framför mig! 😛

--Länk borttagen på begäran /mod.--

Annons:
JazzBass
2015-01-23 09:48
#1

Hej!

Överlag låter det både bra och dåligt. Gillar din frasering speciellt i verserna som är lägre i tonhöjd, och fraseringen tycker jag är det allra viktigaste när man sjunger och samtidigt det svåraste att träna upp. Det är lite en sån grej att vissa har det, andra inte.

Dock så hörs det tydligt att du är en ovan sångare. Pitchen (tonhöjden) är inte alltid ren, speciellt de höga tonerna låter väldigt osäkra. Vidare så andas du på lite konstiga ställen ibland och lägger kanske för mycket luft med i rösten, vilket man gärna ska vara försiktig med. Det kan lätt skada rösten om man samtidigt försöker sjunga starkt och luftigt. Men, med mycket övning, och väldigt gärna sånglektioner med en bra sångpedagog tror jag du har god potential att bli en riktigt bra sångare.

Folk brukar inte gilla att bli jämförda med andra, men när jag lyssnade på din inspelning kom jag att tänka på sångerskan ett band vars medlemmar utom just sångerskan jag är bra bekant med, då de kommer från samma region i Finland som jag bor i. Jag tycker det finns mycket i din röst, speciellt din frasering, som påminner om hennes. Hon har en väldigt personlig röst som passar bandets musik utmärkt. Länken nedan är till en musikvideo de gjort. Hennes del börjar 1:16 in i klippet, men hör gärna på hela klippet. Skön låt tycker jag.

https://www.youtube.com/watch?v=HPFjp9BeZMY

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Leramani
2015-01-23 11:21
#2

Håller med Jazzbas i bedömningen.  Ett gott råd kan jag ge,  undvik att sjunga med i musik du lyssnar på, om volymen är så hög att du inte hör dig själv tydligt.  Det orsakar annaars lätt att man blir väldigt oren i gehöret (hur man håller tonen) och man blir väldigt omedveten om hur man sjunger, och följdaktligen låter väldigt osäker, när man sjunger utan att ha musik att sjunga med i.

De Lapsus Resurgam

Siffran2
2015-01-23 11:24
#3

#1 Tack så mycket! Just frasering. Kan du beskriva det lite mer specifikt, har aldrig hört det förr! ^^

Jo precis, jag är alldeles ny heheh, måste träna upp rösten!:) har länge velat gå hos sångpedagog men aldrig vågat. 

Ja precis. Jag hörde själv att det blev lite ostadigt när jag tog de högre tonerna. Jobbar med barn nu så känner mig förkyld och lite hes. När jag är förkyld så brukar rösten svaja. Är det vanligt? :P 

Åh vad vackert hon sjöng! :D Jag har ingenting imot att bli jämförd med andra och tar gärna emot kritik så jag kan utvecklas! :D

Siffran2
2015-01-23 11:25
#4

#2 Okej! Tack så mycket! Ska absolut testa det! :D

JazzBass
2015-01-23 12:35
#5

#2 - Håller med, men det där om volymen tycker jag gäller båda vägarna; för låg volym är inte heller bra. Gäller att hitta balansen där. Själv föredrar jag relativt hög volym på bakgrundsmusiken faktiskt, med undantag för livesammanhang då rösten lättare än annars drunknar. Det känns lättare att sjunga med kraft om man känner att man inte helt överröstar bakgrundsmusiken, och jag sjunger oftast relativt kraftigt. Kvinnor sjunger dock ofta svagare än män, och kanske därför trivs bättre med lite lägre volym på bakgrundsmusiken.

#3 - Frasering är lite svårdefinierat, och jag är väl ingen expert på vad det egentligen betyder. Man kan väl kortfattat säga att det handlar om att tillsätta de rätta "kryddorna" i sången som ger sången liv. Sjunger man bara noterna rakt upp och ner låter det oftast trist och platt. Dålig frasering kan också innebära att man har vissa manéer som man gör medvetet eller omedvetet, som helt enkelt inte låter bra enligt åhöraren. Man kan sjunga hur rent, tajt och "korrekt" som möjligt, men är inte fraseringen bra så låter det inte heller bra. Ett undantag finns dock: Körmusik. Börjar var och en göra för mycket utsvävningar kan det låta oroligt eller t.o.m. falskt.

Ja det är helt normalt att rösten inte fungerar lika bra när man är förkyld. Det går att sjunga ganska bra även med förkylning om man inte sjunger nasalt, men det blir svårare, och det är större risk att man sjunger på ett vis som inte är bra för rösten. Konsonanter blir t.ex. svåra då de ofta styr luftflödet ut genom näsan istället för munnen, och är den helt täppt så går det ju inte så bra. Sen är det ju förstås inte bra att känna sig hängig och trött i kroppen då sånt förstås också påverkar prestationen. Att sjunga kan vara nästan lika tungt rent fysiskt som hårt kroppsarbete. Man använder bara lite andra muskler.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Siffran2
2015-01-23 13:29
#6

#5 Tack så hemskt för det underbart bra svaret! Jag har mycket att tänka på nu hehe så jag kan förbättra! Tack för förklaringen! :D
Jag själv tycker inte om min röst så jag har gärna lite bakrundsmusik så allt väger upp sig. :)

Annons:
Siffran2
2015-01-23 15:40
#7

är denna bättre? Jag är bättre i halsen men hemma från jobbet för mår sådär, haha, men då kan man passa på att sjunga! :D Här har jag ingen musik. :) 

--Länk borttagen på begäran. /mod.--

Leramani
2015-01-23 16:52
#8

#5  Jag menar när man sjunger till en låt som man lyssnar på, där sångaren och musiken hörs mer än man själv och man kan tycka att man sjunger bra, för att man inte kan höra sig själv ordentligt.  Man gillar låten och sjunger med i blindo. Det blir ett slags självvillfarelse som gör att folk tror sig vara mycket bättre än de är,  inte lär sig låtar ordentligt och t ex söker till Idol fast de knappt kan hålla ton alls och inte hör det själva.  Det känns som man kan mynta ett begrepp av det,  headset-öra eller stereo-gehör eller liknande,  eftersom det börja bli så vanligt.

De Lapsus Resurgam

Siffran2
2015-01-25 18:29
#9

Ingen som kan ge kritik på #7? :)

JazzBass
2015-01-26 12:41
#10

#7 - Jag måste säga att jag gillade den första bättre. Det låter lite som du gör dig till för mycket i den här låten, kanske för att originalet är sjunget på liknande vis? Jag tror inte jag har har hört originalet.

Jag tycker du ska ta kontakt med en sånglärare, t.ex. Leramani ovan om du bor i Göteborgstrakten. En sån kan guida dig vidare och hjälpa till med exakt de saker du behöver hjälp med, så man lär sig mycket snabbare än man gör på egen hand (då även risk för att lära sig saker på fel sätt föreligger vilket kan ge problem med rösten i framtiden). En annan bra sak är att sjunga i ett band, eller på musiklektionerna i skolan. Det är väldigt utvecklande.

#8 - Ok, då instämmer jag helt. Kom att tänka på en händelse då jag var nybörjare för knappt 20 år sedan. Då jag jag i övre tonåren och vi skulle filma när vi framförde några låtar på en scen. I en låt började pappa som stod och lyssnade plötsligt grimasera illa och vi avbröt strax efter. Jag var irriterad och undrade vad var det nu då? Jag, som alltid tyckt mig ha utmärkt gehör och tonträffning sedan lågstadieåldern och inte kunnat förstå hur så många i klassen kunde sjunga så falskt, hade plötsligt seglat iväg långt från den rätta tonhöjden och sjöng rejält på sidan, om vilket lät rejält falskt. Inbandningen visade det med all önskvärd tydlighet även åt mig.

Händelsen gav mig en rejäl tankeställare. En sak lärde jag mig, och det var att det är otroligt viktigt att alltid lyssna aktivt på både sig själv och bakgrundsmusiken när man sjunger. Speciellt som ovan sångare är det lätt hänt att man tappar koncentrationen med falsksång som följd, även om man vet att man kan sjunga rent. För egen del ser jag händelsen som nånting positivt för min utveckling, då jag småningom blev klart bättre på att sjunga rent också på scen och inte bara i träningslokalen och hemma.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Siffran2
2015-01-26 15:56
#11

#10 Tack, det gör jag med! :P Nja, gör mig till gör jag väll inte. Jag älskar att sjunga som Sia. Lite av min egna röst är väll så. Men du har rätt i att hon faktiskt sjunger så. Så jag antar att det låter en aning "härmat". 

Jo precis! Bor i "mellansverige" så jag får söka upp något där! :D

Andorr
2015-03-01 21:15
#12

Inga ljud kan hittas.

Siffran2
2015-03-02 16:35
#13

#12 Nepp..borttaget! :) Ville ej ha kvar. :)

Annons:
Siffran2
2015-03-02 16:40
#14

moderator eller Medarbetare får gärna ta bort länkarna. skulle vara jättesnällt

Upp till toppen
Annons: