Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 1766 ggr
noobartist
2015-03-20 15:45

Vad gör jag för fel? Kan jag helt enkelt inte?

Hej!

Jag är en 23 år gammal tjej (kvinna?) som älskar musik. Jag har bra gehör och kommer från en musikalisk familj men när det gäller min röst avskyr jag allt. 

Jag sjunger helt ok när det gäller tonerna, problemet ligger i klangen. Vad jag än gör så låter jag platt och raspig, nu har jag dessutom börjat låta nasalt!  

Jag gick hos sångpedagog i två år så känner att jag borde jobbat bort  vissa spänningar och jag kan hantera luft helt ok. Det gör mig så ledsen att inte kunna uttrycka mig med sången, det är ju allt jag vill… Vad ska jag göra? Ska jag bara acceptera att jag alltid kommer låta som ett tonsäkert får?

(Nej jag vågar inte lägga upp, himla rädd för att ni ska säga att jag är tondöv OCKSÅ)

Annons:
Tjeja
2015-03-20 15:54
#1

ha ha ha… (förlåt men jag känner så igen mig)! Min far har absolut gehör, jag har ganska bra gehör också… men min röst är hopplös! Fast det är nog värre för mig för jag kan liksom inte styra rösten alls emellanåt. Låter mer som en tonårspokje i målbrottet. När jag väl lyckas styra sjunger jag rent… tills rösten tappar. och det är inte bara skarvar, för endel av dem har jag lyckats träna mig förbi så att säga. Utan det är mer som att muskulaturen inte går att styra som jag vill.

Supertråkigt… och får nöja mig med att spela instrument och sköta ljudmixar istället. 😕

Första gången på mina 40 år som jag hör om någon annan som upplever något som liknar mitt problem… musikalisk med inte kan få bukt med sin egen röst.

Det är så hemskt när man sjunger och vet hur det ska låta och själv hör hur falskt och fel det blir hur man än försöker.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

noobartist
2015-03-20 16:03
#2

Åh, haha, skönt att inte vara ensam!

Jag har tyvärr aldrig gått musikklass eller tagit instrumentlektioner (sen jag var 10 år…) så jag kan tyvärr inte leka runt med instrument heller. Har ett liknande problem när jag klinkar på pianot, jag känner hur mina fingrar är alldeles för stela för att göra det jag vill.
Jag har dock bra gehör, tillräckligt bra för att plåga mig själv när jag försöker mig på musikaliska bravader.

Jag är ganska tonsäker, men hör när det blir fel (eller råkar byta tonart vid acapella ;)), det tråkiga är ju att jag inte har en klang värdig en sångare.

Leramani
2015-03-20 16:04
#3

Ni behöver en lärare som kan höra var ni gör fel. Som tar det från grunden och vet vad som orsakar vad.  Om man kan höra när det är falskt, så är det inga problem med styrningen i/från hjärnan till stämbanden, utan med vad ni gör med de order som kommer ifrån hjärnan, vad ni ber musklerna göra.  För att veta vad ni gör fel, behöver man se er när ni sjunger och höra ljudet.

Ta det på skype med mig, så kan jag i alla fall ge råd om vad ni ska ändra på för att det ska bli bättre.

De Lapsus Resurgam

Leramani
2015-03-20 16:05
#4

Noobartist, en klang värdig en sångare?? Det beror på vad man vill med sin sång.

Det låter som att du fått kritik från någon som inte begriper bättre. Att sjunga uttryckslöst , sk "vackert",  kan många. Att sjunga uttrycksfullt däremot, som fångar lyssnarnas själ och hjärta, är en helt annan sak och det beror inte alls på klangen. 

Mången älskad artist sjunger inte vackert,  men jäkligt bra.

De Lapsus Resurgam

noobartist
2015-03-20 16:19
#5

Åhå! Man tackar! Vad heter du på Skype då?

Åh, ja det kommer nog från många håll, dels från skönsjungande släktingar, s k "vänner" när man var yngre och mitt eget perfektionist-jag som bara vill låta sådär fint som alla andra. Men självklart har du rätt i det du säger, kan ju inte säga att Amy Winehouse och Janis Joplin skulle passa i en kyrkokör!

Leramani
2015-03-20 17:02
#6

Har svarat med pm.

De Lapsus Resurgam

Annons:
Upp till toppen
Annons: