Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 1244 ggr
My2000
4/22/15, 11:27 AM

Vad gör jag för fel

Jag behöver hjälp! Jag fattar inte vad jag gör för fel :(, jag sjunger tonerna på låtarna bra och jag tycker det låter helt okej men jag sjunger typ med min vanliga röst eller något så det låter liksom inte "perfekt" Vad gör jag för fel :(

Annons:
JazzBass
4/22/15, 11:51 AM
#1

Omöjligt att säga utan att höra dig. Vad du menar med "vanlig röst" är också omöjligt att säga då folk pratar på olika sätt. Vissa talar alltid svagt (de som man måste påminna om att prata högre då de håller föredrag i skolan) och andra har en naturligt stark röst. Alla kan dock lära sig sjunga (eller prata) med flera olika klanger, och vad som passar vad mest fråga om smak och stil. 

Perfekt sjunger nog nästan ingen från början, utan det tar för de flesta ganska lång tid att lära sig sjunga riktigt bra, och mycket övning krävs för att få den där säkerheten i rösten som de etablerade sångarna har. Det handlar om att lära känna sin röst helt, vilket nog ingen nybörjare kan säga att de gör helt och hållet. Vidare så kan inte alla heller behärska all musikstilar och alla låtar. En låt jag själv kör på nästan varenda covergig (gör inte så många såna längre dock) är Superstition av Stevie Wonder, men det finns många låtar av honom (de flesta?) som jag absolut inte fixar. Passar inte min röst och mitt sätt att uttrycka mig. Skulle heller inte fixa en enda låt av t.ex. Curtis Mayfield, på grund av hans speciella mjuka höga röst och uttryckssätt. 

Man måste hitta "sin grej" så att säga, och för att lyckas med det är det bra att utforska så många olika musikstilar och artister som möjligt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

My2000
4/22/15, 2:55 PM
#2

Jag skulle vela infoga en video men jag vet inte hur jag gör för jag vill direkt inte lägga ut det på youtube

JazzBass
4/22/15, 3:26 PM
#3

Kanske du kan prova göra bara ett ljudklipp och lägga upp på soundcloud? Det är lite anonymare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DaniPoo
4/24/15, 3:49 PM
#4

Precis som JazzBass säger så går det inte att säga något om din sång utan att höra den först.

DaniPoo
4/24/15, 3:56 PM
#5

Och så bör jag säga att om du spelar in din sång så låter det aldrig specielt perfect om man inte mixar ordentligt.

 Det beror på många olika anledningar (med det har mest med dig mikrofon att göra) samt att vissa frekvenser i dig röst kan "drunkna" i musiken medans andra överröstar musiken. (olika mikrofoner tar upp olika ljud och  vissa är bättre för din sång än andra)

Upp till toppen
Annons: