Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 1343 ggr
Linneahorse12
2015-05-05 20:52

Ny här! lite frågor ^

Hejhej! Är ny här på sång fokus :)

Jag har de senaste året insett hur mycket jag tycker om att sjunga. Har ingen naturlig begåvning i att sjunga om ni förstår vad jag menar. Men har sjungit i min ensamhet trotts att jag låtit som en kråka.

Och nu, äntligen, låter det helt okej. Sjunger långt i från bra men det skär inte sådär äcklig i öronen längre haha

Nu till frågorna.

Vibrato är något jag tycker är vackert. Kan man öva upp så man själv klarar av det? och tips på hur isåfall.

Jag har svårt att pricka rätt toner. Det låter ungefär som när man spelar fel på ett piano vid visa delar. Tips på hur man övar på det med?

Får se om jag vågar ladda upp när jag sjunger.  Att sjunga inför folk eller att lägga upp det är typ det värsta som finns ^^Tack på förhand

Annons:
[candy_suki]
2015-05-05 21:00
#1

Vibrato kan man öva själv ja 😉Förr kunde jag inte göra vibrationer nu kan jag det, du kan testa ha ett fingret på halsen och typ ''rör'' när du sjunger typ aaaaa XD Svårt att förklara men man lär sig med tid. Eller så kan man göra överdrivande vibrationer först XD 

För att träffa rätt toner kan man t.e.x sjunga ett låt och spela in sig själv och lyssnar själv. Man lär sig mer när man verkligen hör sig själv. Det är annorlunda från vad man hör direkt och vad man hör från en inspelning 😃Ju mer man spela in och lyssnar på sin egen röst i inspelningen lär man sig mer. Man hör då vad man kan förbättra o.s.v ;) allt går med tid ❤️

Lycka till! :)

Leramani
2015-05-06 10:14
#2

Nej. Vibrato har man naturligt, om man sjunger med magstöd och rätt lufttryck mot stämbanden så att de kan fladdra i luftdraget, då blir det vibrato. Det är inget man ska göra artificiellt.  Dels låter det konstigt med ett framtvingat vibrato, dels får man med tiden sår på stämbandskanterna och blir hes av att tvinga fram ett "vibrato" man inte har.

De Lapsus Resurgam

Valkyrija
2015-06-24 21:29
#3

För att pricka rätt toner så föreslår jag att du sätter dig vid ett piano och spelar en skala som du sedan ska härma. Släng ur dig tonerna och hemma dig inte. Blir det fel så blir det fel. Ett fel närmare rätt 😉

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Upp till toppen
Annons: