Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 2101 ggr
Kostlig
2015-08-14 10:02

Hitta stämma (kvinnlig)

Hej!

Försöker ta ut stämman som Mel C sjunger tillsammans med Bryan Adams i When your gone. Låter som hon mestadels sjunger samma som honom men jag har fått bud på att hon ligger en ters över. Hittar inte stämman! Låter så likt honom att det blir svårt…

Annons:
Leramani
2015-08-18 16:39
#1

Hon sjunger en ters ovanför honom utom där det inte funkar, där går hon till kvinten t ex.

De Lapsus Resurgam

Kostlig
2015-08-27 09:18
#2

Problemet för mig var hur jag skulle hitta tersen. Visste ju inte ens vad det var. Efter att ha läst mig till lite musikteori börjar jag haja. Jag kan sedan tidigare ta ackord på min keyboard, har dock aldrig lärt mig facktermer och uttryck för detta. Vet bara själva ackordsnamnet och att ett ackord består av minst tre toner (treklang).  Nu har jag lärt mig att däri ryms både tersen och kvinten! Borde därför vara ganska lätt att plocka ut stämman då! Kanske det kan hjälpa någon mer som har samma intellekt som jag :-) Har sjungit i kör och andra sammanhang genom livet, hört uttrycken men ALDRIG fått dem förklarade för mig. I skolan sov jag mig igenom musiklektionerna…

Leramani
2015-08-28 10:31
#3

Jag lärde mig att sjunga stämmor med min mamma när jag var liten, 4-5 år gammal, och för mig var det en normal grej att göra. I musikskolan fick jag ord på det. Jag litar fortfarande mer på min instinkt än på noter.
Du får lyssna igenom låten noga,  det går nämligen inte att  sjunga en ters-stämma rakt igenom låten, utan man får anpassa sig till ackorden,  det kan bli både kvart och kvint över beroende på ackorden i kompet.  Du får pröva dig fram.

De Lapsus Resurgam

isla
2015-08-29 00:33
#4

Har du hittat stämman än? Om jag hinner någon dag, så kan jag sjunga in stämman åt dig, har dock extremt fullt schema just nu och total tidsbrist och musiken kommer tyvärr inte i första hand just nu. Jag har lyssnat på låten några gånger nu och om du frågar mig så är stämman väldigt enkel, men så har jag hållit på med musik hela livet och har inga problem att sortera stämmorna och koppla bort hans.

isla
2015-08-29 00:54
#5

Upptäckte nu när jag in på Smule (app) så finns faktiskt stämman där bland låtarna. Om du söker på "when your gone" i sångboken så finner du tre (tror jag) alternativ, där i alla fall den ena har stämman.

Kostlig
2015-09-03 08:24
#6

Tack Isla! Jättebra tips! Har nu satt stämman, sitter förhoppningsvis som en smäck! :-)  Tycker dock appen är lite svår att förstå mig på; hittar inte hur man sparar för att hitta lättare nästa gång etc. Men jag får se om det finns någon tråd här för Smule med just det. Nosen lade in något om det nyligen :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: