TV, radio och övrig media

Idol 2015

2015-08-27 00:48 #0 av: Alyssa

Nu har Idol 2015 dragit igång! Tänkte att vi kunde diskutera programmet här! Har ni några favoriter redan nu bland de som är vidare? Har ni några tankar kring den nya juryn som dyker upp nästa år? Vilka hade ni gärna sett i den nya juryn? Har du kanske sökt? Berätta om din upplevelse! Skrattar
Allt som rör Idol är välkommet att diskuteras här!

Blomma - Travhästen söker medisar! - Blomma
Sajtvärd för NyhedendomStenarSocialt stöd och Travhästen.
Medis på Huskatter och Råttor

Anmäl
2015-08-28 10:26 #1 av: Leramani

Jag har ju en massa reaktioner pga att jag är lärare i röstteknik. Jag får små utbrott av ilska när de dissar folk rakt av,  som faktiskt har helt okej röst men är vilse på något sätt.  En del har helt enkelt inte förberett sig tillräckligt, en del är nervösa och  underpresterar katastrofalt,  en del har LÄRT IN LÅTAR GENOM ATT SJUNGA MED HÖRLURAR PÅ OCH HÖR INTE SIN EGEN RÖST OCH HAR LÄRT IN ATT VINGLA HIT OC H DIT I TONHÖJD och blir antagligen sämre och sämre i sitt gehör (tonträffning) för varje dag som går. 

Det vore så jäkla bra om juryn kunde säga det här, så att de hjälper de sökande,  men istället sitter de där och latar sig och vräker ur sig skit när de är trötta.  Det var en tjej som sjöng för Laila och Ralf som blev dissad,  där Laila sa att hon är tondöv.

Det tror inte jag,  hon klarade att hålla melodin i varje fras för sig,  men när hon bytte fras, bytte hon också tonhöjden och hon hörde uppenbarligen inte på sin röst och kunde inte hålla tonen mer än i en fras. Detta går att åtgärda genom att först ta bort hörlurarna,  sedan låta henne träna några veckor med fokus på tonträffningen.

Jag blir så lack på att de skickar hem folk med känslomässiga trauman,  men utan en vink om vad som behövs för att lära sig det som fattas.  Arg

Anmäl
2015-08-28 11:57 #2 av: Alyssa

Håller helt med dig!
Många gånger så sågar dem de sökande extremt hårt även om personen i fråga faktiskt är duktig. De borde egentligen ha sångpedagoger i juryn som faktiskt kan sin sak. Jag tvivlar inte direkt på att den nuvarande juryn är duktig men en sångpedagog har andra kunskaper! 

Anmäl
2015-08-28 16:27 #3 av: Leramani

Ur  sångteknisk synvinkel borde hörlurar förbjudas vid sång.  Sjung gärna till musik ur högtalare,  men inte MED HÖRLURAR PÅ.  Gehöret förstörs. Man missar allt man kanlära sig av att sjunga. Man stagnerar och går tillbaka i utveckling.

Grrrr för hörlurar.

Anmäl
2015-08-30 12:20 #4 av: JazzBass

#1 - Håller också helt med!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-08-30 12:55 #5 av: Alyssa

#3 Håller helt med! Vet av erfarenhet hur det är att sjunga med när man har hörlurar på.. Man hör inte hur man själv låter och jag blir extremt osäker så big no-no för hörlurar!

Anmäl
2015-09-03 08:30 #6 av: Kostlig

Intressant det du skriver Leramani! Om jag har lurar så brukar jag sätta ena luren åt sidan så musiken strömmar in i en örat och min egen sång kommer in i det andra :-)

Anmäl
2015-09-03 10:22 #7 av: Leramani

Det är bättre att ha högtalare. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.