Instrument

Stormembransmikrofon

2015-11-08 22:26 #0 av: Roonja

Blir man lurad för priset eller skulle ni faktiskt rekommendera denna som första mikrofon? http://www.emusic.se/product/12525/ga-project-fc-1-mk2

Anmäl
2015-11-08 22:37 #1 av: Inkanyezi

Den är helt okej om du har förstärkare eller mixer med fantommatning, men utan fantommatning går den inte att använda.

Anmäl
2015-11-09 07:46 #2 av: Roonja

Är det någon speciell fantommatning du skulle rekommendera eller en annan micfrofon som du har bra erfarenhet av? 

Anmäl
2015-11-09 08:06 #3 av: Inkanyezi

Ingen speciell fantommatning, utan vilken som med rätt spänning, 48 V.

En bra fantommatningsmodul ligger på omkring en tusenlapp, så då kanske mikrofonen blir lite mindre intressant budgetmässigt.

Alla delarna i kedjan bör ju passa till varandra, så det hänger på hur du ska använda grejerna. När man kör sångmikrofon till förstärkning är det mer vanligt att använda dynamisk mikrofon som inte kräver matning, och ofta har man obalanserade ledningar med teleplugg, medan i mer krävande system har man balanserad ledning, som är mindre känslig för störningar. 

Så det handlar inte så mycket om att shoppa olika delar, utan man ser till hela systemet, och hur man ska använda det. Det finns mixerbord, förstärkare och ljudkort som kan fantommata, och man kan lägga fantommatningen separat. Många bygger själva, eftersom det är en ganska enkel krets, medan färdiga grejer är rätt dyra, eftersom marknaden är ganska liten.

Anmäl
2015-11-09 08:56 #4 av: Roonja

Ja, det är ju det att jag vet inte vad jag ska leta efter. Jag vill bara hitta rätt grejer till ett okej pris. Men vet inte vad eller var det finns

Anmäl
2015-11-09 09:47 #5 av: JazzBass

Fantommatning finns i så gott som varenda mixer med XLR-ingångar för mikrofon, och i många ljudkort med mikrofoningång, om inte alla.  Vart har du tänkt ansluta mikrofonen?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-11-10 13:47 #6 av: Roonja

till datorn om det går eller måste jag skaffa mig något mer? :)

Anmäl
2015-11-10 14:07 #7 av: Inkanyezi

Du behöver ett ljudkort med XLR-kontakt och fantommatning 48V.

https://www.google.se/search?q=ljudkort+med+XLR-kontakt+och+fantommatning+48V&gws_rd=cr,ssl&ei=MexBVpfUMqLiywP765XIBg

Anmäl
2015-11-10 14:53 #8 av: JazzBass

Det allra billigaste och enklaste torde vara denna lilla pryl:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm

...men jag skulle ändå själv föredra nånting mer komplett och långsiktigt. Det här tycker jag ser användbart och förmånligt ut, och inkluderar även lite mjukvara för inspelning mm. Även billigare motsvarigheter finns, av t.ex. Behringer. Jag höll på att länka till ett förmånligare kort, men det saknade fantommatning.

http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_solo.htm

(Jag länkar till Thomanns sidor för det är där jag brukar söka information om musikutrustning. De har ett otroligt stort sortiment, men det är inte alls alltid - längre - billigare att köpa därifrån än från närmaste musikaffären).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-11-10 16:26 #9 av: Inkanyezi

Det var focusrite scarlett solo som jag tänkte på när jag sade från ungefär en tusenlapp. Det var högre pris på websidan där jag hittade den.

De två saker JazzBazz pekar på kan användas i vilken ljudkedja som helst, med dator eller med förstärkare, så man kan koppla in mikrofonen till ett befinligt ljudkort som inte har den trepoliga kontakten. Om man till exempel har en bärbar dator, så har det inbyggda ljudkortet vanligen en 3,5 mm phonoplug.

Men ett tips, efter att ha tittat på dina videos på tuben:
Det huvudsakliga problemet är egentligen inte mikrofonens kvalité, utan akustiken där du har spelat in, i kombination med din mikrofonteknik.

Det vanligaste när man spelar in är att man försöker eliminera akustiken i rummet. Studios brukar ha bafflar, äggkartongväggar och liknande, och man placerar sig nära mikrofonen. Då brukar man behöva bättre puffskydd än mikrofoner i allmänhet har. När mikrofonen är nära har dynamiska mikrofoner ofta fördelar, bland annat att deras tonkurva faller mot basen. Det kan annars bli ganska murrigt ljud, som man får fixa med equalizer.

Som puffskydd duger en lovikkavante.

Och jag misstänker att för ditt behov skulle du kunna klara dig med en inte alltför dyr dynamisk mikrofon, en typisk sångmikrofon. De är lite lättare att lära sig hantera.

Anmäl
2015-11-12 07:57 #10 av: Roonja

Vad tycker ni om denna? 

http://www.conrad.se/Studiomikrofon-Mc-Crypt-BM-700-Kardioid.htm?websale8=conrad-swe&pi=303395

Så jag ska alltså köpa denna http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_solo.htm

och denna https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=fantommatning+till+mikrofon+48v

Anmäl
2015-11-12 08:48 #11 av: JazzBass

Jag vet ingenting om den där miken i första länken i #10, men jag tror att den skulle funka bra, speciellt för en som är helt ny med inbandning och inte har lika höga krav som ett garvat proffs. Att få ett inbandat ljud att låta riktigt bra kräver också en hel del av den som sitter bakom spakarna, och jag tror inte mikrofonens ljudkvalitet är den den begränsande faktorn.

Vad menar du med den sista länken? Fantommatning finns ju redan i ljudkortet (andra länken). Däremot lär du behöva en balanserad mikrofonsladd med XLR-kontakter i båda ändorna (hane och hona, alltså en helt vanlig mikrofonsladd med runda trepoliga kontakter), mikrofonstativ (gärna K&M, de har bra grejor) och ett popfilter. Visserligen kan en vante funka, men popfilter har en till fördel: Man sjunger inte för nära mikrofonen med ett sånt monterat framför, och det hjälper en att hålla avståndet rätt. Hur långt ifrån miken man sjunger har stor betydelse för soundet.

Inkanyezi talar om att dämpa akustiken i utrymmet där man sjunger, och jag håller med om att det är viktigt. Man ska helst inte ha några hårda ytor alls runt mikrofonen, men får man redan de närmaste väggarna täckta med nånting mjukt så kommer man långt. Jag skaffade till vår träningslokal på 25 kvadratmeter en 10 meters rulle av sånt här material, för att dämpa ljudet i lokalen som var väldigt hårt med gips- och betongväggar runtom. Det funkade väldigt bra, även om det inte var så snyggt precis. Bara mattor på golvet kom vi nästan ingenstans med. Tanken var att även hänga upp likadant material i taket som är en kal betongyta, men vi kände inte att det behövdes.

När man bandar in så dämpat ljud som möjligt, blir ljudet lätt lite väl torrt och låter ungefär som när nån talar precis invid ens öra (det är ju det man gjort, men mikrofonen är då örat). För att få ett behagligare ljud lägger man på reverb (och/eller delay, eko) som extra effekt i inspelningsprogrammet. Reverb gör att det låter som man sjungit i en lokal, som ett rum ("room") eller större lokal ("hall"). Man kan förstås även banda in i ett rum med bra akustik med ett visst rumseko färdigt, men det är inget att rekommendera för en som inte är ljudproducent/tekniker. Det är bättre att lägga på reverb i inspelningsprogrammet och kunna justera det så det låter bra. Man får mycket bättre kontroll.

En annan effekt som är viktig för en sångare, speciellt om man sjunger både svagt och starkt om vartannat, är kompression. Kompression är orsaken till varför t.ex. Mariah Careys sång alltid i hennes låtar hörs väldigt tydligt, oberoende om hon viskar eller sjunger med sin absolut starkaste stämma. Det är ett ganska svårt verktyg att hantera generellt, men det finns lättanvända kompressorplugins som inte behöver mycket mer än en justeringsskruv. Jag vet inte vilka plugins som medföljer i softan (Ableton) som kommer med Focusrite-ljudkortet, men jag är nästan säker på att en kompressor av något slag ingår, likaså reverb och delay.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-11-15 21:19 #12 av: Roonja

tack så hemskt mycket! :) var jag XLR-kontakter? :)

Anmäl
2015-11-16 08:27 #13 av: JazzBass

Det här är en mikrofonsladd med XLR-kontakter: http://www.thomann.de/se/cordial_ccm_10_fm.htm

Den här sladden är lite väl lång, men det lönar sig oftast inte att köpa en för kort sladd heller. En bra längd är 6m, då har man ganska stor frihet att placera en mikrofon var man vill i rummet. Längre än 3m måste den ändå nästan alltid vara, om man tänker på att det vanligtvis är ungefär 1,5m från mikrofonen på stativet ner till golvet, och igen ca 1,5m från golvet upp till ljudkortet på datorbordet där man har ljudkortet. En för lång sladd är aldrig ett stort problem, medan en för kort nästan alltid är det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-11-17 20:41 #14 av: Roonja

sladden funkar till denna alltså? såg dock att den gått ur sortimentet. finns det någon annan bra? http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_solo.htm

Anmäl
2015-11-17 22:55 #15 av: JazzBass

Äsch då. Du får söka på nån annan motsvarighet då, tänk bara på att den ska ha fantommatning 48V. Det är också bra om den tillåter att man spelar in minst två kanaler på en gång och om nån inspelningssofta ingår.

En balanserad sladd med XLR-kontakter hane+hona funkar, ja, så länge det är XLR ingångar på ljudkortet, och har det mikrofoningångar och phantom så har det med största sannolikhet just XLR-kontakter. (Jag tror jag aldrig sett en mikrofon som inte man ansluter med XLR-sladd, det har varit standard i flera decennier).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-11-18 08:00 #16 av: Roonja

måste jag köpa stativ till denna? http://www.conrad.se/Studiomikrofon-Mc-Crypt-BM-700-Kardioid.htm?websale8=conrad-swe&pi=303395 

Anmäl
2015-11-18 08:29 #17 av: Inkanyezi

Ja, den ska sättas på stativ.

Anmäl
2015-12-25 11:25 #18 av: Roonja

Passar denna http://www.conrad.se/Mc-Crypt-TLK-M19-mikrofon-bordsstativ-Mc-Crypt-TLK-M19-%28311465%29.htm?websale8=conrad-swe&pi=311465&ci=SHOP_AREA_17122_1412050 till denna? http://www.conrad.se/Studiomikrofon-Mc-Crypt-BM-700-Kardioid.htm?websale8=conrad-swe&pi=303395

Anmäl
2016-01-11 22:46 #19 av: Roonja

behöver jag förstärkare till allt detta?

Anmäl
2016-01-12 08:27 #20 av: JazzBass

#18 - Ja.

#19 - Nej, det är inte nödvändigt, men ett par hörlurar behöver du. När man bandar behöver man höra både bakgrundsmusiken och det direkta ljudet som mikrofonen snappar upp. Det funkar inget vidare att använda förstärkare och högtalare utan hörlurar är utan tvekan att föredra. Med högtalare får man problem med att mikrofonen även tar upp ljudet från högtalarna, vilket ger en mindre ren ljudsignal att jobba med plus att man troligtvis får problem med rundgång.

Hur har det gått med jakten på ett ljudkort?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2016-01-12 11:14 #21 av: Roonja

#20 tack så hemskt! köpte mig en som liknar denna om det är vad du menar http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_solo.htm

då får jag köpa hem ett par hörlurar! har ska de in? i datorn? 

Anmäl
2016-01-12 12:04 #22 av: JazzBass

Hörlurarna kopplar du till ljudkortets hörlursutgång. När du väljer hörlurar, prova några olika modeller så du hittar ett par som sitter bekvämt på huvudet. Det är bäst om de har en någorlunda jämn frekvensåtergivning (ingen förstärkt bas eller diskant med så "ärligt" sound som möjligt), men så här i början när du ännu är rätt grön inom det här området så funkar nog de flesta ändå tillräckligt bra. Tycker du de låter bra så duger de nog. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2016-01-12 12:50 #23 av: Roonja

http://www.thomann.de/se/alesis_io2_express.htm

har denna, finns inte uttag för hörlurar vad jag hittar,...hur gör jag då? :( och är den fel till min mikrofon? kan ju inget hhaha

Anmäl
2016-01-12 15:18 #24 av: JazzBass

Nere till vänster på ovansidan finns ett hörlursuttag. Står ju i texten också att den har "headphone outputs". Skämtar Det ser bra ut på specifikationerna i övrigt, kommer nog funka finfint tror jag. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2016-01-12 21:48 #25 av: Roonja

Ja det står, det läste jag, men inga hörlurar passar :O Verkar som man behöver som en grej imellan.

Anmäl
2016-01-13 08:02 #26 av: JazzBass

Antar att du då behöver en sån här:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_headphone_adapter.htm

Såna här brukar man kunna hitta i välsorterade supermarketar, eller typ på elgiganten, biltema eller clas ohlsson. Eller nån renodlad elektronikaffär eller hifibutik. Lönar sig inte att beställa på nätet i alla fall.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2016-01-13 23:24 #27 av: Roonja

#26 Precis, tack så hemskt! Får köpa en sådan! Snart har jag fått hem allt, stormembranmikrofon, stativ, mixer/ljudkort, sladdar med XRL-kontakter och studiohörlurar! :D ska bli spännande detta!

Anmäl
2016-01-17 21:50 #28 av: Roonja

Nu har jag införskaffat mig typ allt men jag får det inte att fungera. Behöver jag något mer eller är något kopplat fel? :)

Anmäl
2016-02-01 23:07 #29 av: Inkanyezi

Jag kan inte med ledning av din bild sluta mig till vad som kan ha blivit fel. Om den där fantommatningen funkar som den ska, borde du kunna få det att fungera, med reservationen så klart att du har balanserad ingång bara från din kondensatormikrofon till matningsenheten. Ljudkortet matas ju med phonoplug, och en sådan är inte balanserad.

Men hela grejen handlar inte så mycket om de tekniska egenskaperna hos dina olika prylar, utan om att du måste förstå hur grejerna fungerar, och hur de kan samspela för att du ska få en bra återgivning. Jag har gjort bra inspelningar med elektretmikrofoner som kostar några kronor, men som har mycket bra återgivningskurva.

Man behöver inte köpa dyra grejer. Man behöver en idé om vart ljudet tar vägen och hur, och hur man på bästa sätt ska kunna fånga det. När jag nämner teknik, handlar det mer om tekniken för att sjunga i mikrofonen, och tekniken för att dämpa sådant ljud som inte ska komma med i inspelningen. Båda de sakerna handlar om akustik, det där med äggkartonger/filt och dylikt, och puffskyddet med rätt avstånd till mikrofonen.

Vad balanseringen kan göra är att ta bort brus och brum ur inspelningen, så att bara det rena ljudet som mikrofonen tar in kommer med. När du ansluter den till ett obalanserat system, som ljudkortet i en bärbar dator, så är systemet inte längre balanserat, och brus eller brum kan komma till i senare led efter mikrofonen.

Fantommatningen är ingenting som förbättrar ljudet, utan det är bara ett sätt att se till att kondensatormikrofonen arbetar med rätt spänning. Elektreter, som jag nämner, är också kondensatormikrofoner, men en annan sort med lägre spänning.

En dynamisk mikrofon har en spole som rör sig i ett magnetgap. Det väger mer än en elektret eller ett kondensatorband, och färgar ljudet - på gott och ont. Elektret eller kondensator ger renare återgivning. När man sjunger är det mycket vanligt att man använder dynamisk mikrofon, för den har många egenskaper som kan vara önskvärda.

Den renaste återgivningen kan en bra kondensatormikrofon ge. Elektreter ger mer brus, eftersom de arbetar med lägre spänning, så att elektroniskt brus stöter till från förstärkning och från själva elektreten.

Eftersom en kondensatormikrofon är nära viktlös, är den känslig för störning, och därför brukar man hänga upp den i gummiband och se till att den har ett bra fritt svävande puffskydd. En bra kondensatormikrofon som är rätt hanterad kan ge en inspelning praktiskt taget fri från brus och störningar. Den dynamiska är inte lika känslig för störningar, vilket är ett av skälen att de är populära som PA-mickar.

Men det viktiga för inspelningen, utöver att ha en bra mikrofon och övriga delar av kedjan, är att man spelar in precis det man vill spela in, och det handlar om kunskap. Kunskapen får man genom att pröva sig fram, och gärna genom att ta hjälp av ljudtekniker som kan förklara varför man gör på ena eller andra sättet.

Om grunden är bra, går det alltid att få till en bra inspelning, men om man inte har en bra grund, hjälper det inte att skaffa bättre grejer. Det är framför allt tekniken när man använder grejerna som avgör vilket resultat man kan få.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.