Annons:
Etikettinstrument
Läst 2949 ggr
Roonja
2015-11-08 22:26

Stormembransmikrofon

Blir man lurad för priset eller skulle ni faktiskt rekommendera denna som första mikrofon? http://www.emusic.se/product/12525/ga-project-fc-1-mk2

Annons:
Inkanyezi
2015-11-08 22:37
#1

Den är helt okej om du har förstärkare eller mixer med fantommatning, men utan fantommatning går den inte att använda.

Roonja
2015-11-09 07:46
#2

Är det någon speciell fantommatning du skulle rekommendera eller en annan micfrofon som du har bra erfarenhet av?

Inkanyezi
2015-11-09 08:06
#3

Ingen speciell fantommatning, utan vilken som med rätt spänning, 48 V.

En bra fantommatningsmodul ligger på omkring en tusenlapp, så då kanske mikrofonen blir lite mindre intressant budgetmässigt.

Alla delarna i kedjan bör ju passa till varandra, så det hänger på hur du ska använda grejerna. När man kör sångmikrofon till förstärkning är det mer vanligt att använda dynamisk mikrofon som inte kräver matning, och ofta har man obalanserade ledningar med teleplugg, medan i mer krävande system har man balanserad ledning, som är mindre känslig för störningar. 

Så det handlar inte så mycket om att shoppa olika delar, utan man ser till hela systemet, och hur man ska använda det. Det finns mixerbord, förstärkare och ljudkort som kan fantommata, och man kan lägga fantommatningen separat. Många bygger själva, eftersom det är en ganska enkel krets, medan färdiga grejer är rätt dyra, eftersom marknaden är ganska liten.

Roonja
2015-11-09 08:56
#4

Ja, det är ju det att jag vet inte vad jag ska leta efter. Jag vill bara hitta rätt grejer till ett okej pris. Men vet inte vad eller var det finns

JazzBass
2015-11-09 09:47
#5

Fantommatning finns i så gott som varenda mixer med XLR-ingångar för mikrofon, och i många ljudkort med mikrofoningång, om inte alla.  Vart har du tänkt ansluta mikrofonen?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
2015-11-10 13:47
#6

till datorn om det går eller måste jag skaffa mig något mer? :)

Annons:
Inkanyezi
2015-11-10 14:07
JazzBass
2015-11-10 14:53
#8

Det allra billigaste och enklaste torde vara denna lilla pryl:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm

…men jag skulle ändå själv föredra nånting mer komplett och långsiktigt. Det här tycker jag ser användbart och förmånligt ut, och inkluderar även lite mjukvara för inspelning mm. Även billigare motsvarigheter finns, av t.ex. Behringer. Jag höll på att länka till ett förmånligare kort, men det saknade fantommatning.

http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_solo.htm

(Jag länkar till Thomanns sidor för det är där jag brukar söka information om musikutrustning. De har ett otroligt stort sortiment, men det är inte alls alltid - längre - billigare att köpa därifrån än från närmaste musikaffären).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2015-11-10 16:26
#9

Det var focusrite scarlett solo som jag tänkte på när jag sade från ungefär en tusenlapp. Det var högre pris på websidan där jag hittade den.

De två saker JazzBazz pekar på kan användas i vilken ljudkedja som helst, med dator eller med förstärkare, så man kan koppla in mikrofonen till ett befinligt ljudkort som inte har den trepoliga kontakten. Om man till exempel har en bärbar dator, så har det inbyggda ljudkortet vanligen en 3,5 mm phonoplug.

Men ett tips, efter att ha tittat på dina videos på tuben:
Det huvudsakliga problemet är egentligen inte mikrofonens kvalité, utan akustiken där du har spelat in, i kombination med din mikrofonteknik.

Det vanligaste när man spelar in är att man försöker eliminera akustiken i rummet. Studios brukar ha bafflar, äggkartongväggar och liknande, och man placerar sig nära mikrofonen. Då brukar man behöva bättre puffskydd än mikrofoner i allmänhet har. När mikrofonen är nära har dynamiska mikrofoner ofta fördelar, bland annat att deras tonkurva faller mot basen. Det kan annars bli ganska murrigt ljud, som man får fixa med equalizer.

Som puffskydd duger en lovikkavante.

Och jag misstänker att för ditt behov skulle du kunna klara dig med en inte alltför dyr dynamisk mikrofon, en typisk sångmikrofon. De är lite lättare att lära sig hantera.

JazzBass
2015-11-12 08:48
#11

Jag vet ingenting om den där miken i första länken i #10, men jag tror att den skulle funka bra, speciellt för en som är helt ny med inbandning och inte har lika höga krav som ett garvat proffs. Att få ett inbandat ljud att låta riktigt bra kräver också en hel del av den som sitter bakom spakarna, och jag tror inte mikrofonens ljudkvalitet är den den begränsande faktorn.

Vad menar du med den sista länken? Fantommatning finns ju redan i ljudkortet (andra länken). Däremot lär du behöva en balanserad mikrofonsladd med XLR-kontakter i båda ändorna (hane och hona, alltså en helt vanlig mikrofonsladd med runda trepoliga kontakter), mikrofonstativ (gärna K&M, de har bra grejor) och ett popfilter. Visserligen kan en vante funka, men popfilter har en till fördel: Man sjunger inte för nära mikrofonen med ett sånt monterat framför, och det hjälper en att hålla avståndet rätt. Hur långt ifrån miken man sjunger har stor betydelse för soundet.

Inkanyezi talar om att dämpa akustiken i utrymmet där man sjunger, och jag håller med om att det är viktigt. Man ska helst inte ha några hårda ytor alls runt mikrofonen, men får man redan de närmaste väggarna täckta med nånting mjukt så kommer man långt. Jag skaffade till vår träningslokal på 25 kvadratmeter en 10 meters rulle av sånt här material, för att dämpa ljudet i lokalen som var väldigt hårt med gips- och betongväggar runtom. Det funkade väldigt bra, även om det inte var så snyggt precis. Bara mattor på golvet kom vi nästan ingenstans med. Tanken var att även hänga upp likadant material i taket som är en kal betongyta, men vi kände inte att det behövdes.

När man bandar in så dämpat ljud som möjligt, blir ljudet lätt lite väl torrt och låter ungefär som när nån talar precis invid ens öra (det är ju det man gjort, men mikrofonen är då örat). För att få ett behagligare ljud lägger man på reverb (och/eller delay, eko) som extra effekt i inspelningsprogrammet. Reverb gör att det låter som man sjungit i en lokal, som ett rum ("room") eller större lokal ("hall"). Man kan förstås även banda in i ett rum med bra akustik med ett visst rumseko färdigt, men det är inget att rekommendera för en som inte är ljudproducent/tekniker. Det är bättre att lägga på reverb i inspelningsprogrammet och kunna justera det så det låter bra. Man får mycket bättre kontroll.

En annan effekt som är viktig för en sångare, speciellt om man sjunger både svagt och starkt om vartannat, är kompression. Kompression är orsaken till varför t.ex. Mariah Careys sång alltid i hennes låtar hörs väldigt tydligt, oberoende om hon viskar eller sjunger med sin absolut starkaste stämma. Det är ett ganska svårt verktyg att hantera generellt, men det finns lättanvända kompressorplugins som inte behöver mycket mer än en justeringsskruv. Jag vet inte vilka plugins som medföljer i softan (Ableton) som kommer med Focusrite-ljudkortet, men jag är nästan säker på att en kompressor av något slag ingår, likaså reverb och delay.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
2015-11-15 21:19
#12

tack så hemskt mycket! :) var jag XLR-kontakter? :)

JazzBass
2015-11-16 08:27
#13

Det här är en mikrofonsladd med XLR-kontakter: http://www.thomann.de/se/cordial_ccm_10_fm.htm

Den här sladden är lite väl lång, men det lönar sig oftast inte att köpa en för kort sladd heller. En bra längd är 6m, då har man ganska stor frihet att placera en mikrofon var man vill i rummet. Längre än 3m måste den ändå nästan alltid vara, om man tänker på att det vanligtvis är ungefär 1,5m från mikrofonen på stativet ner till golvet, och igen ca 1,5m från golvet upp till ljudkortet på datorbordet där man har ljudkortet. En för lång sladd är aldrig ett stort problem, medan en för kort nästan alltid är det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Roonja
2015-11-17 20:41
#14

sladden funkar till denna alltså? såg dock att den gått ur sortimentet. finns det någon annan bra? http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_solo.htm

JazzBass
2015-11-17 22:55
#15

Äsch då. Du får söka på nån annan motsvarighet då, tänk bara på att den ska ha fantommatning 48V. Det är också bra om den tillåter att man spelar in minst två kanaler på en gång och om nån inspelningssofta ingår.

En balanserad sladd med XLR-kontakter hane+hona funkar, ja, så länge det är XLR ingångar på ljudkortet, och har det mikrofoningångar och phantom så har det med största sannolikhet just XLR-kontakter. (Jag tror jag aldrig sett en mikrofon som inte man ansluter med XLR-sladd, det har varit standard i flera decennier).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2015-11-18 08:29
#17

Ja, den ska sättas på stativ.

Roonja
2016-01-11 22:46
#19
JazzBass
2016-01-12 08:27
#20

#18 - Ja.

#19 - Nej, det är inte nödvändigt, men ett par hörlurar behöver du. När man bandar behöver man höra både bakgrundsmusiken och det direkta ljudet som mikrofonen snappar upp. Det funkar inget vidare att använda förstärkare och högtalare utan hörlurar är utan tvekan att föredra. Med högtalare får man problem med att mikrofonen även tar upp ljudet från högtalarna, vilket ger en mindre ren ljudsignal att jobba med plus att man troligtvis får problem med rundgång.

Hur har det gått med jakten på ett ljudkort?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Roonja
2016-01-12 11:14
#21

#20 tack så hemskt! köpte mig en som liknar denna om det är vad du menar http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_solo.htm

då får jag köpa hem ett par hörlurar! har ska de in? i datorn?

JazzBass
2016-01-12 12:04
#22

Hörlurarna kopplar du till ljudkortets hörlursutgång. När du väljer hörlurar, prova några olika modeller så du hittar ett par som sitter bekvämt på huvudet. Det är bäst om de har en någorlunda jämn frekvensåtergivning (ingen förstärkt bas eller diskant med så "ärligt" sound som möjligt), men så här i början när du ännu är rätt grön inom det här området så funkar nog de flesta ändå tillräckligt bra. Tycker du de låter bra så duger de nog. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
2016-01-12 12:50
#23

http://www.thomann.de/se/alesis_io2_express.htm

har denna, finns inte uttag för hörlurar vad jag hittar,…hur gör jag då? :( och är den fel till min mikrofon? kan ju inget hhaha

JazzBass
2016-01-12 15:18
#24

Nere till vänster på ovansidan finns ett hörlursuttag. Står ju i texten också att den har "headphone outputs". 😉 Det ser bra ut på specifikationerna i övrigt, kommer nog funka finfint tror jag. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
2016-01-12 21:48
#25

Ja det står, det läste jag, men inga hörlurar passar :O Verkar som man behöver som en grej imellan.

JazzBass
2016-01-13 08:02
#26

Antar att du då behöver en sån här:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_headphone_adapter.htm

Såna här brukar man kunna hitta i välsorterade supermarketar, eller typ på elgiganten, biltema eller clas ohlsson. Eller nån renodlad elektronikaffär eller hifibutik. Lönar sig inte att beställa på nätet i alla fall.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
2016-01-13 23:24
#27

#26 Precis, tack så hemskt! Får köpa en sådan! Snart har jag fått hem allt, stormembranmikrofon, stativ, mixer/ljudkort, sladdar med XRL-kontakter och studiohörlurar! :D ska bli spännande detta!

Annons:
Roonja
2016-01-17 21:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Nu har jag införskaffat mig typ allt men jag får det inte att fungera. Behöver jag något mer eller är något kopplat fel? :)

Inkanyezi
2016-02-01 23:07
#29

Jag kan inte med ledning av din bild sluta mig till vad som kan ha blivit fel. Om den där fantommatningen funkar som den ska, borde du kunna få det att fungera, med reservationen så klart att du har balanserad ingång bara från din kondensatormikrofon till matningsenheten. Ljudkortet matas ju med phonoplug, och en sådan är inte balanserad.

Men hela grejen handlar inte så mycket om de tekniska egenskaperna hos dina olika prylar, utan om att du måste förstå hur grejerna fungerar, och hur de kan samspela för att du ska få en bra återgivning. Jag har gjort bra inspelningar med elektretmikrofoner som kostar några kronor, men som har mycket bra återgivningskurva.

Man behöver inte köpa dyra grejer. Man behöver en idé om vart ljudet tar vägen och hur, och hur man på bästa sätt ska kunna fånga det. När jag nämner teknik, handlar det mer om tekniken för att sjunga i mikrofonen, och tekniken för att dämpa sådant ljud som inte ska komma med i inspelningen. Båda de sakerna handlar om akustik, det där med äggkartonger/filt och dylikt, och puffskyddet med rätt avstånd till mikrofonen.

Vad balanseringen kan göra är att ta bort brus och brum ur inspelningen, så att bara det rena ljudet som mikrofonen tar in kommer med. När du ansluter den till ett obalanserat system, som ljudkortet i en bärbar dator, så är systemet inte längre balanserat, och brus eller brum kan komma till i senare led efter mikrofonen.

Fantommatningen är ingenting som förbättrar ljudet, utan det är bara ett sätt att se till att kondensatormikrofonen arbetar med rätt spänning. Elektreter, som jag nämner, är också kondensatormikrofoner, men en annan sort med lägre spänning.

En dynamisk mikrofon har en spole som rör sig i ett magnetgap. Det väger mer än en elektret eller ett kondensatorband, och färgar ljudet - på gott och ont. Elektret eller kondensator ger renare återgivning. När man sjunger är det mycket vanligt att man använder dynamisk mikrofon, för den har många egenskaper som kan vara önskvärda.

Den renaste återgivningen kan en bra kondensatormikrofon ge. Elektreter ger mer brus, eftersom de arbetar med lägre spänning, så att elektroniskt brus stöter till från förstärkning och från själva elektreten.

Eftersom en kondensatormikrofon är nära viktlös, är den känslig för störning, och därför brukar man hänga upp den i gummiband och se till att den har ett bra fritt svävande puffskydd. En bra kondensatormikrofon som är rätt hanterad kan ge en inspelning praktiskt taget fri från brus och störningar. Den dynamiska är inte lika känslig för störningar, vilket är ett av skälen att de är populära som PA-mickar.

Men det viktiga för inspelningen, utöver att ha en bra mikrofon och övriga delar av kedjan, är att man spelar in precis det man vill spela in, och det handlar om kunskap. Kunskapen får man genom att pröva sig fram, och gärna genom att ta hjälp av ljudtekniker som kan förklara varför man gör på ena eller andra sättet.

Om grunden är bra, går det alltid att få till en bra inspelning, men om man inte har en bra grund, hjälper det inte att skaffa bättre grejer. Det är framför allt tekniken när man använder grejerna som avgör vilket resultat man kan få.

JazzBass
2016-02-02 08:23
#30

Roonja: Rita gärna en schematisk bild över hur du har kopplat in allt, och vad du använder för software i datorn. Det är en hel del att lära sig innan man kommer igång ordentligt, som med alla nya saker. Det räcker inte heller med att koppla alla sladdar rätt, man måste bl.a. också se till att ljudinbandningsprogrammet faktiskt använder/kommunicerar med det externa ljudkortet (kolla device setup), och att man på den valda audiokanalen i programmet bandar från rätt ingångskanal. Det gäller också att ha rätt/lämpliga inställningar i ljudkortsinställningarna/mixern i datorn. Det brukar också finnas en sån funktion som heter 'direct monitoring' som man kan slå av och på, och som kan lura en. Är funktionen påslagen betyder det att  ljudet från den aktiva ljudingången genast (* skickas vidare till ljudutgångarna (t.ex. hörlurar).  Funktionen är bra att ha påslagen när man bandar in med hörlurar, men man ska absolut undvika ha den aktiverad om man har högtalare påslagna, eftersom det kan bli rundgång och högtalarljudet kan färga det man bandar in. Bandar man inte in kan man ha den påslagen, men man måste hålla sig till låga ljudnivåer för att inte få rundgång.

Det skulle vara väldigt bra om du känner nån som kan hjälpa dig lite att komma igång. Det behöver absolut inte vara nåt proffs, det räcker om det är nån som använt liknande utrustning tidigare och kan grunderna för digital inbandning. Kanske du har nån bekant som sysslar med musik? Om inte så tycker jag du kan fråga hjälp i lokala musikaffären, förutsatt att du har en sån i närheten, och helst också handlat dina grejor där. Det finns också flera forum på nätet för exakt det här, och musikproduduktion.ifokus finns också där du kan söka mer hjälp. Jag sysslar egentligen bara sporadiskt med det här, är helt självlärd och är inte helt hemma på alla tekniska detaljer, men grunderna kan jag i alla fall. 

(* Genast är en sanning med modifikation. Det handlar i praktiken om en liten fördröjning som kallas latency och mäts i millisekunder, ms. Den vill man dock ha så liten som möjligt, helst under 10 ms. I ljudkortssoftan i datorn kan man ofta se ett värde på latencyn.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: