Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 1763 ggr
Blomberg
2015-12-07 22:00

Djup röst

Hej! 
Jag har sjungit hela mitt liv och haft en väldigt klar röst, men nu i 17års har det hänt något. Min röst har blivit väldigt djup vilket jag tycker är fint, men skulle vilja ha möjlighet att växla till en klar röst också till lite mer popiga låtar. 
Finns det något sätt man kan sjunga så att det låter klarare och lättare eller är det ett hopplöst fall? 

Tack! :)

Annons:
Birdiebudgie
2023-11-08 23:27
#1

Jag är ingen expert, men har sjungit i hela mitt liv och tagit många sånglektioner i flera år när jag var ung. Jag tror att din röst har mognat och utvecklats från en ung ljus röst till lite mer fylligare och mörkare röst med mer undertoner och övertoner. Rätta mig den som kan om jag har fel…
Detta bör inte vara något hinder för dig att sjunga pop ändå.
Ett tips är att försöka lägga rösten/klangen längre fram emot läpparna och inte så långt ner i halsen då brukar rösten bli ljusare och inte ha så många under- el. övertoner. Bind inte ihop texten så mycket i sången utan sjung med lite H-ljud i texten så blir rösten mindre "skolad". T.ex. Nu ho-pphar ha-rhen khr-åkha på ängh-enh… o.s.v. Kanske någon sångpedagog läser och kan rätta om jag har fel eller förtydliga hur jag menar…

//Birdiebudgie

Birdiebudgie
2023-11-09 21:32
#2

Hej igen!

…Glömde säga att det brukar kallas att man talsjunger. Då klangen får stå tillbaka lite i sången. Man släpper in mer luft i rösten "läcker luft" så att säga och har inte så tät klang… Då uppstår "H" i sångtexten utan att man egentligen tänker på detta, man andas på lite oftare och på "fel" sätt. Man binder inte ihop hela strofen i sången innan man andas…

Jag kan inte förklara det på ett annat sätt. Man måste nog egentligen se och höra först för att lättare se hur man gör. Bäst är att rådgöra med en sångpedagog så du får rätt teknik.

Birdiebudgie

Upp till toppen
Annons: