Annons:
Etikettkörsång
Läst 1001 ggr
Agnez94
2015-12-30 15:28

Nackdel med flera körer samtidigt?

Hej!

Jag har sjungt i kör nu denna hösten och det har verkligen varit helskoj! :) Så nu i vår har jag anmält mig till en annan kör så jag kan få sjunga ännu mer :P Dessutom har jag möjlighet och tid till att vara med i en tredje kör nu till våren. Finns det några uppenbara nackdelar med att sjunga i tre olika körer samtidigt? Kan det vara skadligt för rösten? Körerna ligger mån - tis - ons så det kanske blir för intensivt?
Tacksam för svar :)

Annons:
JazzBass
2015-12-31 14:32
#1

Nackdelen är att uppträdanden och övningar kan krocka, och personligen tycker jag att om man är med i en kör, en lagsport mm ska man vara det helhjärtat, för lagets skull. Ju fler grejer man har, desto svårare blir det att få ihop pusslet, helt naturligt. Men med det sagt så tror jag inte det på nåt vis behöver vara nån omöjlighet heller, det beror väl på graden av seriositet i båda körerna om det funkar eller inte. Tar man hand om sin röst och sjunger med bra teknik innebär det knappast nåt problem för rösten med två körer. Det kan t.o.m. vara bra för tekniken och säkerheten i rösten att sjunga mer regelbundet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Agnez94
2016-01-06 15:06
#2

Jo, jag tänkte också på det med framträdande osv., tyvärr blir jag väldigt nervös av att sjunga inför publik :P Men då kan jag ställa upp i båda utan dåligt samvete :D

Tack för ditt svar!

Upp till toppen
Annons: