Annons:
Etikettmusik-genrer-och-låtar
Läst 1003 ggr
Roonja
2016-01-20 09:23

Förstärkare

Behöver man förstärkare för att stormembranmikrofonen ska låta utåt? Nu hörs den bara i mina hörlurar.

Annons:
JazzBass
2016-01-20 09:53
#1

Hej,

Du läste väl det här som jag skrev?

 http://sang.ifokus.se/discussions/563fbdf6ce12c45ace00d9be-stormembransmikrofon?discussions-1#20

Det är förstås trevligt att ha ett par högtalare (gärna aktiva som har inbyggd förstärkare till skillnad från passiva), men det är absolut inte att rekommendera att skicka ut den direkta signalen från en känslig stormembranmikrofon till högtalare om de är i samma rum, av orsakerna jag nämnde i inlägget bakom länken. Så: Banda in med hörlurar och mixa det som du bandat in med antingen hörlurar eller högtalare. Du kopplar in högtalarna via line out på ljudkortet. Är de aktiva skickar man signalen direkt till högtalarna (left till den vänstra högtalaren och right till den högra) eller via en förstärkare, om man väljer passiva högtalare. Jag rekommenderar dock aktiva för enkelhetens skull. 

Ett par studiomonitorer är förstås att föredra, men du klarar dig säkert hyfsat i början med vilka högtalare som helst bara de har någorlunda hyfsat ljud.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
2016-01-20 10:17
#2

jo jag läste och införskaffade mig hörlurar. Vill dock gärna kunna höra ljudet utåt. Men förstår dock inte hur allt ska kopplas ihop. Jag är inte så teknisk.

JazzBass
2016-01-20 12:07
#3

Man kopplar in högtalare i princip på samma sätt som när man vill koppla t.ex. en dator eller telefon till nåt sorts stereosystem: Ljudsignalen ut från ljudkortet (main out) ska in till nån sorts förstärkare, antingen inbyggd i högtalarna eller en separat enhet, som sen skickar vidare den förstärkta signalen till högtalarna. Kopplar du till första bästa stereo eller bordsradio du har tillgänglig, kopplar du till aux in på den, ofta med en Ø3,5mm miniplugg (stereo, med två svarta ringar på). Kopplar du istället till nån stereoanläggning (receiver) kan du välja nån av de lediga audioingångarna på den, och då är det oftast RCA-kontakter som gäller.

Det är mest pluggarna som skiljer beroende på vart man kopplar, så det gäller att skaffa en eller två sladdar som i ena ändan passar till ljudkortets huvudutgångar och till den mottagande förstärkaren/aktiva högtalaren i andra ändan. Svårare än så är det inte. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
2016-01-20 12:53
#4
Upp till toppen
Annons: