Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 3567 ggr
Piingycheer
2016-03-07 17:17

Kass sångröst

Hej!

Jag älskar att sjunga men har så otroligt dålig sångröst så det inte är sant.

När jag sjunger så blir min röst typ luft. Eller den låter luftig. Och jag hittar aldrig rätt toner… Eller i vilket fall inte de ljusa (höga) tonerna. 

(Det finns en enda låt där jag i vilket fall hittar tonerna för där är de inte höga och det är Bad Romance med Lady Gaga)

Hade liksom inte satsat på Stjärna men vill ju kunna sjunga i vilket fall, för nu när jag hör mig så skäms jag ju om jag inte är ensam hemma.

(14 år om det spelar någon roll)

En sak är jag glad för och det 'är att jag aldrig "Crackar".

Tacksam för all hjälp man kan få! <3

Annons:
JazzBass
2016-03-08 15:20
#1

Att rösten låter luftig tyder lite på att du inte har lärt dig använda stödet. Inte för att det alltid är dåligt att sjunga med luftig stämma, för det finns tillfällen då det är precis vad som behövs, men det är det svåraste röstläget att bemästra så man sjunger rent och inte måste ta ny luft precis hela tiden. Träna på att släppa ut så lite luft som möjligt då du sjunger, då får man en "tätare" röst som det kallas. Det innebär i praktiken att luften räcker till väldigt mycket längre fraser och man kan sjunga betydligt kraftigare.

Det skulle säkert vara jättebra att du kontaktar en sånglärare som du önskar i ditt nya inlägg. Prova skicka ett privat meddelande till Leramani, du hittar henne om du kollar lite bland trådarna här på Sång iFokus (som tyvärr har väldigt låg aktivitet just nu). Jag minns inte exakt men jag tror hon var aktiv i göteborgstrakten. Hon ger också lektioner och liknande via skype. Någon annan sånglärare har jag tyvärr inte sett röra sig på den här sidan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Leramani
2016-03-14 22:36
#2

Lite tips.

Luftig ton,  som vi kallar läckage,  beror på att man inte sluter stämbanden utan lämnar lite glipor som luften pyser ut genom.  Det gör att rösten låter luftig och man får dessutom väldigt lite luft över att göra ton med.
Man kan öva bort det.  I ditt fall,  eftersom vi setts enbart på skype,  tänkte jag på en enkel genväg,  att du försöker att sjunga så tekniskt  lika som du talar.  Det innebär att du ska ha samma lufttryck mot stämbanden och göra på samma sätt,  försöka  härma din talröst,  så att du hittar ton utan läckage.
Om det inte lyckas,  är du välkommen att titta in så kan jag göra ett allvarligare försök att hjälpa dig.  Man kan behöva se hur du gör,  och prova olika sätt att häva det luftiga och det går inte över skype.

Ett övningsförslag.  Sjung en melodi som du kan,  men utan orden,  sjung på stavelser istället,  på  må må må  eller  lo lo lo,  eller meng meng meng eller nå nå  nå.   Försök att få alla ljuden att bli tydliga och ha samma styrka,  samma sorts ljud och låta mjukt men tydligt.   Lyssna på dig själv och försök få till en tät ton som när du talar.   Byt tonhöjd och gör samma sak.   Öva en gång om dagen,  i 15 minuter.

I övrigt är det några saker du kan tänka på.  Att sjunga är inte vilsamt.  Man kan inte sjunga bra om man sitter ner och chillar,  utan att tänka på kroppshållningen och utan att ens försöka ha en bra andning.  Det blir helt enkelt inte bra då.

Att sjunga är ett muskelarbete,  främst i magmusklerna och  bålen,  och samtidigt är det avslappning,  att se till att inte spänna några muskler man inte använder,  så att man är avslappnad i halsen,  nacken,  käken och ansiktsmusklerna.  Det tar tid att få ordning på allt det här och man kan inte lära sig det lite halvhjärtat.   Det är en viss omställning att börja ta itu med det på allvar.

Man måste ha koncentration för att lyckas.  Jag hoppas att du får till det och om det inte funkar,  är du välkommen att höra av dig igen.

L

De Lapsus Resurgam

M
2021-08-21 14:58
#3

hej jag gillar att skriva ok sjunga jag har sjungit i kyrkan när jag gifte mig då sjöng jag min låt älska mig för den jag är den gillar jag då ok gillar ok sjunga då

MVH/ Marie Wiktorin

Upp till toppen
Annons: