Annons:
Etikettövrigt-sångrelaterat
Läst 2709 ggr
[Clifford5sos]
2016-04-10 02:47

Rätt sånggenre för rätt röst?

Kan en "bra" sångare sjunga alla sorters låtar bra? eller är det så att rösten passar bäst i ett visst "fack"? 

Jag har svårt att sjunga vissa låtar, som t.ex. Ariana Grande låtar, & Adele. 

Men har lättare att sjunga t.ex. Sam smith, Justin bieber, Amy winehouse låtar.

Jag är något slags mellanting mellan Sopran & Alt och min röst "skär" sig på vissa låtar som blir alldeles för höga/ljusa.

Annons:
Leramani
2016-04-10 10:26
#1

En bra sångare kan sjunga alla sorts genrer,  soul, pop,  visor, osv,  så att det låter okej.  Men alla sångare har favoritgenrer och det hörs.  Det blir oundvikligen mer engagerat och berörande när man gillar låten.  Man har inte ett fack automatiskt utan man gillar vissa fack mer.

Genrer/ fack har ingenting att göra med vilken tonart låten går i.  Det du frågar låter för mig mer en fråga om tonart och röstomfång.  Alla sångare har olika omfång på sin röst och ett bästa läge i omfånget.  Det innebär att man måste byta tonart på låtar för att få till det riktigt bra.  Adele och Ariana G  har båda rätt stort röstomfång,  dvs de kan sjunga bra på väldigt många toner i skalan,  både höga och låga toner.

Därför blir det svårt att sjunga deras låtar om man inte har en tränad röst.  Man kan lägga tonarten lägre,  men då blir ju de låga tonerna också lägre. 

Det är fullt möjligt att lära sig hur man sjunger höga toner snyggt, utan att det skär sig,  och för det behöver man en sånglärare som vet vad den gör.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: