Annons:
Etikettsångkritik-medel
Läst 2877 ggr
pannkaksrullar
9/8/16, 4:00 PM

Hur dålig är jag?

Jag skulle vilja ha lite hjälp att bedöma min sångröst. Jag vet att jag inte är bra, men det är svårt att höra själv hur illa det är. Ni får gärna berätta för mig vad ni tycker, och var ärliga. Är det väldigt dåligt, så säg det! :) 

https://www.dropbox.com/s/atxs2zxnpnq0kkl/Tell%20tale%20signs4.m4a?dl=0

Annons:
Leramani
9/10/16, 1:19 PM
#1

Hm jo du sitter när du sjunger.  Det hörs nämligen,  på klangen och styrkan som det blir sämre med när man sitter.  Men dålig att sjunga? Nä nä.

1. Du är tonrätt,  dvs du sjunger inte falskt.  

2. Du har samma klang på alla toner. 

3. Du har ett litet (osäkert) vibrato,  behåll det.  Försök inte göra om rösten och låta som nån annan. En egen röst är bättre än att vara en dålig kopia. Originalitet vinner.
4. Du har bra diktion,  man hör vad du sjunger och du reagerar också logiskt på texten,  så röst och text går hand i hand. Bra.

Det man kan kritisera är att du inte sjunger ut, så du förlorar klang, (du sitter ju och så spelar du samtidigt, så det är inte konstigt iofs)  du gör lite långa pauser mellan orden och du andas lite när du vill,  inte när det är musikalist logiskt.  Men dessa saker brukar ordna sig med erfarenhet,  när man har hållit på ett tag.

Du är inte dålig.  Du har alla naturliga förutsättningar,  sen behövs tid, övning och insikter.  Jag skulle gärna höra dig sjunga nånting med lite långsammare text,  där du hinner vila på varje ton.  En lugnare låt, gärna med större register.  Så kan jag ge mer specifika tips på vad du kan träna vidare med.

Lena

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: