Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 3553 ggr
Fanny_f
6/24/17, 7:42 PM

Sång och depression /utmattning

Hej! Jag är 26 år och har både pluggat och sjungit i hela mitt liv. De sista 4 åren har jag dock slitit mycket på min röst då jag sjunkit gospel sopran med bristande teknik… har däremot kollat rösten och endast en liten svullnad syns på ena sidan stämbanden. Känslan jag har är att strupen snörper Ihop så fort jag ska lägga till lite volym eller höjd på tonen. Har även svår att hålla en tak ton utan att den svajar eller brister/distar. Under de senaste året har jag utvecklat en depression samt en utmattning. Kan det bero på det? Vad gör man åt det? Kommer jag någonsin kunna sjunga igen?

Annons:
Leramani
6/27/17, 12:46 AM
#1

Jadå. Man kan slita rätt mycket på rösten om man bara vilar då och då. Det farligaste för rösten är att sjunga med läckage, "luftigt",  eller att sjunga med för mycket lufttryck underifrån (från magen) mot stämbanden, det ger lätt förhårdnader på stämbanden och det går inte bort utan operation.
När du kollade rösten,  såg läkaren på stämbanden och bad dig försöka ta toner?  Om inte,  gå och få det gjort. Det är då man kan se om man läcker eller om man har slitna kanter.  Vad sa läkaren om svullnaden?

Det du b eskriver låter som att du inte använder magen utan tar i med halsen, och då förstår jag om du blir sliten. Jag sjöng varje dag i 35 år utan att få några problem med det,  jag sjöng med täckt röst och magstöd. Depression och utmattning gör inget med rösten,  mer än att man förstås inte orkar sjunga som man ska rent tekniskt.  Jag gör ibland gratis bedömningar av röstproblem via skype. Skickar kontaktuppgifter per meddelande om du är intresserad.

L

De Lapsus Resurgam

Tilliomamsi
1/3/19, 6:10 PM
#2

Utmattning kan verkligen påverka så att ingenting fungerar, självklart även sångförmåga. Stress är väl oftast involverat när man får en utmattning och det blir en massa spänningar i kroppen. Spända axlar o nacke, störd andning mm. Så absolut, utmattningen är fysisk och påverkar således fysiska funktioner. Hoppas att du mår bättre idag såhär 2 år senare!

Upp till toppen
Annons: