Annons:
Etikettövrigt
Läst 18857 ggr
JazzBass
2012-04-22 19:02

Tajming för sångare

De flesta av oss som musicerat tillsammans med andra har säkert någon gång tappat greppet om rytmen i en stund av okoncentration, och plötsligt får hela bandet rätta sig efter en själv. Eller så märker man en bit in i låten att tempot är något helt annat än då man började. Tyvärr är tajming är en sak många har problem med, inte minst sångare. Den här artikeln strävar efter att belysa problemet och ge tips på hur man kan förbättra sin tajming.

Vad är tajming?

Tajming (från engelskans "timing") är förmågan att följa rytmen i musiken väl. Man kan jämföra tajming med att vara ute och gå – börjar man mitt i allt gå med ojämna steg snubblar man lätt. Musiken ”snubblar” på samma vis när tajmingen inte sitter som den ska. En dålig tajming gör att musiken låter stressig och osäker, medan en bra tajming gör att musiken flyter på i ett jämnt flöde utan störningar.

Bra tajming är lika viktigt som att ha en bra intonering och frasering. Först när allt detta sitter hyfsat rätt så kan en publik koncentrera sig på det viktigaste: Att fånga upp det du vill förmedla med din sång och njuta av musiken. När något av detta inte sitter som det ska låter det inte bra, och då börjar publiken lyssna efter felen man gör, och budskapet och njutningen går därmed förlorad. Vi har ju alla hört mindre lyckade insatser i Idol och liknande tv-program; när det inte låter bra så går det inte att som åhörare ta till sig låten på samma sätt som när det låter bra.

Som sångare är tajming absolut inte att slaviskt följa rytmen med matematisk precision för varje ton man sjunger. Det kan ta i värsta fall ta död på inlevelsen och känslan. Bra tajming är att man känner rytmen som en stadig puls i kroppen som man i stora drag följer med sången, och vid behov gör avvikelser från pulsen utan att för den skull tappa fotfästet så man "snubblar". Lyssna t.ex. på Joss Stone i följande inbandning och lägg märke till hur mycket hon stundvis sträcker på tajmingen:

http://www.youtube.com/watch?v=0_sHGcf8kcI

Hennes förmåga att sträcka på tajmingen så mycket som hon gör är ett tydligt tecken på att hon har en väldigt bra tajming som sitter väl förankrad i ryggraden. Det skulle helt enkelt inte funka att sjunga så som hon gör här om tajmingen inte satt där den ska.

Typiska tajmingproblem

Det finns främst två tajmingproblem som sångare (och även många instrumentalister) har problem med:

  • Man kommer in lite för tidigt efter en längre paus,

  • Man skyndar på lite hela tiden, så att en stor del av tonerna börjar lite för tidigt och tempot stiger ofrivilligt. Det ger ett stressigt intryck.

Det är tyvärr mycket vanligare att man kommer in för tidigt än för sent. Att komma in lite för sent är till ofta t.o.m. önskvärt, då det ofta gör att musiken låter mer avslappnad. Man kallar fenomenet för att man spelar eller sjunger ”laid-back”. Det kan dock vara en lite svår balansgång att spela eller sjunga laid-back och samtidigt hålla uppe både rätt tempo och en bra intensitet i musiken. Låten med Joss Stone i länken ovan är ett utmärkt exempel där sången är väldigt laid-back men absolut inte saknar intensitet.

Hur bli bättre?

Då man känner att man behärskar låten 100%, och tempot och tonarten passar en själv brukar också tajmingen komma rätt bra av sig själv. Samma sak om man har ett distinkt och tajt spelat komp i bakgrunden att sjunga med. Men alltid är inte rytmen väldigt tydlig, och vissa låtar är helt enkelt svårare än andra. Då hjälper det mycket om man har tränat på sin tajming. Det går nämligen att genom träning öva upp tajmingen rejält.

Det första av de två problemen jag listar ovan går så gott som alltid att åtgärda genom att se till att man inte tappar rytmen då det blir en paus i musiken. Lev med i rytmen med hela kroppen från början till slut också då du inte sjunger, så minskar risken att man kommer in på fel ställe. Har du problem med ett specifikt ställe, analysera stället i noterna och räkna ut med hjälp av taktslagen ut exakt när du ska komma in igen. När du sen tränar på stället, räkna slagen under pausen och repetera just det stället tills det inte längre går fel när du sjunger det.

Om du för känslans och inlevelsen skull tycker om att sträcka på tajmingen på vissa ställen, som Joss Stone gör i videon ovan, men du ofta tappar bort dig i rytmen i samma veva, är det viktigt att träna på tajmingen med metronom eller taktmaskin. Det är nämligen väldigt enkelt att man tappar rytmen då man gör såna tricks om man inte samtidigt ser till att ha rytmen stadigt förankrad i ryggmärgen.

Det andra problemet är lite svårare att jobba på. Det bästa hjälpmedlet är att öva med metronom eller taktmaskin, helst i olika tempon så man inte bara väljer det som är bekvämt. Att öva med endast en metronom är mer krävande än en taktmaskin, men också effektivare. För att man inte ska halka bort från tempot så kräver den nämligen att man själv koncentrerar sig mer på tempot och inte bara lutar sig bekvämt mot taktmaskinens komp.

Metronom

Bli vän med din metronom!

Många avskyr metronomer. Hör du till dem? I så fall är det ett starkt tecken på att du kanske borde jobba på att förbättra din tajming, och istället för att fly från fienden umgås med denne mera för att lära känna denne bättre. Själv avskydde jag metronomer då jag jag var i tonåren och undvek dem som pesten. Jag tyckte de tog död på musiken jag spelade, gjorde den steril och mekanisk. Idag vet jag bättre. Man kan spela och sjunga väldigt dynamiskt och med inlevelse även med en metronom som klickar på.

Det gäller att fokusera på att få in metronomens puls i kroppen och bara ha metronomens klick där i bakgrunden som en bekräftelse på att man håller rytmen. Man ska alltså inte luta sig mot enbart metronomens klick – det är dömt att misslyckas – utan man ska själv jobba på att få in tempot och rytmen i kroppen, som om man har en tyst metronom i kroppen som man försöker få att gå i exakt samma tempo som den fysiska metronomen. På engelska talar man om ”to lock in with the pulse”, som ganska bra beskriver vad det handlar om.

När du ska börja spela eller sjunga med en metronom, lyssna tillräckligt länge på metronomen så att du får in pulsen i kroppen innan du börjar sjunga. Många lägger bara på metronomen utan att känna sig in i rytmen ordentligt, och då räcker det tyvärr ofta inte många slag innan man tappat bort tempot.

Metronomövningar

Det enklaste sättet att öva med metronom är att låta den slå på alla slag i takten:

1  2  3  4
X  X  X  X_

Men det är inte det mest effektiva sättet, och det kan för många kännas lite väl enkelt. Om det gör det är det bra att gå vidare i svårighetsgrad. Ett mycket bra sätt är att ställa ner tempot till hälften och simulera att den slår på slag 2 och 4 istället för på varje, alltså:

1  2  3  4
__X __ X_

Det här kan man öva hur mycket på som helst. Det är lite knepigt att komma in i rytmen på rätt sätt och det är klart svårare att hålla rytmen i längden, men det går. Och genom att öva på det blir man bättre på det. När det går riktigt bra kan man ställa ner tempot ytterligare hälften långsammare, och låta metronomen signalera endast det första slaget i varje takt:

1  2  3  4
X_______

Man kan också göra det ännu svårare för sig, och ju svårare man gör det för sig, desto bättre måste den egna metronomen inne i kroppen vara för att hålla tempot.

Alla metronomer klarar inte att ställa ner tempot så här långt, men det finns såna som gör det. Jag har en gratis metronomapp i min iPhone som heter Pro Metronome och som jag kan rekommendera. Den går ner till tempo 30 bpm (beats per minute/slag per minut) och upp ända till 240 bpm vilket räcker ganska bra till det mesta.

___________________________________________________________

Artikeln är skriven utifrån mina egna samlade erfarenheter av musik och är inte nödvändigtvis några allmängiltiga sanningar. Artikelbilden har jag tagit själv.

_____________________________________________________________
_

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Porklash
2012-04-27 11:39
#4

Jättebra! Detta tycker jag det slarvas med ofta men det har blivit bättre antagligen pga att det är mer afroamerikanska influenser i populärmusiken numera.

Sen kan jag rekommendra att blir ni less på att göra rytmikövningar när ni sjunger så ta och lär er lite trummor så får ni en hel del nyttigt med er. Går bra att bara skaffa en övningsplatta och knacka rytmer på!

Eller börja lyssna ordentligt på trummisar och lyssna hur de leker med rytmiken och lek efter!

Sen vill även jag poängtera att en del med det coola med soloinstrument, som jag ser leadsång som, är just att "flyta" över grundtakten. Ibland dra ihop fraser och ibland låta de svälla ut. Trampa grundpulsen och let go! Jazz,blues och RnB sångare brukar vara ruskiga på sånt där.

Sjunger man exakt på beatet hela tiden blir det… Magnus Uggla?

pEr

JazzBass
2012-04-27 12:32
#5

Tack! Glad

Javisst, det där att sväva över grundtempot är en av de kännetecknande sakerna för soloprestationer till skillnad från kompet, som helst ska hållas så stadigt som möjligt. Men ju mer man svävar ut desto bättre måste tajmingen sitta, annars tappar man bort sig rätt så lätt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Leramani
2012-05-04 12:40
#6

Till och med i opera får man sväva ut, men där enbart där det i noterna står noterat. Det kan ändå vara svårt att få dirigenten att gå med på lite svävning,  då det är en hel orkester som ska rätta sig efter en ynka sopran… ;)

De Lapsus Resurgam

Annons:
Upp till toppen
Annons: