Annons:
Etikettkörsång
Läst 5750 ggr
MajaL
2011-07-28 12:23

Sjunger du i kör?

Sjunger du i kör? Jag undrar hur det funkar och hur det är?

Det låter kul. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
[AnnikaOhlsson]
2011-07-28 19:43
#1

Jag har sjungit i kör till och från jag var 6 år ungefär.

Det är fantastiskt kul, det finns så oerhört mycket glädje i musiken!! Jag har sjungit i både kyrkokör, gospelkör och "sångargillen" (som inte sjunger något religöst ö h t)

Jag letade länge efter "min" kör. Det gäller ju att trivas med körledare, övriga medlemmar osv… jag var med ett år eller två i nån kör men slutade sen, för det var inte riktigt rätt… Men en dag så berättade en kollega att hon skulle träna med kören på kvällen, jag frågade vilken kör och det visade sig vara en kyrkokör på en pytteliten ort som knappt kan kallas ort…

Hon frågade om jag ville följa med och det kunde jag väl göra… hade inga förhoppningar direkt när vi åkte dit, men fick en smärre chock när jag kom dit. Det var 60 personer där… Det visade sig att det var medlemmar från 8 mil bort…bara för att det var en sån bra kör!! Detta var -93 och jag blev kvar till -05 då jag fick barn!

Vi hade fantastiskt kul, vi var så mycket mer än en kör, vi var vänner och kollegor.. vi gjorde resor tillsammans, vi hyrde hela biograflokaler tillsammans, vi satte upp "ickekyrkliga" kabareér och shower.

-09 så gick vår körledare i pension och en kvinna tog över… tyvärr så klickade det inte rikigt med de flesta av oss, så en efter en gic ur och tillslut föll även jag bort. Det var inte längre roligt att sjunga, utan mest "ett måste". Nu är de ca 15 st kvar… och det är inte många av dem som är "ursprungliga".

Jag har dock hittat en ny kör nu som jag börjar känna ordentligt att jag platsar i… Har vart med där ett år nu i höst (har i o f s vart med där och hjälpt till då och då förr under åren) och känner mig mer och mer trygg och hemvand. Det är roligt att sjunga i kör igen!!

Sången är viktig, men gemenskapen och det sociala är oerhört viktig!! Det måste vara roligt! Man måste trivas med de andra!!

Jag rekomenderar "alla" att prova sjunga i kör, det är befriande och härligt!!!

Lycka till!

Kram

MajaL
2011-07-29 10:15
#2

Tack så mycket! Det låter faktiskt riktigt kul. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Mimmi
2011-08-05 20:52
#3

Det är oerhört roligt med körsång. Jag har alltid varit med i skolkörer och liknande. Just nu är jag inte med i någon kör men jag ska börja i en slags reservgrupp till en kör som verkar superrolig och lärorik. Den heter Arctic Light och består av unga tjejer från Norrbotten. De är superduktiga och låtarna är väldigt vackra. Det är körledaren som skriver alla låtar och många av dem är inspirerade av Norrbotten. Kören har vunnit Årets kör också och åker på turneringar runt hela världen! Jag hoppas verkligen att jag får en plats!

MajaL
2011-08-05 23:45
#4

Låter ju superkul Mimmi! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

madilicious
2011-08-08 12:03
#5

ÅH, detta äe något jag funderat på innan att sjunga i kör men det har inte blivit. Dels för att jag har lite förutfattade meningar att det ofta är kyrkkörer vilket inte alls intresserar mig och sen har jag inte direkt tagit reda på om det finns några ikke kyrkliga körer i skånetrakten. Sen har jag väl inte riktigt haft tid heller då jag tävlat inom skytte.

Någon som vet om det finns några bra körer nere i skånetrakten?

Vore kul och veta och om ni själv är med i någon som ni kan rekommendera dock ej kyrkligt lagd.

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


MajaL
2011-08-08 12:06
#6

#5 Lite som jag. :)

Är inte heller så mycket för kyrkokörer.

Fast jag tävar inte i skytte. ;)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
[AnnikaOhlsson]
2011-08-08 12:36
#7

Jag är inte heller direkt kyrkligt lagd. Men ändå framträder jag mycket i kyrkan. Man sjunger så mycket mer än religiöst i kyrkokörerna nuförtiden. Det är ju värt att testa, eller?

Ge det 5 ggr!!

Jag har ett soloframträdande i kyrkan den 20:e augusti. Jag kommer sjunga EN sång med religiöst inslag. Sammanlagt har jag 12 sånger!

madilicious
2011-08-08 12:43
#8

Nej för min del är det inte värt att testa eftersom jag inte ens går in i en kyrka tyvärr :( Det handlar inte om att jag inte kan sjunga med religösa inslag eller psalmer då jag faktist tycker att många av de låtarna är jättefina utan det är just det att jag ej går in i en kyrka så därför blir det lite svårt :(

men det borde väl finnas körer som ej sjunger i kyrkan eller

Hade varit jätteskoj

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


MajaL
2011-08-08 15:00
#9

Är inte medlem i svenska kyrkan ens. Så jag är nog mest ute efter någon annan typ av kör i så fall.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Mimmi
2011-08-08 19:30
#10

För er som inte vill vara med i en kyrkokör är ett tips att kika runt på t.ex. ABF - där brukar man med jämna mellanrum hitta körer.

MajaL
2011-08-08 19:32
#11

#10 Tack! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Mimmi
2011-08-08 19:43
#12

En enkel Google-sökning på kör+stad ger också många resultat.

(PS. Jag flyttade den här tråden till körsång! DS.)

Effie
2011-08-23 18:48
#13

Snubblade in på den här sajten och den här tråden av en slump. Sjunger i kör, ja. Började för några år sedan, när jag bodde på en mindre ort. Det som fanns att välja på var kyrkans körer, och PRO:s (nej, riktigt så gammal är jag inte än). Det fick bli kyrkan (misstänker att jag var den enda kyrkokörsmedlemmen i Sverige som inte var medlem i Svenska kyrkan) och det var faktiskt mycket trevligt. Så flyttade jag till Göteborg, och började leta kör. Jag hittade en hemsida med olika körer på, med diverse information, men jag minns inte om den gällde bara Göteborg. Jag provade några olika körer, men hittade inte rätt förrän en dag när jag fick syn på en lapp på Coop: Vill du sjunga i kör? En körledare, som inte riktigt trodde på att någon ville sjunga i kör här i området, men som kollade intresset ändå…

Damkör. Blandad repertoar. Körledare som är noga med uppvärmning, röstvård och att det ska låta så bra som vi kan. Och rolig. Veckans energikick att gå dit.

Jag tror att det viktigaste är att man trivs med körledaren - jag tror resten ger sig i så fall.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
[AnnikaOhlsson]
2011-08-23 18:51
#14

Du har så rätt Effie! Det viktigaste är att man trivs med körledaren och även de övriga kåristerna…

Men en sak har du fel i…. Du är långt i från ensam om att vara ensam om att inte vara med i kyrkan och sjunga i kyrkokör… Här är en till + attjag vet att minst halva gänget inte är det….

Effie
2011-08-23 18:56
#15

#14 Det trodde jag inte, faktiskt. Jag menar, de flesta i Sverige är ju medlemmar i Svenska kyrkan, och varför skulle man gå med i en kyrkokör om man inte är intresserad av religionen? Ja, förutom jag, då. Glad Men det är ju kul att höra att det finns fler likadana.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[AnnikaOhlsson]
2011-08-23 18:57
#16

Jag är ärligt talat inte alls intresserad av religionen, men jag är intresserad av att sjunga…. :-)

MajaL
2011-08-23 19:10
#17

Intressant! Jag tror de flesta kyrkokörer här i närheten består av pensionärer tyvärr. Känns kul att det funkat så bra med kyrkokörer för er, men jag har svårt för detta med religion. Gillar mycket blandad musik, men främst modernare musik och annat. Inte så mycket psalmer och sådant. Här råder nog mest klassiskt och psalmer på kyrkokörer i närheten.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

[AnnikaOhlsson]
2011-08-23 21:48
#18

Visst sjunger vi lite tradiotinella religiösa sånger. Speciellt runt jul! Men vi sjunger väldigt mycket annat också. Ted Gärdestad, Di Leva, Händel, Elvis, Povel Ramel t o m Galenskaparna! Vi blandar friskt alltmöjligt. Och vi framför det allra mesta i kyrkan.

Salish
2012-05-16 18:55
#19

Jag sjunger i kör! Det är jätteroligt! Vi sjunger mest klassiskt, vissa sånger är religiösa, andra inte.

bea28
2012-05-18 11:33
#20

Jag sjunger i kör, har gjort det till och från sedan jag var 10. Nu går jag i en gymnasiekör som leds av en mycket duktig sångpedagog.

Tycker att körsång är väldigt kul, det är roligast att sjunga tillsammans med andra Skrattande

Annons:
Jesperlinden97
2012-06-13 14:03
#21

Gammal tråd, jag sjunger också i kör! :D King Street Gospel <3
Gospel säger nog det mesta, religösa sånger… Men älskar att det är så svängigt och roligt att dansa till, jag och några kompisar gjorde en dans till ''Awesome God'' Av Kirk Franklin. Hur kul som helst!
Dock är det inte lätt att vara tenor… Haha, eftersom jag har väldigt mörk röst.

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Salish
2012-06-13 18:40
#22

#21 Om du har mörk röst kanske du inte ska vara tenor? Bas kanske passar dig bättre. Det är verkligen hur viktigt som helst att sjunga i rätt stämma.

Nåt av det roligaste med kören för mig är alla nya människor jag fått träffa, folk som är helt olika de jag vanligtvis träffar. Och de är dessutom äldre än mig och jag har inte så många äldre vänner. Får värsta energikicken varje gång jag går till kören, och på konserterna. Har en väldigt bra körledare också som verkligen får upp motivationen. =)

Jesperlinden97
2012-06-13 18:55
#23

#22 Jo, jag sa det till körledaren men hon sa tvärt nej, det finns inga basar i kören förutom en kvinna, hon är bas ibland för att hon förstört rösten via rökning.

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Salish
2012-06-13 19:13
#24

Oj, det låter ju knäppt! Hur ska man annars få basar om man inte låter dem vara basar?

bea28
2012-06-14 18:13
#25

#24 Han sjunger ju gospel, kanske är annorlunda med stämmorna där. Har för mig att när vi sjöng gospel i kören fanns det ingen basstämma, utan de  som vanligtvis är bas fick sjunga med på tenorerna Glad

Salish
2012-06-14 19:02
#26

Hm, låter skumt ändå att man måste sjunga tenor även om det är för ljust.

Upp till toppen
Annons: