Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3172 ggr
Mimmi
2012-05-04 13:16

Presentera dig!

Vem är du? Hur hittade du hit? Hur ser ditt sångintresse ut? Vad har du för andra intressen förutom sång? Var bor du? Vad gör du på fritiden? Jobbar du eller går du i skola?

Här får alla presentera sig! Skriv långt eller kort, detaljerat eller i stora drag, gör som du vill!

Ett utmärkt sätt att lära känna varandra bättre på! Kör på!

Annons:
Mimmi
2012-05-05 11:07
#1

Jag börjar väl då!

Jag heter Mimmi, är snart 19 år och bor i Luleå, Norrbotten, tillsammans med min pojkvän och vår katt. Jag går just nu sista året på gymnasiet, där jag läser samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning språk. Språk är alltså ett stort intresse. Jag har studerat svenska, engelska, franska, spanska, kinesiska och italienska - och jag vill bara lära mig fler! Jag är även aktiv i Rädda Barnens Ungdomsförbund. Jag har bland annat varit ordförande för lokalgruppen i Luleå. Frågor jag tycker är viktiga är bland annat synen på barn och unga, att deras tankar och åsikter ska tas på allvar.

Jag har varit intresserad av sång och sjungit så länge jag minns. I grundskolan var jag alltid med i skolkören och musikgrupper som fanns. Jag började ta sånglektioner när jag var 15-16 år. Jag tar fortfarande sånglektioner och är nu även en del av kören Arctic Light.

Jag läser även mycket, just nu läser jag Candide och lyssnar på Sagan om ringen som ljudbok. Jag är även en liten sci-fi-nörd, främst när det kommer till TV-serier. Jag sysslar även mycket med webbdesign och -uveckling.

JazzBass
2012-05-05 12:44
#2

Oj, jag trodde du var äldre än det. Ta det som en komplimang. Glad Du verkar ha en hel del på gång, bra så!

Själv är jag 33 år, jobbar som ingenjör på ett företag här i Finland (om nån missat det så är jag finlandssvensk). Har bott i Sverige i ett par omgångar men det har inget att göra med att jag talar svenska. Jag är fullständigt enspråkigt svensk från första början även om jag numera behärskar finska och engelska rätt så bra.

Jag har i hela mitt liv sysslat med musik, finns inbandningar från då jag var två tre år gammal och sjöng melodin till "Solen glimmar" relativt felfritt. Gick i musikskola parallellt med grunskolan där jag spelade olika instrument, först blockflöjt, sen tvärflöjt och sist gitarr. Dock så låg jag relativt lågt med musicerandet ända fram till de tonåren, först då jag började behärska gitarren någorlunda tog det hela så småningom fart. Mitt första band, som jag spelade och sjöng lead i under 7 år, startade jag med min tvillingbror (numera yrkespianist och musikpedagog) då vi var 17 år. Vi hade under några års tid ca 25 spelningar i året, vilket gav en del välbehövliga extrainkomster för oss fattiga studeranden. Vid 23 års ålder bytte jag huvudinstrument från gitarr till bas i och med lite strul i bandet, och det är fortfarande mitt huvudinstrument. Det var svårt i början att spela bas och sjunga samtidigt, men efter nåt år började det funka rätt så bra.

Då jag var 28/29 år gammal tog jag mina första och hittills enda sånglektioner, 1h lektion varje vecka under ett halvår. Det var väldigt nyttigt på många vis trots att jag vid det laget redan sjungit över 10 år relativt mycket. Vi använde CVT i undervisningen och det vidgade mitt register och gjorde det lättare att förstå sig på rösten.

2004 efter mina ingenjörsstudier flyttade jag till Vasa då jag fick jobb där, och bor där fortfarande. 2005 gick jag med i verksamheten vid Doo-Bop Club, en lokal jazz/musikklubb som drivs av frivilliga krafter, och sedan mars 2010 är jag ordförande i klubben. Det tar upp en stor del av mitt liv och jag hinner (eller orkar) inte med så mycket eget musicerande. Mitt musikbehov blir rätt "mättat" redan via klubben. Jag undervisade också i gitarr under 4 år vid en liten musikola, men jag slutade där för nån vecka sedan, min fritid räckte inte till allt jag ville hinna med. Är också med i två-tre band med lite olika aktivitetsnivå.

Mitt andra stora intresse sedan tre år tillbaka är fotografering. Det blev ett sörre intresse än jag nånsin kunnat ana, och sitter nu på ganska proffsig utrustning och tar varje tillfälle i akt att gå ut och fotografera då vädret är "rätt". Blir mest landskap för min del, samt konsertfoto på klubben jag nämnde.

Det tredje stora intresset är mat och gastronomi, och efter att jag börjat äta LCHF hösten 2010, även matens inverkan på hälsan. Jag var uppe i en vikt på 83,5 kg och BMI 27, nu väger jag 68,5 kg och har ett BMI på 22 istället, och en överlag bättre hälsa. Var tidigare stundvis ganska deprimerad men det är jag inte längre. Tack vare LCHF? Vet inte, men jag tror det i alla fall. Har nu också bättre tänder, ett överlag jämnare humör, och orkar bättre. Dock är jag inte alls speciellt strikt med kosten såsom många i kolhydrater-forumet här på iFokus, men jag håller mig på banan som regel i alla fall.

Jag sysslar också med bowling ungefär en gång i veckan. Bästa serien är 248 poäng, men medeltalet ligger bara på 154 än så länge. Siktar inte så högt på bowlingfronten utan har det mer som en avslappnande hobby trots att jag också tävlar lite.

Blev visst långt det här. Hoppas nån orkar läsa. Flört Hur intressant det är vet jag inte, men this is me i alla fall. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mimmi
2012-05-05 16:04
#3

Många verkar tro att jag är äldre än jag är, speciellt på Internet. Men jag kompenserar lite genom att ha ett utseende som en 16-åring!

Jag orkade läsa allt! Intressant läsning, du verkar också ha mycket på gång! Är alltid spännande vilka olika intressen människor har, man blir nästan alltid lite förvånad!

Cornelija
2012-05-05 22:59
#4

Jag heter Cornelia och är 17, snart 18 år gammal född 1994. Jag läser första året på samhällsvetenskapsprogrammet inriktning media och kommunikation (Skulle gått tvåan så har gått om ett år pga strul med inackoderingsbidrag, men det är en annan historia).

Mina intressen är framförallt musik, dans och fotografering, men jag tycker även om mode, politik, teater, cheerleading och webdesign.

På fritiden håller jag alltså på med detta. Jag bloggar på www.cornelialikes.blogg.se och har eget företag inom webdesign på www.nelliesdesign.blogg.se. Jag har även precis gått med i styrelsen i min skolas elevkår som PR-ansvarig.

Jag har sjungit i hela mitt liv. Tog sånglektioner när jag var ca 12 år, men slutade pga att jag ville bestämma mer hur, när och vad jag skulle sjunga själv. Jag vill dock ta lektioner igen, då med en bättre coach. Får se om jag hittar någon. Det är ju väldigt dyrt med lektioner och dessutom bor jag i en väldigt liten stad. Jag håller just nu på att lära mig spela gitarr (går segt) och vill lära mig piano. Musik är verkligen något jag brinner för och jag vet ärligt talat inte vad jag skulle göra ut det.

Min pappa är även artist så har väl fått en hel del därifrån också.

Som person är jag väldigt engagerad, impulsiv, social och målinriktad. Jag går lätt inför saker och tycker om det mesta. Jag har väldigt många intressen och skulle ha svårt att bara välja ett. Jag tycker även att jag är en väldigt positiv människa och jag älskar att diskutera!!

Ja detta var lite om mig. Jag skulle säkert kunna skriva hur långt som helst, men tror inte att någon är så intresserad av mig att den skulle orka läsa allt ;) haha

Hälsningar

Cornelia, medarbetare på Sång iFokus

Cornelia Webdesign , Min privata blogg

Mimmi
2012-08-17 21:16
#5

Puttar upp den här lite, det är så intressant att få veta mer om er medlemmar!

[Marro98]
2012-08-25 14:44
#6

Jag heter Ronja & jag är 14 år gammal.
Mina störtsta intressen är musik & djur. :)
Jag bor i Strömstad på landet med min mamma, lillasyster, lillebror, storebror & mina hamstrar.

Djur har jag alltid älskat.
Just nu har jag 3 guldhamstrar snart 4.
Tindra, Topas & Silla :)

På fritiden rider jag, är med vänner/djur, lyssnar på musik.
Jag älskar att fotografera men det är inget ajg är bra på.
Jag älskar också att måla i GIMP! :D

Min största idol är Justin Bieber.
Och det är nästan bara han jag lyssnar på. :)
Jag har spelat blockflöjt sedan ajg gick i 3-4 men slutade i 6an.

När jag bytte skola för tredje gången så började jag hos en majister som älskade musik. Musik var det ämnet vi hade mest skulle jag kunna tro.
Jag fick ofta höra att jag var duktig på att sjunga (Jag tycker själv inte det) Men nu när jag har börjat högstadiet så sjunger jag inte mer än hemma.
Jag gillar att sjunga men det är inget som jag direkt håller på med tyvär..
Just nu går jag i 8an.

Jag vet ännu inte vilket gymnasium jag vill gå på. Men jag antar nått med djur eller nått med musik :)

Jag har funderat på att ta sånglektioner för att bli bättre på att sjunga.
Min största dröm är att få träffa Justin Bieber :'D

Annons:
:holmgreen:
2012-08-25 20:44
#7

Okej, min tur då! :)

Jag heter Nicole och är 16år. Jag bor i huvudstaden med familjen och djuren. Här bor just nu 5 råttor och 2 kaniner, i och med detta hittar man mig ofta på råttor och kanin iFokus.

Mina intressen är: djur, sjunga, spela piano, dansa, fotografera, mode, teckna, hänga med kompisar osv.

Jag har dansat: streetdance, salsa, samba, zumba osv. Jag har slutat med det nu då det blev för dyrt. När man klassar upp sig blir det dyrare och jag kännde inte att mina föräldrar skulle behöva betala det och mitt djurintresse. (Det kostar ju e del att ha djur)

Jag gick i kör tills jag var 10 tror jag, sen dess har jag inte sjungit något mer på så sätt. Dock så sjunger jag ju typ alltid hemma ect. Jag är rätt så blyg och är en sån som gärna inte skryter om grejer. Därför har jag hållt min sång för mig själv och aldrig tyckt att jag var bra, men när jag gick ut nian i våras var jag tvungen att sjunga för min musiklärare för att få MVG. Då gjorde jag det och tänkte att alla som vill nå högre måste ju sjunga och alla i min förra klass sjunger inte bra, vilket jag inte tyckte att jag gjorde heller.. I alla fall, jag sjöng och spelade piano på uppspelet och fick jätte fina kommentarer från min lärare. Hon tyckte att jag skulle satsa mer på sång och piano för att utvecklas.

Samma sak hände när vi skulle skriva en låt på musiken i skolan. Den gruppen jag var i tyckte jag skulle sjunga, jag ville inte det, men om jag sagt nej hade vi inte kunnat framföra låten för läraren och fått möjlighet till högre betyg. Så det slutade med att jag offrade mig och sjöng.

Där fick jag en liten selfesteem-boost och sakta börjar jag förstå att jag inte sjunger helt fel. Det är dock fortfarande under bearbetning, men det går frammåt. :)

Jag gick på piano i 1år eller nåt liknande, sen slutade jag då jag tyckte det var så fruktansvärt tråkigt att bara få spela samma visor om och om igen. Då började jag lära mig på egen hand med hjälp av internet.

Jag går på gymnasiet - Samhälle med beteende inriktning. Jag har nyss börjat där så jag kan inte riktigt säga vad jag tycker om det förutom att skolan är underbar. Dock funderar jag på om jag borde valt natur-sam istället.. Men nu är det som det är, och det får bli bra. :)

Jahapp.. vad mer?? :)
Jo jag lyssnar på nästan all musik. All musik som är bra i alla fall. xD (Mest hårdrock) ;)


Mimmi
2012-08-25 20:52
#8

Intressant läsning! Tycker att ni båda ska våga ta er ut från tryggheten hemma och våga sjunga mer, även om det kan kännas lite läskigt! Hoppas på att få se mer av er här på sajten!

:holmgreen:
2012-08-25 21:06
#9

#8 Jo kanske, från min sida är en stor del av varför jag har rätt dåligt självförtroende gällande sång att min bror är as grym på att sjunga. Jag blir så osäker och tror att alla kommer jämföra mig med honom och då är jag inte lika bra längre.. Han har alltid sjungit, gått i musik klass. Så kommer jag här, sjunger aldrig offentligt om jag inte måste och är så osäker.

Vi är verkligen helt olika:
Vi gick i samma skola, han gick musik profilen, jag gick naturvetenskaps profilen. Han är över social och jag har alltid varit blyg osv.

Haha..


Leramani
2012-08-26 18:01
#10

Jag är en gammal tant jämfört med er ungdomar, jag fyller 56 i höst.

Mina främsta intressen är sång, musik, konst; företrädesvis keramik och måleri, men jag fuskar på rätt bra med trähantverk, sömnad, nålbindning, brickbandsvävning, mm. Förutom hantverk är jag intresserad av fotografi, grafik, webhantering, 3Dgrafik, psykologi, litteratur, historia, människans ursprung, teater, opera, språk mm.

Jag har jobbat med sång och försörjt mig som konstnär och sångcoach. Jag har haft countryband, sjungit i körer, sjungit bakgrund till inspelningar i en studio, varit akut-röstcoach till samma studio, varit solist i kyrkokonserter mm. Jag har sjungit jazz, opera, gospel, visor och country på scen. Jag är allround när det gäller sångteknik och lär ut hur man använder rösten oavsett vad man vill sjunga, inte som gamla tiders sångpedagoger som bara lärde ut klassisk teknik.

Numera jobbar jag i vården på halvtid och är konstnär på den andra halvan. Jag fick en ofrivillig paus i allting när jag fick stroke för 4 år sedan och har fått börja om med allting. Nu mår jag bra och jag planerar att börja jobba som sångcoach igen, det är givande och utvecklande och precis som att lära sig nya saker, det håller skallen i trim.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: