Annons:
Etikettkonsert-och-uppträdande
Läst 2608 ggr
Kakaokaka
10/10/12, 8:37 PM

Scenskräck

Hej! På skolan ska vi sjunga för klassen (vi är en helt ny klass, nästan ingen känner varandra) och vi ska sjunga karaoke. Jag älskar att sjunga men hatar att stå på scen. Jag vet inte vad jag ska göra! Jag får panik bara jag tänker på det, hjälp snälla!

Annons:
Mimmi
10/10/12, 8:50 PM
#1

Öva mycket hemma innan så att du känner dig supersäker när du väl står inför klassen! Ett annat bra knep är att du tänker dig att när du ställer dig på scen går du in i en roll. Tänk dig att du ska spela teater - och din roll är en självsäker, jätteduktig sångare!

Att prata med andra i klassen kan kanske också vara till hjälp, kanske visar det sig att många fler också känner sig panikslagna inför tanken? Då brukar det kännas lite lättare och ni kan stötta varandra.

Kakaokaka
10/11/12, 8:11 PM
#2

Tack så mycket! :D Mina ben skakar alltid när jag sjunger på scen. Inte när jag dansar eller någonting annat.. Jag är verkligen rädd.

JazzBass
10/13/12, 10:15 AM
#3

Om du älskar att sjunga är du säkert bättre än de flesta. Flört Man ska inte ta uppträdandena så allvarligt, speciellt om de bara är på skoj. Jag kan ibland vara ordentligt nervös när jag stiger upp på scenen, men oftast släpper det ganska snabbt. Och om nåt går fel är det ju inte hela världen. Men öva gärna lite på din låt på förhand så går det säker bättre än annars.

Och sist: Våga ta plats, och våga sjunga ut! Gå upp på scenen med inställningen att du är bäst! Försök inte sjunga vackert utan sjung ut ordentligt. Det är när man håller tillbaka och inte vågar höras som det är störst risk att det går fel, rösten brister eller så. Men även om det händer, så är det ju inte så stor skillnad. Det har hänt mig otaliga gånger och kan hända fortfarande emellanåt trots att jag sjungit i över 15 år relativt mycket… Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: