Annons:
Etikettsångkritik-lätt
Läst 4089 ggr
fudgerooo
2013-07-04 03:02

Lite kritik kanske? :)

Hejsan! 
Jag skulle väldigt gärna vilja höra lite om vad som är positivt/negativt med min sång. Har aldrig tagit några lektioner i varken sång eller något instrument eller så utan det har bara vart en hobby under många år.

Här är några inspelningar:

https://soundcloud.com/panoramakill/titanium

https://soundcloud.com/panoramakill/light-years-away

https://soundcloud.com/panoramakill/leaving-town

Annons:
Leramani
2013-07-06 01:28
#1

Nice röst. Finns inte mycket att kritisera. Kör hårt!

De Lapsus Resurgam

fudgerooo
2013-07-06 05:43
#2

Tack så JÄTTE mycket :D Vad glad jag blir!

Jag måste nog mest jobba på mitt självförtroende :| Och även omfång.

[lenniiis]
2013-07-16 19:08
#3

Du sjunger jättebra! Inte tråkig röst som jag kan tycka att många har. Lite surt ibland, men så blir det ju för alla. Hade du tagit sånglektioner tror jag att du skulle kunna bli riktigt, riktigt duktig!

Leramani
2013-07-16 19:18
#4

Jag tycker nog att du kan höja tonarten en aning, du sjunger rätt mycket med talrösten. Det blir så fin klang så fort du kommer upp lite i tonhöjd.

De Lapsus Resurgam

imsuchadiva
2013-07-19 21:28
#5

Fin, men dock lite tråkig. Känns inge speciell.

Leramani
2013-07-20 00:15
#6

usch för smygreklam kombinerad med ren elakhet. 😡

De Lapsus Resurgam

Annons:
fudgerooo
2013-07-20 06:56
#7

Skulle inte riktigt kalla det kritik.. kan ju inte direkt ändra min röst totalt. Men tack #3 & #4/6 :) Jag försöker öva upp rösten lite mer och sjunga högre men det tar sin lilla tid. 

PS. Härligt att #3 säger att jag inte har tråkig röst medans #5 säger att jag har tråkig röst. Men smaken är väl som baken :P

[lenniiis]
2013-07-20 10:22
#8

Tror bara #5 vill känna sig bättre själv. Den kommentaren var ju bara taskig!

imsuchadiva
2013-07-20 17:30
#9

Men herregud du bad om kritik och jag skrev min personliga åsikt! Oavsett hur tråkig jag tycker att din röst är så är du bättre än mig för jag sjunger inte ens på fyllan! ( då skriker jag bara ut lite ord ibland) Att det finns olika åsikter är väl ingen nyhet!? Fint att ni andra hoppar på mig! Stinker trakasserier lång väg! För övrigt tycker jag att de är kul att ni alla verkar ha missat att jag skrev att den var fin. / fredrikalidman.blogg.se

Mimmi
2013-07-20 18:21
#10

#9 När man framför kritik såsom "dock lite tråkig" tycker jag att det är viktigt att även lyfta fram vad man tror hade kunnat göra sången mindre tråkig, så att sångaren man kritiserar kan få ut något av kritiken. Det kan vara bra att tänka på till nästa gång! 🙂

#1 Snyggt och mysigt! Du har en väldigt behaglig, ren röst! Håller dock med Leramani om att det hade varit kul att höra dig sjunga lite högre. Nu sjunger du ganska begränsat, jag gissar på att du håller dig där du känner dig bekväm och säker. Våga experimentera lite och tänja gränserna, du har stor potential! 🙂

imsuchadiva
2013-07-20 18:44
#11

#10 ja den låter ingen speciell skrev jag.

fudgerooo
2013-07-20 21:25
#12

Skulle väl bett om konstruktiv kritik då. Eftersom det är det jag vill ha och inte bara få höra att min röst är tråkig och inge speciell. Vill ha kritik som kan göra mig bättre. 

Jag exprimenterar när jag inte spelar in ;) Har fått ett mycket bredare omfång det senaste året, trots att jag fortfarande är rätt begränsad. När jag bodde hemma så var jag rädd för att sjunga högt (i volym) så det blev att jag alltid sjöng på falsetten eftersom det är enklare att sjunga tyst då. Så det var inte förens jag flyttade hemifrån som jag vågade ta i så omfånget var ju väldigt begränsat i början (och är fortfarande rätt begränsat).

fudgerooo
2013-07-21 02:33
Annons:
[JollyJustin]
2013-07-21 11:07
#14

Nice men tyvärr inte min stil om man säger det så.

No hate!

[Tilde]
2013-07-31 14:43
#15

Jag tycker du är riktigt duktig MEN behöver öva på höga toner - i alla fall om det är sådan här slags musik du vill sjunga. Du går inte upp och tar de höga tonerna, vilket jag antar för många blir lite "tråkigt" (jag själv älskar de höga tonerna och tycker att det ofta är de som gör en sång). Jag tror det bara handlar om att öva, för du har ju en fin röst och kan gå ner i djupa toner🙂

Emmsii94
2013-08-08 11:37
#16

Du sjunger bra, men tänk på att inte dra tillbaka i dem högre tonerna. I titanium kändes de som att du inte gav allt. Vilket kan bero på att du inte tror att du klarar det eller att du helt enkelt inte kan tekniken än. Hur mycket vet du om andningen? För att glömma andas eller andas på "fel" ställe kan påverka hur höga toner du klarar att ta. Dessutom låter det som att du gör samma sak som jag gjorde. Du spänner käkarna när dem höga tonerna kommer, prova att massera käken lite innan du börjar sjunga. :)

fudgerooo
2014-10-09 14:48
#17

Jag har knappt sjungit något på ett år nu och det känns som jag har tagit ett stort kliv bakåt både sångmässigt och när det kommer till mitt självförtroende. Har skaffat mig en bättre mikrofon för att försöka komma igång lite men just nu känns det hopplöst. Jag vet att jag har en lång väg kvar och att detta är långt ifrån perfekt, men spelat in nu och tar gärna emot KONSTRUKTIV kritik :)

https://soundcloud.com/panoramakill/all-of-me

fudgerooo
2014-10-09 22:39
#18

Ingen? :(

Leramani
2014-10-10 09:34
#19

Röstkvaliteten är bra,  en full röst (med fullt frekvensomfång) som har en bra klang i mellanregistret,  personlig och lätt igenkännlig. Du sjunger tonrätt.  Du tänker på vad orden betyder och lägger betoning,  med variationer i styrkan, vilket tyder på musikalisk mognad.  Jag gillar dina avslut med ett litet krrrr ljud i slutet av orden.  (Om jag vore din lärare skulle jag kolla om du kan göra avslut utan knarret,  en effekt använd i överkant blir ett manér).

Jag efterfrågar igen en lite högre tonart och en friare känsla på höjden. Du behöver inte kontrollera varje ton så mycket,  testa att bara vräka iväg tonerna och känna efter vad som händer.  Lägg tonarten så att du fixar höjden men inte är nere och gräver under talhöjd mer än kanske 10% av låten. En 2-3 heltoner högre? Prova! Jag lovar att du har en oktav till ovanför den här låtens högsta ton. Minst.

De Lapsus Resurgam

Leramani
2014-10-10 09:42
#20

Jag tycker inte alls att du har förlorat något på ett tyst år.  Det som folk här ovan sagt om tråkigt har nog mer med inspelningarna att göra,  de är inte vana att höra en röst med ett enda instrument,  dessutom orörd av mixerbordets kletiga fingrar.

De Lapsus Resurgam

Annons:
fudgerooo
2014-10-10 09:50
#21

Tack så hemskt mycket :) Håller just nu på med en annan inspelning som definitivt är en utmaning för mig. De höga tonerna känns omöjliga. Rösten bara skär sig. Försöker just nu lära mig att slappna av i käkarna. Det får ta den tid det tar :) Tack åter igen för kommentaren. Ska tänka på det du skrev.

fudgerooo
2014-10-10 14:49
#22

http://www.uploadmusic.org/MUSIC/91941412945936.mp3

Här är min senaste inspelningen. Är väl medveten om att jag misslyckas med en del av de högsta tonerna. Men jag gjorde i alla fall ett försök och det gav mig mycket träning plus att jag lärde känna min röst mycket bättre,.

Leramani
2014-10-10 18:18
#23

Skulle gärna ta en lektion med dig och visa dig hur du ska fixa höjden.  Det hörs nämligen när du sjunger låga toner att du inte är alt, att du ska ligga mycket högre. Säg till om du kommer förbi Göteborg nån gång. 

Det låter bra och inte alls så misslyckat men du spänner svalget just innan du tar de "höga" tonerna (som inte alls är höga, de är ljusa och ligger faktiskt på samma höjdnivå som de "lägre" tonerna. Problemet är mycket en negativ förväntan på de ljusare tonerna.) och då blir det svårare, så du tränar på att inte fixa dom.

De Lapsus Resurgam

Leramani
2014-10-10 18:20
#24

Jag har många gånger tänkt att det är bra synd att vi kallar det högre toner, när de i själva verket ligger på samma nivå och inte är högre, utan längre. Stämbanden dras ut som ett gummiband och blir längre och smalare för de ljusare tonerna. Höjd har inget med det att göra egentligen.

De Lapsus Resurgam

Leramani
2014-10-10 18:21
#25

I själva verket kräver de ljusare tonerna mycket mindre luft än mörkare toner,  mindre energi och är lättare att göra. Förutom att vi tror att de är svårare, så att upplevelsen blir att de är svårare.

De Lapsus Resurgam

fudgerooo
2014-10-13 13:59
#26

Tack för din kritik och dina hjälpsamma ord :) Jag är i gbg lite då och då, det är ju trots allt bara en timmes resa. Så jag hade gärna tagit emot lite hjälp när jag väl ska dit. Jag skickar ett meddelande till dig så kan vi prata lite där.

fudgerooo
2015-03-03 00:39
Annons:
Upp till toppen
Annons: