Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 5291 ggr
Zephirot
2013-09-25 22:44

Scenskräck

Jag har alltid drömt om att kunna sjunga bra. Som liten var min högsta önskan att bli sångerska. Men då bör man ju kunna sjunga, man bör heller inte ha scenskräck Visst helt förjävligt låter det inte, det kan låta nästan bra ibland. När jag är hemma, och är själv. Att ta en endaste liten ton i närheten av någon annan är en total omöjlighet. Det tar bara stopp och jag får inte fram ett ljud, skolans musiklektioner var en mardröm. "Du måste sjunga ut, du hörs inte" Nehep to bad, men det går faktiskt inte. Så jag håller mig till att skråla när jag är ensam hemma Men inte ens då kan jag verkligen sjunga ut, håller alltid tillbaka av någon anledning. Håller alltid tillbaka och det går liksom inte att "släppa loss". Känns som att sången "fastnar i halsen", något magstöd finns inte. Hittar inte alls tekniken för det. Tanken har funnits att gå till en sångpedagog, men då lär man ju sjunga framför någon och det vågar jag inte. Någon som har något tips på hur man kommer över den här spärren?

Annons:
Leramani
2013-09-26 21:50
#1

Sätt dig ner med ett papper och en penna. Fundera på vad som är så hemskt med att någon hör dig sjunga. Ta tag i alla tankar du får kring det och skriv upp dem på papperet.  Läs dem högt.

Låter det vettigt,  är det sant?

Varför vill du sjunga för andra?  Vad skulle vara så bra med att våga sjunga för andra?  Ta dessa tankar också och skriv ner dem med.

Läs genom dem.

Detta brukar jag göra med mina elever, och det kan bringa mycket reda i alla tankar som spretar omkring och gör dem osäkra. Det är en början att förstå vad man vill och varför.

De Lapsus Resurgam

Zephirot
2013-09-28 01:30
#2

Tack för svaret :) 

Låter bra, ska ta och göra det och se om jag får någon klarhet i det hela. :)

Petsloves
2017-03-04 11:23
#3

Jag har också svårt att sjunga för andra. Men jag vill endå bli sångerska. Jag kan sjunga ut helt ensam för att om någon skrattar eller tycker att man är dålig så skulle jag skämmas så himla mycket. Har planer på att sjunga på skol avslutning men jag vet inte

S
2021-11-09 20:47
#4

Våga!
Man måste testa för att komma vidare … Sen måste man leva med att man inte är as grym i början .. Det är en del av resan ..
Man blir bättre med tiden, men det krävs tålamod , styrka och vänlighet… framför allt mot sig själv. Men livet ger oss inga genvägar ..
Lycka till ❤️

Upp till toppen
Annons: