Annons:
Etikettsångkritik-lätt
Läst 2130 ggr
JuliaRose
2013-11-16 16:48

Sångkritik.

Nu har jag gjort ett smakprov cover som är ute på YouTube.

Inget proffsigt filmat eller liksom inövat utan gjorde det bara för att jag behövde filma en sångvideo där jag sjunger accapella och live till en tävling jag ska söka till. Sen ville jag visa för mina läsare på bloggen hur jag sjunger innan jag börjar ta riktiga sånglektioner. Nu är detta också en utmärkt tillfällighet för mig att fråga andra proffsiga sångpedagoger som finns här på iFokus vad dom tycker om min röst och vad jag behöver träna på. Jag kan tyvärr inte länka till själva videon för att jag är i mitt pappas kontor och kan inte gå in på YouTube för han har spärrat den sidan så att Personalen inte kan gå in på YouTube och leka. Så jag länkar till mitt inlägg på min blogg där jag skrev om min cover.

klicka här

Annons:
Mimmi
2013-11-18 15:31
#1

Det hängde inte med någon länk alls! Du får lägga in den sen! 🙂

JuliaRose
2013-11-18 22:40
#2

#1 Ojjj, haha jag glömde lägga in den 😇

klicka här

HejPåDig
2013-11-23 20:26
#3

Du har en bra röst men du behöver öva på vibrato (när tonerna darrar) och jag tror att det hade varit bra om du sjöng mer ifrån magen, men annars bra! :)

JazzBass
2013-11-26 13:19
#4

Låter okej, men det låter också som du har goda förutsättningar att utvecklas och bli ännu mycket bättre. Du låter lite osäker vad gäller rytmering, och så låter du lite nervös. Det är dock alltid väldigt utlämnande att sjunga helt solo utan komp, och det är inte lätt att få det att låta jättebra (vilket man ser ofta i uttagningarna till idol) men du lyckas ändå helt hyfsat. Du sjunger rent och inlevelsefullt vilket är viktigt.

Jag ska ge samma tips för utveckling som jag brukar: Försök hitta ett band att sjunga med, eller starta ett eget. Dels är det skitroligt att vara med i ett band, och dels lär man sig efterhand väldigt mycket om allt möjligt som har med musik att göra om man håller på länge. När jag för länge sen (1995-96) var ca 17 år startade jag ett band ett band med några kompisar, och knappt ett år senare började vi göra gigs. Det blev ganska många gigs per år de följande 6-7 åren, och jag har det bandet att tacka för så gott som allt jag lärt mig om ljudutrustning och mikrofoner, hur det är och vad som krävs av att ha och upprätthålla ett seriöst band, och inte minst utvecklade jag en säkerhet i min sång (teknik, rytmik, intonering) som jag knappast annars skulle ha fått. Nån toppsångare är jag väl inte, men jag klarar mig i alla fall så bra att jag lyckats imponera på erfarna sånglärare.

Det är jättebra också om du börjar ta sånglektioner. Jag tog mina första när jag var 28 år, och då ångrade jag mig att jag inte gjort det mycket tidigare. Det var väldigt lärorikt och jag lärde mig använda delar av min röst som jag aldrig tidigare använt. Jag tror dock att jag lärt mig vissa grunder ganska fel, självlärd som jag i övrigt var, så det hade säkert varit bra för mig att tidigare ta lektioner. Jag klarar mig hyfsat idag, men jag tror jag kunde ha varit ännu bättre om jag i tonåren hade förstått ta lektioner. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: