Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 3963 ggr
Felliiis
2013-12-13 16:14

Hur gör man?

Jag undrar hur man gör för att sjunga som tjejen videon jag kommer länka. Alltså sådär raspigt. Har kollat på lite videos osv men de ger inte övningar och förklarar ganska dåligt. Någon som kan? :)

https://www.youtube.com/watch?v=eZV4xUZE0-c

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Annons:
Mimmi
2013-12-14 15:03
#1

Jag tror att det bästa alternativet nog är att gå till en sångpedagog för att få hjälp med det här! Det kan lätt bli fel när man själv försöker lära sig sådana här sångtekniker, vilket kan vara dåligt för ens röst. Sångpedagoger som sysslar med Complete Vocal Technique (CVT) brukar ha bra koll på sådana här effekter, så kolla om det finns någon sådan i ditt närområde!

Leramani
2013-12-16 01:37
#2

Såna här glottiseffekter kan lätt göra att man blir hes hela tiden om man gör dem för ofta, eller gör dem med för mycket tryck. Jag rekommenderar samma som #1, en sångpedagog som kan göra såna effekter och kan lära ut dem.

Märk väl att om sångpedagogen inte kan göra dem själv, så är det bäst att leta reda på en som kan. Det räcker inte att hen säger att den vet hur.

De Lapsus Resurgam

JazzBass
2013-12-19 13:18
#3

Håller med båda inläggen ovan. En grundregel är dock att vara avslappnad i rösten och släppa alla möjliga hämningar som hindrar en från att ta i riktigt ordentligt. Den här kombinationen, att vara avslappnad samtidigt som man tar i för kung och fosterland, kanske är svår att förstå och få till, men ett sätt att försöka hitta de här raspiga klangerna är att prova skrika så som dom gör i skräckfilmer, spontant och överraskat. Gör man det avslappnat på rätt sätt blir man inte hes av det. Spädbarn blir inte heller hesa fast de skriker dagarna i ända. De gör det för att överleva och har inte nån tanke på att deras skrik kan störa nån.

Jag menar inte att man ska skrika när man sjunger (eller, så klart man får göra det om man vill), men man använder ändå samma röst och om man kan skrika med en raspig klang går det att sjunga med samma effekt också.

Själv är jag inte helt 100% säker på min egna teknik när jag använder såna här effekter, men så mycket har jag märkt att det bara går bra (=inga känningar i halsen) då jag är helt avslappnad. Man får inte hålla tillbaks nånting om det ska gå bra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DaniPoo
2014-01-07 14:32
#4

Håller också med om att man bör vara försiktig med dessa tekniker.
Du vill inte kvadda rösten inför en spelning. Om du insisterar på att försöka testa dig fram så rekomenderar jag att du inte gör det för ofta och för länge. Känn efter ordentligt hur det känns efteråt.

Jag är ju ingen tjej så jag kan inte hjälpa dig med tekniken.
Men många sångare och sångerskor som sjunger med liknande tekniker hittar tekniken själva utan någon lärare även om detta inte är att rekomendera. Det är liksom inte den typiskt klassiska skolan vi pratar om här.

Att hitta tekniker själv är ett sätt att hitta ett eget unikt sound men det är också en stor risk man tar. Du har en vacker röst Felicia, var rädd om den :)

Upp till toppen
Annons: