Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 1432 ggr
catsom
2014-01-29 22:02

Ålder och sång

Sjöng mycket mellan 10-25 år. Körer, 4 tjejer tillsammans i Varsin stämma där en av oss ibland sjöng lead. Spontant kompisar ihop stämmor mm. Jag var inte den bästa att våga ta för mig men sjöng lead någon gång. Har väl alltid tyckt att andra sjungit bättre och varit rädd att det inte ska låta så bra. Trots allt har det alltid varit kul att sjunga. Nu 25 år senare har jag gått med i en gospelkör och vill mer! Märker dock att rösten behöver tränas för att bli jämnare och stabilare. Vill gärna försöka sjunga solo då vi ibland har sådana framträdande men är rädd för att rösten ej ska hålla. Är det för sent att träna upp rösten efter ett visst antal år? Märker att jag alltid spänner mig då jag spontant sjunger hemma om någon hör på. Detta gör ju att det blir spänt och tonen inte blir mjuk o naturlig. Tacksam för idéer och tips

Annons:
Leramani
2014-01-30 01:46
#1

Ålder har ingen större roll, om du inte är över 65 eller så. Men däremot behöver du träna andning,  teknik. Stämbanden behöver inte tränas.

Mentalt kan man behöva träna bort spänningar som kommer ifrån tankar om att inte duga.  Visualiseringsövningar kan fungera bra,  avslappningsövningar,  kroppsmedvetande för att hitta var musklerna är som man sjunger med (magen, flankerna).  En bra övning för spänningarna är att ta ett papper och en penna. Sedan tänk att du ska sjunga för ett  par kompisar,  att du just ska börja,  eller ännu hellre gör det på riktigt, med en kompis. Just när du ska ta första tonen, vad tänker du då? Vad känner du? Vad ser du framför dig?

Skriv ner det. Bli medveten om de hämningar som orsakar de där spänningarna,  titta kritiskt på dina tankar och bilder och se efter om de är realistiska eller om du fått dem nånstans ifrån,  från någon elak kommentar kanske? När du vet vilka de är,  kan du ta itu med dem.

Varför vill du sjunga? Tänk på det och använd det istället.

/Lena

De Lapsus Resurgam

DaniPoo
2014-02-01 02:18
#2

Du kan alltid träna upp rösten :)
Men ta inte på dig någon solo roll du inte känner att du klarar.
Det är bättre att försöka vara på säkra sidan.

Men å andra sidan så ska man alltid försöka utmana sig själv för att utvecklas, så försök hitta en balans som passar dig.

Upp till toppen
Annons: