Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 2136 ggr
Rebeckalinneap
2014-03-05 19:10

Kan rösten ge upp?

Hej alla sångare, någon som är kunnig inom ämnet får jättegärna svara :) Jag har alltid varit en sångtjej! Under mina mest aktiva sångår har jag inte haft liknande problem, men idag när jag sjunger - kan jag knappt kontrollera vart jag ska med rösten. Jag kan inte ens sjunga en rak ton, typ sjunga ut ett långt A innan det avbryts med "svaj" eller "målbrottsliknande"(hello I'm a girl) skit. Alltså det är så HIMLA jobbigt, då jag vet att jag kan sjunga - men det går bara inte att göra det "rent". Tex gamla låtar jag kunnat sjunga förut är helt omöjliga idag, det spelar ingen roll om den är ljus eller mörk - det är typ omöjligt. Det känns som att min röst har gett upp eller något? Eller vad kan ha hänt? Någon som har tips på övningar(ex youtube?) som kan värma upp rösten och strupen osv?

Annons:
PaulinaB
2014-03-06 00:30
#1

Hej Rebeckalinneap,

Min spontana fråga till dig är hur gammal du är? Det kan inte vara så att du faktiskt befinner dig i en målbrottsfas? 

Tjejer genomgår också ett målbrott, även om det hos oss ofta inte är lika markant, eller för den delen hos många något vi inte ens direkt reflekterar över. 

Målbrottsrösten som vi så ofta hör hos killar uppstår, enkelt uttryckt, på grund av att hela området kring struphuvud, våra stämband osv växer i ett hiskligt tempo och att kroppen helt enkelt inte hinner med att uppfatta hur den ska förhålla sig till de nya dimensionerna. 

Vi tjejer växer ju som bekant oftast inte lika mycket - men detta är väldigt individuellt - så kanske är det så att din kropp faktiskt har påverkats?

Skulle det vara så att du är i en före- eller efter pubertetsålder så är detta scenario dock inte speciellt troligt.  Då skulle jag rekommendera dig att ta hjälp av en sångpedagog som kan lyssna och råda.
Det känns inte rätt att chansa på vad som kan vara problemet utan att ha hört problemet bakom din beskrivning :)

Glada hälsningar,

Paulina

Leramani
2014-03-06 18:45
#2

Jag skulle också vilja ha lite mer detaljer, så att jag kan göra mig en bild av problemet.  Hur gammal är du?  Har du gjort uppehåll i sjungandet och i så fall hur länge?  Har du varit sjuk,  lunginflammation t ex,  nyligen?  Har du ont i halsen?  Behöver du harkla dig?

/Leramani

De Lapsus Resurgam

Rebeckalinneap
2014-03-08 13:41
#3

Jo jag är 18 år, men brukar inte sjunga lika mycket längre. Kan depression påverka kroppen/rösten på något sätt? Det är det enda jag kan komma på som kan ha påverkat min röst. När jag väl ska sjunga är det alltid att jag måste harkla mig och så .. Antar att uppehåll kan orsaka förändringar i rösten?

Leramani
2014-03-08 15:04
#4

Nej, uppehåll brukar faktiskt göra att man blir bättre.

Men när man är 18 år så växer man fortfarande och alla småmuskler och vävnader i halsen har förändrat läge jämfört med när du var 15 och jämfört med när  du var 13 och 11. Den teknik man lär sig när man är 11 kan man inte använda när man är 18. Man måste anpassa sig till de förändringar kroppen gjort. Målbrott är ju något som faktiskt också drabbar tjejer och som kommer sig av tillväxt och hormonella förändringar.

Att harkla sig är ingen lösning på känslan i halsen, drick vatten istället. En harkling är våld mot stämbanden och gör att det blir mer slem i halsen, inte mindre.

De Lapsus Resurgam

Rebeckalinneap
2014-03-08 20:47
#5

Okej tack så mycket! Känns sjukt jobbigt att inte kunna sjunga det man kunde sjunga en tid tillbaka. Antar att jag får fixa fram någon sångpedagog om jag inte fixar detta själv! :)

Leramani
2014-03-09 01:57
#6

Ja gör det, för det säkra sättet att veta vad det är, är att lyssna på dig.

Jag brukar skicka mina elever till halsläkare om jag är det minsta osäker.

De Lapsus Resurgam

Annons:
PaulinaB
2014-03-09 21:03
#7

Jag skulle också vilja fylla på Leramanis svar med att depression dock också kan påverka kroppen och i förlängning rösten på många olika sätt. 

Bara nedstämdhet gör ju att de flesta av oss påverkas och många känner det redan då när de sjunger.

Depression (klinisk) kan påverka kroppen extremt mycket och det i sin tur kan ju påverka vår sång. 
Likadant påverkar olika antidepressiva kroppen på olika sätt.
Depression ger ju ofta en trötthet, och känsla av orklöshet som manifesterar sig i kroppen på olika vis.

Det är dock extremt individuellt, så jag vill också säga: uppsök en sångpedagog med gott rykte i din region. 
Känner hen att hen inte kan hjälpa dig kommer de att rikta dig vidare till rätt person.

Lycka till och ge inte upp - det kommer lösa sig! :)

Upp till toppen
Annons: