Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 1384 ggr
Lolcatsismylife
2014-05-11 15:08

Ipad eller huvudet?

Jag undrar hur man låter på riktigt När jag sjunger så hör jag mig själv i huvudet och där låter jag bra och duktig på att sjunga ( vilket många säger att jag gör) men när jag hör min på ipad , iPhone t.ex låter det helt pipigt och litet så jag undrar vilken av dessa röster är så jag låter?

Annons:
Praefatio
2014-05-11 15:13
#1

Du låter som du gör inspelat. Pga akustik i skallbenet och lite andra faktorer hör man sin egen röst annorlunda när man sjunger och talar. iPad eller iPhone kan ju dock inte fånga ditt röstomfång korrekt så just de inspelningsmetoderna är inte helt "sanningsenliga".

Stephanie
2014-05-11 15:15
#2

Ja, tyvärr låter man ju inte som man gör i huvudet. 😃 Själv tycker jag att jag låter otroligt bitchig och dryg inspelat, vilket ju är svårt att ändra på eftersom jag inte låter så i huvudet. 😛 Tack och lov så verkar jag reagera på det mer än vad andra gör.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Inkanyezi
2014-05-11 15:15
#3

Paddans högtalare är ganska värdelös på att återge klangen i en röst. Du kan få lite bättre idé om hur du låter genom att spela upp i bra hörlurar.

Lolcatsismylife
2014-05-11 15:44
#4

#3 Så det är därför jag låter bättre när jag spelar in med en bättre Micke på datorn

Lolcatsismylife
2014-05-11 15:44
#5

Mic

Praefatio
2014-05-11 15:45
#6

#4 Njä. Delvis är det förstås högtalarens fel, men framför allt är iPad occh iPhone som jag sa dåligt på att få med hela den komplexa dynamiken i din röst. Ju bättre inspelningsmöjligheter, desto närmre verkligheten kommer man-

Annons:
Leramani
2014-08-21 11:37
#7

Det är alltid en svår grej att höra sig själv inspelad,  även om det är gjort i en bra studio.  Även bra grejor kan aldrig aldrig nå verkligheten och dina egna örons kvalitet. Plus det faktum att du alltid hört din egen röst förvrängd genom skallbenen,  så att det du själv hör när du sjunger/talar,  inte är vad andra hör.  Det kan vara svårt att acceptera att andra hör ens röst (som de  gillar) men man själv inte riktigt känner igen som sin egen.  En bra mikrofon är en bra början.  En annan variant är att sätta handen med handleden mot hakspetsen och riktad mot örat med fingrarna mot öronkanten och vrida lite tills man plötsligt hör sig själv mycket bättre,  för att få koll på hur man låter utåt.  (googla Jerry Williams ^^)  Då hör man sin röst utan förvrängningen.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: