Annons:
Etikettmusik-genrer-och-låtar
Läst 1930 ggr
DaniPoo
2014-08-27 23:24

Ny ballad på G

Ja då börjar jag bli klar med en ny låt som jag spelat in på sängkanten i mitt sovrum. Sången är jag inte alls speciellt nöjd med och kommer förmodligen spela in mycket av den på nytt. Men vad tycker ni? https://soundcloud.com/danipoo-1/dancing-hearts-10

Annons:
Leramani
2014-08-28 00:28
#1

Ställ dig upp när du sjunger.  Sjung gärna 2 toner högre tonart så att du får med mer av din fina klang, eftersom merparten av versen är så lågt skrivet,  det låter mer talröst än sångröst där.   Det är mera värt att ha bra klang generellt än att man har talröst-klang med ett litet parti med bra klang på slutet.  Början av låten avgör om man lyssnar på hela.

Sen skulle jag nog önska mig mer dynamik svagt-starkt,  nu har du samma styrka över hela låten,  typ starkt - mera starkt.  Tänk efter vad i texten som är nyckelord som behöver markeras extra och sjung starkt eller svagt där.  Det är risk att det annars blir lika igenom.  Tänk också på att en effekt upphör att vara en effekt när den används konstant, som stäm-kör som nästan dränker leaden.

De Lapsus Resurgam

DaniPoo
2014-08-28 00:52
#2

Som sagt är jag missnöjd med sången. Köpte en kondensatormikrofon för någon vecka sedan och har inget stativ till den än. Eftersom att min studio-dator står på sängbordet så är det opraktiskt för mig att ens försöka stå upp och sjunga eftersom att jag samtidigt styr mjukvaran i datorn och håller i mikrofonen. Så nästa vecka ska jag köpa lite utrustning för att förbättra situationen för mig. Utöver det så instämmer jag med att den ligger oerhört lågt för min röst. Borde ha tänkt på det när jag skrev musiken haha Får nog transponera upp den något tonsteg i alla fall.

DaniPoo
2014-09-01 19:23
#3

Eller så skriver jag om melodin att vara mer dynamisk både i höjd och dynamik/kännsla.

Om det finns någon tjej där ute som har möjlighet och intresse att sjunga harmonierna i refrängerna så är det något som skulle uppskattas.

Låten var till en början tänkt att bli en duet men jag fick andra text-ideér så den biten blir inte av, dock tror jag ändå att lite kvinnliga klanger i refrängerna skulle smickra helheten.

Kraven är följande:
1) Du kan sjunga och förstår hur man bygger harmonier.
2) Du har möjligher att spela in "torra" spår på egen hand.
3) Filformatet skall vara .WAV i relativt hög kvalitet
4) Använd en ordentlig mikrofon
(Helst en kondensator med puffskydd, dynamisk funkar också om det är en bra sådan. MEN INGA HEADSET ELLER DATOR MICKAR)

Får jag in ett förslag som passar musiken och känslan i låten så kommer detta användas och sångerskan kommer att få ordentligt med cred där jag hostar låten.
(För tillfället Soundcloud och youtube)

Får jag in flera förslag som jag tycker om så kommer jag ta mig tiden att mixa mina favoriter och skapa en omröstning här på forumet. Det vinnande förslaget kommer då att användas i slutmixen.

Jag tycker själv att detta känns som ett roligt litet projekt och ett bra sätt att blåsa lite extra liv här på Sång iFocus

Så passa på att ta chansen! Man vet aldrig när den dyker upp nästa gång

JazzBass
2014-09-02 15:10
#4

Tycker du sjunger riktigt bra i det låga registret också, och det passar bra till verserna, men jag skulle gärna hört ett kraftigare lyft i refrängen. Kanske du kan skriva om refrängmelodin lite så du kommer upp på högre tonhöjder? Tror din röst låter klangmässigt bäst högre upp var du måste använda lite mer kraft och energi, och dynamiken i hela låten skulle bli klart bättre. Resurserna för det finns, det hör jag åtminstone klart och tydligt. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: