Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 3377 ggr
Johnssoon
9/23/14, 11:58 PM

Fel sång teknik.

Hej! Jag är helt ny på denna sidan, så detta blir mitt första "inlägg".

Börjar lite kort om mig själv. Jag är en grabb på 22 år, har hållt på med musiken sen jag var 8, då började jag spela gitarr.  Sjöng inte så ofta när jag var liten utan det snappade jag upp när jag gick i 9:an (det vill säga 16 år gammal). Jag sjunger än idag. Dock så sjunger jag med helt fel teknik. Har länge tänkt att börja gå hos en sångpedagog, tyvärr så är det ju så dyrt. Sen är det ännu dyrare när man är arbetslös. 

Jag har en kompis som älskar när jag spelar gitarr och sjunger. Det är typ det ända han vill att jag ska göra när vi hittar på något. Dock så har jag spelat in mig själv många gånger, och sedan lyssnat på det och funderat på vad är det han tycker är så bra? För enligt mig själv så låter rösten "trött" jag har inget vibrato, följer ju melodin när jag sjunger och så men det händer inget mer med rösten (vet inte riktigt hur jag ska förklara).  På det sättet jag känner mig bekväm att sjunga på. 
Vet inte om det är mitt sång sätt som är helt åt pipan. Jag har väldigt  svårt att kontrollera min röst. Vet inte överhuvudtaget om jag använder mitt magstöd när jag sjunger..

Dock är jag för feg för att våga lägga upp något här. Om det finns någon som skulle vilja lyssna så kanske du kan skriva din mail adress, lr om det kanske går att skicka ett meddelande på denna sidan så kan jag skicka en mp3 fil.

Och som jag nämnde tidigare, jag kommer gå till en sångpedagog inom en snar framtid. Men lite svårt just nu.
Jag bjuder på det om det finns något stavfel här o var.

Tack för mig!

Annons:
Ribessa
9/24/14, 12:15 AM
#1

Öva! Härma, våga gå utanför din safetybox, för dig själv iallafall. Jag tycker att bästa sättet att utvecklas på att är sjunga med i olika typer av sång, härma, men inte bokstavligen (som att förvränga röstläge osv), men sättet denne artisten sjunger på. Prova, prova igen, och om igen. :)

Ribessa
9/24/14, 12:16 AM
#2

(dvs då lär du dig kontrollera din röst) :)

Johnssoon
9/24/14, 12:35 AM
#3

Jag sjunger för det mesta pop och ballader även rock låtar men då gör jag om dom. Men ger mig på allt jag tycker är bra.

Visst har min röst utvecklats lite sen jag börja sjunga.  Men när jag sjunger på det sättet som känns bekvämt så att det blir lite ljusare då blir det en melodi, när jag sjunger på det andra sättet känns det mer som att jag bara pratar ut orden det finns lixom ingen melodi bakom det hela. Det blir väl en melodi men det blir ingen kraft i rösten. Den blir inte ansträngd men har svårt att sjunga rätt toner. Skulle nästan kunna tro att man är ton döv och det är jag inte. Kommer jag till typ en refräng där jag vill ta i lite så strejkar rösten. Den ger upp, det blir jätte ansträngt.

Och en sak som jag glömde tillägga är  att jag har även provat att ta en låt som är instrumental och spelar in och sjunger. Då låter det helt okej. Men fortfarande inte bra enligt mig. Sen tar jag gitarren och sjunger samma låt. Då låter det värre, så jag vet inte om det är så att jag fokuserar mer på gitarren än sången när jag spelar och sjunger.

Leramani
9/24/14, 1:47 AM
#4

Om du finns nånstans i närheten kan d u få en bedömning av mig med lämpliga åtgärder och träning, utan kostnad.  Alla har rätt att sjunga. Närheten = göteborgstrakten.

De Lapsus Resurgam

Johnssoon
9/24/14, 1:58 AM
#5

Leramani, tyvärr så bor jag i karlstad :(. Jag skulle inte bara få kunna skicka en ljud fil till dig då ?

Leramani
9/24/14, 12:47 PM
#6

jovisst

De Lapsus Resurgam

Annons:
Leramani
9/24/14, 7:52 PM
#7

Sitter och lyssnar. 
Den som du inte tycker känns bra:  Väldigt mycket pratröst, utan  magstöd och väldigt pressat,  raspigt och alldeles för lågt för ditt läge.  Du hittar inte upp i sång ifrån det låga läget,  du pressar stämbanden och  det är inte konstigt att det inte funkar så bra och känns jobbigt.

Den som du tycker känns okej:  Ojämn lufttillförsel, energilöst och svajigt.  Det låter för mig som om du inte använder magstöd alls och inte ger kroppen en chans att sjunga.  

Åtgärder:
 Stå och sjung. Ge sjutton i gitarren,  för att du ska ha en chans att hitta rösten. OM du ska ha gitarren, sitt från höfterna,  rak i ryggen,  inte hopsjunken. 
Du behöver lära dig att andas rätt så att du får mer luft och mer kraft.  Du behöver hitta magstödet så att andningen kan tas tillvara bättre.

Bedömning:   :)   Din röst är bra,  bara du lär dig hur du ska använda den. Du kan sjunga tonrätt och jag hör glimtar av klang, så det finns där bara du lär dig att använda luften.   Läs artiklarna här på forumet om magstöd,  tät röst och andning.
Gå till en pedagog.  Du har ett stort register men du har inte lärt dig använda hela än.  Du är tonrätt och du har inga röstfel,  och rösten låter mogen och behagligt rundad.  Gott hopp, med andra ord.
Något viktigt är att inse att sång kräver muskelkraft,  inte i halsen, men i magen och runt bröstkorgens nedre del.  Dessutom kräver låtarna att man fokuserar på texten och melodin och nyttjar varje låts möjligheter till tolkning och uttryck.  Annars blir det lite menlöst och ointressant.  En väg att gå är att gå en dramakurs och lära sig att visa olika uttryck,  tala med olika uttryck. Då är det kort väg att sjunga med de uttrycken sedan.

Lycka till!

De Lapsus Resurgam

Johnssoon
9/24/14, 9:54 PM
#8

Tack så mycket för ditt svar. 
Men det jag funderar på, hur ska det kännas i rösten när man hittar magstödet?
Blir det stor skillnad?
Och en liten fråga, Klang vad inngebär det? :)

Det ska jag absolut göra! Börjar läsa på en gång. :)
Är det någon som vet någon sångpedagog på youtube man kan kolla på ?
Har hört från många att det finns en del man inte ska lita på.

Leramani
9/24/14, 10:49 PM
#9

Det jag tror du menar, är hur det ska kännas i halsen när man hittar magstödet?

Det ska kännas avslappnat ovanför nyckelbenen.  Det kan bli jättestor skillnad, lättare att sjunga och mer luft.  Men man kan få träningsverk i magen. ^^

Klang,  att rösten klingar,  att rösten låter solid och vacker.  Motsatsen till väsig och sträv.

De Lapsus Resurgam

Leramani
9/24/14, 10:53 PM
Johnssoon
9/24/14, 10:54 PM
#11

aah, precis det var så jag mena! :P. 
Men jag har provat göra några magstöds aktiverings övningar förut . Och det blir mer automatiskt att jag trycker "ut" magen självmant. Att jag bara spänner magen? som om att jag spänner magmusklerna. Och enligt mig så känns det inte rätt på något vis. Detta kanske är rätt jag har ingen aning. Får nog försöka skrapa ihop lite pengar och gå till en sångpedagog :P.

Jag googlade på klang och läste lite om det :)

Leramani
9/24/14, 11:35 PM
#12

Kolla på länken,  han förklarar på ett enkelt sätt.

De Lapsus Resurgam

Johnssoon
9/25/14, 12:06 AM
#13

Tittade på det, har faktiskt kollat mycket på honom förut :). Tack så hjärtligt för att tips du har gett mig :). 

Ska börja öva på detta i morgon :)
Måste bara fråga en till sak, hur länge ska man öva ? Det kanske inte spelar någon roll?

Annons:
Johnssoon
9/25/14, 1:44 AM
#14

kom även på en till fråga som jag blev lite fundersam över vad du egentligen menar. Det med att du skrev att jag inte tillåter kroppen att sjunga? Skulle du kunna förklara lite :)

Leramani
9/25/14, 9:35 AM
#15

Jag skrev att du inte använder magstöd alls och inte ger kroppen en chans att sjunga.  Kroppen kan nämligen sjunga, om inte du hindrar den, med att sitta fel,  andas fel och vara passiv.  Du har alla verktygen,  du måste bara börja använda dem. Sång är inte  som att se på tv tillbakalutad i soffan. Sång är som att stå beredd på att springa när startskottet går.  Det är ett arbete för musklerna runt bröstkorgen, medan allting ovanför nyckelbenen ska vara mjukt och avslappnat.

De Lapsus Resurgam

Leramani
9/25/14, 9:37 AM
#16

Öva en halv timme i taget,  inte mer än 3 ggr per dag.  Det är bättre att göra rätt i 10 minuter än att göra fel i 4 timmar, för då lär man kroppen att göra fel.

De Lapsus Resurgam

DS3
12/6/14, 11:03 PM
#17

Det  finns mycket bra kurser på nätet för en rimlig summa, den överlägset bästa jag testat är en svensk kille som flyttat över atlanten, kolla här   https://www.thesingingzone.com/sing-with-freedom2     a och o är att du tror på dej själv och är positiv, lycka till

Christianh
1/29/15, 9:12 AM
#18

Vill tipsa om boken skriven av Daniel Zangger-Borch " Stora sångguiden" bra information med övningar och även en medföljande cd att träna till. Lycka till :)

http://www.adlibris.com/se/bok/stora-sangguiden-vagen-till-din-ultimata-sangrost-9789186825058


Upp till toppen
Annons: