Annons:
Etikettmusik-genrer-och-låtar
Läst 1465 ggr
Siffran2
2015-01-22 18:13

Göra egen musik

Hej allihopa! :D

Jag älskar att sjunga och skulle vilja fixa ihop egen musik. Har ni några tips på bra gratispogram där man fixar ihop sin egen musik, sång och musik? Tacksam för tips. Jag har mac dator.

Annons:
PaulinaB
2015-01-23 18:50
#1

Har du provat Garage band?

Siffran2
2015-01-23 20:56
#2

#1 Jajamen det har jag gjort! Förstår mig inte på det så mycket tyvärr! X)

JazzBass
2015-01-25 09:04
#3

Ge programmet en chans till. Det är ju gratis och många säger att det är ett bra program. Men jag förstår dig, jag kom inte heller igång med det nånsin, testade bara nåt lite ett par gånger innan jag gav upp och köpte Cubase Elements istället, ett förmånligt och relativt lättanvänt program. Jag hade tidigare erfarenhet av cubase i från windowsmiljö och jag kom snabbt in i det nya programmet.

Jag har själv mixat mitt band Schlagwerks första skiva i just Cubase Elements. Finns på Spotify, skivan heter Intro.  (Jag är f.ö. inte leadsångaren i bandet). Mastrandet skötte en kompis, också i Cubase (full version dock) men med lite bättre effektplugins än de som följer med som standard. Standardpluggarna är dock inte dåliga heller i mitt tycke.

Jag tror dock att nåt program som t.ex. Ableton (ingen aning om pris) skulle passa dig bättre. Det följer en massa loopar och sånt med det programmet och jag känner flera proffs som använder det. Cubase är mer för "music from scratch", så att säga. Men oberoende vilket program man väljer är det viktigaste att det kan hantera många ljudspår samtidigt. Därför faller gratisprogram som Audacity bort, det är bara en ljudeditor.

Det som jag tror du tyvärr kan känna dig tvungen att skaffa, är ett externt ljudkort med minst två ingångskanaler med XLR-anslutning för mikrofoner eller instrument. De behöver inte vara så dyra, men det beror på vad man vill ha. Själv har jag TC electronic Konnekt 8, men jag skulle inte rekommendera det. Bra ljud visserligen, men har haft en massa problem med det ändå. Kolla exempelvis på M-Audios och Edirols produkter.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Siffran2
2015-01-25 17:24
#4

Tack så hemskt för ditt svar! :) åh då ska jag ta och lyssna på den! :) tack för alla tips! :D

Upp till toppen
Annons: