Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 3528 ggr
Hannamusic
2015-03-10 21:27

Grunderna + sångövningar?

Hej, jag är 14 år och älskar att sjunga och vill satsa på det! Har just börjat på sång så går varje fredag i 2 timmar och tycker det är jättekul och man lär sig mycket!

Det är bara det att de flesta som går i den gruppen har sjungit i flera år och jag bara sedan i julas! Tycker själv att jag sjunger rätt bra o många säger det men skulle verkligen vilja utvecklas eftersom jag än så länge fortfarande sjunger lite "svajigt".

Det skulle vara jätte snällt om någon skulle vilja berätta om "grunderna i sång" (Vet redan om att andningen är väldigt viktigt och typ hur man gör för att andas på rätt sätt men ni kan ändå skriva lite om hur man får in det i sången!) Vet att alla har en viss "range" som det heter på Engelska ( vet inte vad det heter på svenska x) )

Ni kan berätta om hur man slutar sjunga "svajigt".

Dessutom tycker jag inte att det räcker att öva på sången en dag i veckan och vill gärna ha tips på dagliga övningar på hur man blir bättre på att sjunga och gärna lite uppvärmningar också <3 Om ni kollar på mina tidigare inlägg i Sång iFokus kan ni se hur jag sjunger ungefär och där utgå ifrån vad jag behöver förbättra:)

Hoppas nån tar sig tid o ge mig lite info för det är fortfarande mycket som är oklart för mig ännu!:) tack på förhand! (vet inte om inlägget hamnade i rätt kategori)

Annons:
Leramani
2015-03-10 22:45
#1

Jösses jänta, det blir många A4 sidor det. Läs artiklarna här på sajten om andning och röstkontroll.

De Lapsus Resurgam

Hannamusic
2015-03-11 06:54
#2

Jo det kan jag iofs göra, tack!:) men ni får gärna skriva lite övningar jag kan göra mellan de gångerna jag är på sången. ^^

Leramani
2015-03-11 10:40
#3

Om jag ska jobba vill jag gärna ha betalt för den tiden, typ.

De Lapsus Resurgam

Hannamusic
2015-03-11 18:42
#4

Jahapp Owo… Menar du att du ska ha betalt för att skriva nån övning till mig?Menade att nån kunde skriva typ en övning som jag kunde ha att öva på men kmr inte betala nåt? Nån annan?

Leramani
2015-03-11 19:43
#5

Jag försöker visa på att be nån att skriva övningar till dig, är lite mycket begärt.

De Lapsus Resurgam

Hannamusic
2015-03-11 20:14
#6

Begär ingenting:) Tänkte bara om nån hade lust, kollat lite på youtube men vet inte vilka som är bra o så. Hade inte heller tänkt att nån skulle skriva flera sidor för min skull men kanske nåt litet tips på hur jag kan bli bättre.

Annons:
sisela
2015-03-12 01:36
#7

Men du har ju börjat gå till sångundervisning? Får ni inte övningar där, eller nåt ni ska träna på? Annars kan du ju be läraren om extra hjälp. Antingen ger hen dig några övningar eller så erbjuder hen at du kan köpa en privatlektion då och då.

Hannamusic
2015-03-13 18:45
#8

Ska fråga henne, tack!:) men menade nt att ni skulle skriva nån övning till mig utan typ om ni skulle kunna tipsa om nån man kan hitta på internet?

Leramani
2015-03-14 00:50
#9

Sångövningar är ju utvalda till en person, och det är omöjligt att veta vad du behöver utan att ha en lektion med dig först.

De Lapsus Resurgam

jossan...
2015-05-11 22:54
#10

#5 varför fortsätter du att svara på denna tråd om du inte vill bidra med något bra, detta var inte för att tvinga just DIG utan för att be om hjälp från snälla människor som kanske inte har något emot att hjälpa andra… Snälla det finns nog med negativa människor försök göra någon glad istället… Och till dig ts: jag är inget proffs men har A i sång och vet vad min musiklärare brukar ge för tips. Att göra långa R och S i olika melodier och toner, det är bra att öva på att sjunga tyst utan att viska också:)

Gud vad bra jag stavar…

Hannamusic
2015-05-12 09:30
#11

Tack! Jo det här inlägget var ju främst inriktat till de som faktiskt hade lust att hjälpa mig :)

Har också A i sång hehe x) Tack så mkt för tipsen , ska testa de!^^

JazzBass
2015-05-18 08:42
#12

Leramani är nog den enda utbildade sångläraren som är aktiv på detta forum och det TS frågade efter var snarast undervisningsmaterial, därav hennes kommentar. 

Youtube kan du säkert hitta ganska mycket på, men inget ersätter en lärare. Det finns sånglärare som undervisar även via skype, kan vara ett bra alternativ eftersom det är viktigt för en lärare att höra eleven för att på riktigt hjälpa denne framåt med de saker som just h*n behöver. Ett varningens tecken angående youtube, är att det inom sångvärden existerar en hel del myter om hur man ska/måste sjunga, och vissa saker som en del lär ut kan vara direkt skadliga, speciellt om man missförstår dem på nåt vis. Att lära sig nånting fel från början är väldigt illa, eftersom det är svårt att lära om sig och ändra sitt muskelminne. Därför är en riktig, närvarande lärare det bästa verktyget för att nå framsteg och bli en bättre sångare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: