Annons:
Etikettsångkritik-lätt
Läst 1515 ggr
mermaidVSsailor
2015-03-26 06:43

Lite kritik ?

Hejsan, jag är 16 och har alltid sjungit mycket men aldrig tagit sånglektioner så jag vet i princip inte vad jag gör xD Någon som hade kunnat komma med tips på vad jag kan förbättra etc ? Jag är inte en typisk pop tjej utan känner mig mig mest bekväm med indie musik, lite rock och blues haha. Här är min soundcloud i alla fall ( Hoppas länken funkar ) https://soundcloud.com/velvetrabbitheart/elastic-heart-sia-cover-at-sia

Put your guns away it´s teatime

Annons:
Leramani
2015-03-26 11:47
#1

Hej
Jag ska göra ett försök.  Först basic stuff, du håller ton, så du har bra gehör. Jag hör mycket klang.  Jag hör att du orkar göra hela fraser och långa vibraton. Det betyder att du har bra med luft, och klarar av att använda den effektivt.

Bra förutsättningar för sång, alltså.

Sen är det ett par saker jag inte vet. Vibratot du har,  de små skrapljuden, osv kan vara en naturlig tillgång/nackdel beroende på vad man gillar att sjunga. Eller så är de nånting du gillar och har lagt dig till med, något du gör i allt du sjunger, fast du inte måste.  Om det är det första alternativet, så är det bara att sjunga på och hoppas att det håller. Grattis, du har ett röstfel som är trendigt. ^^

Men. Om det är något du medvetet gör för att du tycker att det låter coolt, så har jag ett tips.  Dels kan alla påtvingade skrap och läckage skada stämbanden i längden och leda till mycket strul. Dels är sådana där effekter något som är bra om det används sällan och tjatigt om det används ofta, som att ha ketchup på all mat. Som lyssnare tröttnar man rätt snabbt på det.  Som sångare tjänar man på att ha många sätt att sjunga för att kunna uttrycka olika känslor och krydda allt man sjunger med olika kryddor.

Sånglektioner behöver man om man har svårt att använda rösten.  Det vet inte jag om du har. Det låter inte så…men jag kan ha fel.

De Lapsus Resurgam

mermaidVSsailor
2015-03-26 14:20
#2

Tack så mycket :) Raspet kommer naturligt, blir däremot jobbigt om jag försöker att sjunga rent "popaktigt" så att säga… Har därför bestämt mig att ha kvar det haha. Ska kanske försöka minska på det, får se hur det blir i alla fall. Förhoppningsvis ska jag börja ta sånglektioner till hösten då jag sökt till ett musikgymnasium !

Put your guns away it´s teatime

Leramani
2015-03-26 14:26
#3

Se då till att du inte alls bryr dig om andning och det, för det har du. Låt ingen joxa till det för dig.  Ha integritet och svälj inte allt som sägs rakt av. Kom ihåg hur du brukar göra själv så du inte tappar din teknik. Alla sånglärare är inte bra.

De Lapsus Resurgam

mermaidVSsailor
2015-03-28 12:51
#4

Tack för tipsen, ska försöka att inte vara allt för kritik känslig men har inte mycket erfarenhet så det är inte det lättaste haha

Put your guns away it´s teatime

Upp till toppen
Annons: