Annons:
Etikettövrigt-sångrelaterat
Läst 1458 ggr
Agnez94
2015-06-11 20:29

Angående övning...

Jag funderar över hur mycket man ska öva per dag (eller vecka) för att utvecklas i ett bra tempo, och hur man ska lägga upp det. Mitt slutmål med min sång är att kunna sjunga 1:a eller 2:a sopran i min kör (liten amatörkör, sjunger för närvarande 2:a alt) och har börjat hitta de höga tonerna och försöker jobba bort skarven. Har fått tipset att öva 30 - 40 min varje dag (inkl. uppvärmning som är ca. 15 - 20 min). Är det för mycket/för lite? 
När jag övar brukar jag efter övningarna(uppvärmningen sjunga ett par låtar i mitt nedre tonregister (altrösten) för att sen ge mig på det högre tonregistret med några andra. Det jag har funderat över är om man ska öva de höga tonerna en dag och det låga registret och skarven en annan? Så det blir varannan dag

Sen brukar jag bli lite öm i halsen efter mina övningstillfällen, är det något som är farligt? Och borde jag se över tekniken? Tycker i och för sig att jag redan är väldigt noga med den. Andra tips?

Annons:
Leramani
2015-06-15 17:16
#1

Det är ganska lagom med 30 minuter  per dag.  Det spelar ingen roll om du övar lågt eller högt register samma dag.  Målet är ju att kunna ha samma klang och samma styrka över hela registret,  och då måste du öva båda samtidigt.

Om du blir öm i halsen, gör du fel.  Då använder du en bristfällig teknik, eller   spänner dig i svalget/stämbandsområdet, eller i tungroten,  vilket påverkar stämbanden,  eller så har du för mycket tryck med luften, eller så osv. Det kan vara ett flertal olika saker som orsakar det.  Men det är fel,  om det gör ont efter att man sjungit, så gör man någonting som stör funktionerna.

Ett tips i sammanhanget är att ingenting nedanför tungan,  i svalget/halsen och ner till nyckelbenen, ska styras av din vilja, utan bara via det autonoma nervsystemet. Det innebär konkret att du ska ge sjutton i att försöka göra nånting med svalget och halsen. De kan sjunga utan att du lägger dig i. Allt du försöker göra, kommer bara att bli fel. Det blir två olika nervsystem som ger två olika order till samma stämband. = problem.

Slappna av i käken, i musklerna som öppnar munnen, i tungroten och i halsen. Att sjunga är inte jobbigt när man gör rätt.   Tänk på att "höga" toner inte är höga,  det är bara något man säger.  I själva verket är de korta. Ju ljusare ton, desto kortare stämband, ju mindre luft behövs och ju mindre muskelarbete behövs.  Så de går lättare att göra än de mörka ("låga" ) tonerna. 

Så, kort sagt. Jobba mindre,  spänn inte halsen och slappna av.

Leramani

De Lapsus Resurgam

Agnez94
2015-06-16 17:33
#2

Tack för tipsen! Då vet jag 😃

Upp till toppen
Annons: