Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 2939 ggr
Valkyrija
2015-06-17 23:38

Bälting/bröströst

Jag undrar hur jag på bästa sätt övar upp min bälting för att kunna nå högre toner utan att gå över i falsett/huvudklang. Tips? :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
JazzBass
2015-06-24 12:23
#1

För de allra starkaste och skarpaste höga tonerna så gäller att endast ett fåtal vokaler funkar. Ska man över tvåstrukna C får man koncentrera sig på vissa skarpa vokaler och dessutom "twanga" mer. Om du inte vet vad twang är, så är det ungefär samma ljudkaraktär som man åstadkommer genom imitera en anka ("kwak kwak") eller en wah-wah-pedal (gitarreffektpedal, kolla youtube).

Andra förutsättningar för att få det att funka är att man sjunger ut riktigt ordentligt - spänner man sig på fel sätt eller håller tillbaka ens lite grann så går det fel - och använder magstödet extra väl.

Vill man komma åt ett mellanting som är skarpare och starkare än huvudklang men inte så skarpt och starkt som ljudet man åstadkommer på sättet jag beskriver ovan, finns det tonläget "curbing". Det hittar man främst genom att hålla tillbaka rösten en aning från vanlig bröströst. Det funkar på fler vokaler, men inte alla. Tänk dig en söt hundvalp som du utbrister "åååh vad gullig!" om. Sättet du säger "åååh" på är troligtvis curbing.  Det här tonläget kan vara lättare att hitta och behärska, men det är också rätt lätt att sjunga för starkt och gör man det så tär det på rösten.

Angående allt detta så finns det en hel del nyttig info inom CVT, complete vocal technique. Du kan säkert läsa på om det en del på nätet, men det bästa är att få guidning i dessa tekniker av certifierade coachar för att säkerställa att man gör rätt. Egentligen behövs dock endast en enda regel för att fastställa att man sjunger på ett sätt som är ofarligt för stämbanden: Det ska alltid kännas bra i halsen, alltså inte kännas på nåt speciellt vis alls ens då man sjunger längre perioder. Får man känningar i halsen gör man nånting fel och då måste man ändra på nåt. Nånting som inte funkar genast kommer inte heller att börja göra det senare så länge man gör på exakt samma sätt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Valkyrija
2015-06-24 18:55
#2

Tack så jättemycket för dina svar! 
Ska kika in allt du skrivit om :) Jag vet med mig att jag spänner mig otroligt mycket när jag ska försöka bälta i höga toner så det får jag jobba på haha…
Åter igen, tack så mycket! 😃

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

isla
2015-06-24 21:36
#3

Sångpedagog säger jag. Då får du hjälp att lära dig rätt teknik och vägledning så du hamnar rätt, istället för att du kanske tror du gör rätt, men sliter på stämbanden för att du gör fel. Kolla med musikskolan i din kommun, de har förmodligen sångpedagoger till ett överkomligt pris.

Upp till toppen
Annons: