Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 4583 ggr
[candy_suki]
7/7/15, 8:03 PM

När kille och tjej sjunger tillsammans| Frågor

Vissa låtar är det två röster i alltså tjej och kille, tjejen sjunger ju inte samma ton som killen för att det är lite mörk och då sjunger hon bara lite ljusare ton och det låter sjukt fint, vill lära mig hur man gör så. Försökte sjunga ljusare det bli snygg ibland av slump men oftast fel ton och låter inte snyggt :/ 

Hur gör man så?

Annons:
Valkyrija
7/7/15, 8:47 PM
#1

Hejsan!
Om tjejen unisont med killen så sjunger hon samma toner fast i en högre oktav. Om tjejen inte sjunger unisont så sjunger hon en stämma(kan också vara killen som sjunger en stämma beroende på vem utav dem som sjunger melodin). 
Jag har lärt mig själv sjunga stämmor genom att öva, öva och åter öva. Lyssna på en låt där killen och tjejen sjunger olika och försök sjunga med tjejen eller varför inte testa att lägga en egen stämma på en låt du tkr om? 🙂Händer ofta när jag lyssnar på en låt jag tycker om att jag försöker hitta på en egen stämma 🙂

Vänligen, sajtvärden Alyssa ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

JazzBass
7/7/15, 8:57 PM
#2

Det heter stämmor. Det lättaste sättet att sjunga en stämma som inte är samma som melodin, är att sjunga ackordtoner eftersom de alltid passar rent harmoniskt. Ofta finns det fler toner som passar, men de är oftast lite svårare att hitta. Det lättaste att börja med är tveklöst att sjunga ackordtoner.

Som exempel kan vi ta första två raderna i "Blinka lilla stjärna där", i tonarten C-dur. Ackorden i den är följande:

C                           F          C
Blinka lilla stjärna där

G7          C             G7        C
hur jag undrar var du är

Ackordet C-dur (C) innehåller tonerna C,  E, G
Ackordet F-dur (F) innehåller tonerna F, A, C
Ackordet G7 innehåller tonerna G, H (B), D och F

Så ska vi hitta på en enkel stämma. Nu skriver jag tonerna man kan sjunga på istället för ackorden:

    E  E   E   E   F   F     E     (stämma)
    C  C  G  G  A  A    G     (melodi)
Blinka lilla stjärna där

  H   H    C   C      H     H   C       (stämma)
  F    F     E    E      D     D   C       (melodi)
hur jag undrar var du är

Det var det. Om du kollar på ackordtonerna så ser du att tonerna ovan alla passar in i ackorden. Ta gärna hjälp av ett piano och spela stämman skilt, och lär dig sjunga samma stämma, ton för ton. Spela sedan båda stämmorna på samma gång så hör du hur de klingar tillsammans. Om du kan och vill kan du också prova spela ackordens grundtoner som bas 1-2 oktaver under melodin. (Grundtoner är den ton som representeras i ackordets beteckning, alltså tonen C i ackordet C, tonen F i ackordet F osv.) Sedan kan du ta en bekant som kan sjunga rent, och be denne sjunga melodin så kan du sjunga stämman.

När du börjar få grepp om hur det här fungerar kan du prova sjunga stämmor till diverse låtar du lyssnar på. Det gör jag stup i kvarten, i alla fall i bilen, och det har varit till stor hjälp då jag sjunger stämmor i band jag är eller har varit med i. Man lär sig efter en tid höra vilka toner som passar och vilka som inte gör det.

Hoppas det här är till lite hjälp så du förstår lite hur det här med stämmor fungerar och kan komma igång med lite stämsång själv också. Om någonting är oklar så fråga gärna. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[candy_suki]
7/7/15, 9:20 PM
#3

#1 Har följt när tjejen sjunger ljusare men när jag ska göra det slump bli det fel XD #2 Hur vet man vilken ackord man ska höja det till? När nån säger "höj en ackord", hur bli det?? Lilla stjärna (stämma) testa i piano, väldigt coolt! Och det lätt väldigt rätt :) Tack

JazzBass
7/7/15, 9:27 PM
#4

#3 - Har aldrig hört uttrycket "höj en ackord" så vad menar du med det…? Kul att du gillade min lilla stämma. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[candy_suki]
7/7/15, 9:29 PM
#5

#4 Typ e.x. är ackorden C och då kanske vill ha lite högre för att det är för låg men man hoppa inte från ett markt C till en ljus C …svårt att förklara…men man kanske hoppa till F..? Jag vet inte XD

JazzBass
7/7/15, 10:26 PM
#6

Ja nu förstår jag, du menar att byta tonart. Då transponerar man helt enkelt ackorden, alltså höjer eller sänker alla ackord precis lika mycket. Till exempel, om du vill höja "blinka lilla stjärna där" från C dur så får du först tänka ut hur mycket du vill höja låten, och sedan höja alla ackord exakt lika mycket. Vill du höja från C-dur till F-dur, alltså en ren kvart, eller fem halva tonsteg, blir ackorden följande:

F, F, Bb(*, F
C7, F, C7, F

(* Överkurs/kommentar: Jag brukar tala om tonerna H och Bb då jag skriver ner ackord till låtar, då kan det inte bli missförstånd. B betyder egentligen ett sänkt H i Norden (och kanske Tyskland), men i övriga världen används beteckningen B för samma ton (H), och Bb för ett sänkt H. Själv har jag H alltför inpräntat i min skalle för att helt ge upp H i förmån för B, men jag hoppas att yngre personer skulle göra det. I det här fallet är det inte fråga om ett A# i alla fall, eftersom tonerna i F-durskalan är F, G, A, Bb, C, D, E, F. Man betecknar aldrig två toner med samma bokstav i en och samma (7-toniga) skala, därför kan tonen H/B även ibland skrivas som Cb och E som Fb, i besvärliga tonarter, men H# lär vara förbjudet att använda, precis som vid brand i höghus (få se om ordvitsen går fram). 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Annisangel
9/15/15, 10:06 PM
#7

Hehe vilket vrängeri Jazzbazz! Stackars H# = Hiss, får den inte vara med…? Varför då? Tack för förklaringar! Jag lär mig massor!! :)

Många Goa Kramar

Annisangel

JazzBass
9/16/15, 2:02 PM
#8

Nu när du säger det så kan det gott vara så att jag minns fel och det är Hess som man inte får använda eftersom ju B finns. Rent logiskt borde man ju få använda både Hiss och Eiss, men de är ovanliga eftersom notationen blir mycket knepigare när man har 6 eller fler # eller b:n. Hiss behövs om man har sju kors (C#-dur) eller fler. 

Det skulle bli rysligt knepigt att skriva noter i exempelvis D# dur, eftersom tonerna skulle bli D#, E#, F##, G#, A#, H#, C##, (D#), alltså kors eller dubbelkors på varje notrad, 9 totalt. Det är ganska mycket lättare att skriva i Eb, då tonerna blir Eb, F, G, A, Bb, C, D, Eb istället. 

Hiss dur skulle ha 12 kors: H#, C##, D##, E#, F##, G##, A##, (H#). Lättare att skriva i C: C, D, E, F, G, A, H, (C) 😉 (## skulle förstås ersättas med ett double sharp, dubbelkors).

(Det här allt går lätt att räkna ut med hjälp av kvintcirkeln, en viktig grej inom musikteorin att ha grundläggande koll på. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvintcirkeln )

Nåja, nog med OT i den här tråden…  😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annisangel
9/18/15, 6:25 PM
#9

Tack :)

Många Goa Kramar

Annisangel

Upp till toppen
Annons: